הקורונה ברשות הפלסטינית: במערכת הביטחון עוקבים מקרוב גם אחרי נתוני הקורונה ברשות הפלסטינית, על רקע ההשפעות האפשריות על ישראל במישור הבריאותי, הכלכלי והביטחוני. למעשה, בישראל עדיין מתחבטים בשאלה, האם הנתונים של התקופה האחרונה מצביעים על גל שני, וצפויים להיות גבוהים יותר מאשר בגל הראשון.

בשטחי הרשות הפלסטינית, בעיקר בגלל חברון שהפכה למוקד התפרצות הנגיף המשמעותי ביותר ברשות הפלסטינית מאז התפרץ הנגיף באזור, אין כבר שאלה - הנתונים מדברים בעד עצמם. מתחילת התפרצות נגיף הקורונה בשטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושמרון, נמצאו בסך הכל 843 נשאים של הנגיף, 353 מהם רק מיום חמישי האחרון, כאשר מתוכם 315 בחברון.

למרות הנתונים הגבוהים, בישראל מעריכים כי הצעדים שעשתה הרשות הפלסטינית בשטח יעילים, וכרגע מוקד ההתפרצות המשמעותי היחידי הוא בעיר חברון, שגם שם נוקטים מנגנוני הביטחון הפלסטינים צעדים משמעותיים על מנת לנסות להתגבר על ההתפרצות, הממוקדת באזורים ספורים בעיר.

אבו מאזן, קורונה ברשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)
אבו מאזן, קורונה ברשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)

המתיחות המדינית סביב סוגיית הסיפוח והמשבר המדיני עם הרשות, מקרינה גם על שיתופי הפעולה הבריאותיים. אם בגל הראשון התקיימו קשרים משמעותיים בין הצוותים הרפואיים, כולל העברת מידע בין הצדדים, השתלמויות שנערכו בישראל וסיוע ישראלי נוסף - גם במישור הזה נקטעו היחסים באופן מוחלט, והרשות הפלסטינית אינה מבקשת סיוע מישראל להתמודדות עם הנגיף.

עם זאת, יש לציין שבישראל מעריכים כי בשלב הזה ברשות הפלסטינית מתמודדים היטב עם התפרצות הנגיף, כאמור, כאשר לצד העלייה בנתוני התחלואה, שהיא החמורה ביותר מאז התפרצות הנגיף, המספרים הגבוהים גם מצביעים על היכולת של מערך בדיקות, שנמצאת במגמת שיפור. בהתאם לכך, מבוצעות פעולות מהירות בשטח. מדובר בצעדים חריפים יותר מזו שנוקטת בשלב זה ישראל, בניסיון לדכא את גל ההתפרצות בשטחי הרשות.

במקביל, בעזה דיווח משרד הבריאות של חמאס על 15 חולים מאומתים נכון לאתמול, כמו גם על 56 תושבים שהחלימו ומקרה מוות אחד בלבד מאז התפרץ הנגיף. בשבוע שעבר הוציא חמאס הנחיות מעודכנות בנוגע לקורונה, בהן החלטות לפיהן לא יתקיימו מחנות קיץ, השארת השווקים סגורים, איסור על קיום מסיבות במקומות ציבוריים והמשך סגירת המעברים, נכון לשלב הזה.  

קורונה ברשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)
קורונה ברשות הפלסטינית (צילום: רויטרס)