"לא הגון להטביע אנשים באבטלה": שר הרווחה חה"כ איציק שמולי, קיים היום (שני) תדרוך במהלכו התייחס לאחוזי האבטלה הגבוהים במדינה בעקבות המשבר במשק בשל התפשטות נגיף הקורונה. כמו כן, ציין השר כי תיתכן החמרה נוספת במצב לקראת חודש אוגוסט, בו יפקע תוקף הזכאות לדמי אבטלה של מחפשי עבודה רבים. 

"אנחנו מתנהלים בדריכות לקראת אפשרות של גל שני", אמר השר בפתח דבריו והוסיף, "מעל 380 אלף אנשים שקיבלו דמי אבטלה - חזרו לשוק העבודה, אבל 140 אלף תביעות חדשות נוספו מאז פתיחת המשק בחודש אפריל. מאות אלפי אזרחים מסיימים את זכאותם לאבטלה בימים אלה, ואין להם מענה. עיקר הבעיה היא בקרב צעירים שתקופת זכאותם קצרה יותר. 70% הם צעירים מתחת לגיל 27, ולא כולם יהיו זכאים להבטחת הכנסה". 

"זו פצצה מתקתקת - האתגר הראשון שלנו הוא לתמוך בישראלים האלו, כדי שישמרו על הראש שלהם מעל למים. צריך לצאת בתכניות אגרסיביות. אין כרגע מספיק עבודה, והממשלה לאל מצליחה לייצר את זה, לא הגון להטביע את האנשים האלו באבטלה", טען השר.

לשכת אבטלה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
לשכת אבטלה (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

כדי לטפל בבעיה, אמר שמולי כי נשקלים מספר פתרונות אפשריים, בתוכם גם הצעה שהגיש משרד האוצר, לפיה התקופה בין חודשי מרץ לאפריל, אז נפתח המשק מחדש, לא תיספר בתקופת הזכאות לאבטלה, שתוארך בהמשך. במקביל, אמר כי המשרד שוקל להאריך את הזכאות למענקי ההסתכלות לאוכלוסייה המבוגרת, וכן את התקופה בה יינתן כפל קצבאות.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, שהשתתף גם הוא בדיון, אמר כי עלות הארכת הזכאות לדמי האבטלה עד סוף חודש אוגוסט היא 3.3 מיליארד ש"ח. "גם אם אם הצעת האוצר תושלם בכנסת, מתוך 260 אלף חסרי זכאות בחודש יולי, רק חלק יקבלו דמי אבטלה חלקיים. למעלה מ-135 אלף אנשים עדיין לא יקבלו דמי אבטלה כלל כבר בחודש הבא. לכן הצעת האוצר טובה, אבל לא מספקת", הסביר שפיגלר.  

שמולי חיזק את דבריו ואמר לסיום כי "הצעת האוצר להאריך את זכאות האבטלה באמצעות קיזוז חודש למי שכבר החל לקבל דמי אבטלה, עדיין תוביל אותנו למצב בלתי נתפס של כמעט חצי מיליון מובטלים שאינם זכאים לסיוע בחודש אוגוסט. אני חולק על ההערכות במשרד האוצר לגבי קצב התאוששות במשק. בזמן הזה צריך לתת לאנשים רשת ביטחון טובה יותר. אנחנו חייבים למנוע את המצב הזה ולמצוא לו פתרון".