יותר מ־115 מומחי בריאות מ־19 מדינות, בהן ישראל, פרסמו השבוע הצהרה אשר מאשרת למשווקים קמעונאים ולצרכנים ששימוש בכלים רב־פעמיים הוא בטוח גם במהלך תקופת הקורונה, זאת בניגוד לטענותיהם של גורמים בענף ייצור הפלסטיק. מומחי הבריאות, שאליהם חברו ארגוני הסביבה גרינפיס ו־Ustream, החברים בקואליציה הבינלאומית Break Free From Plastic (להשתחרר מהפלסטיק), הדגישו כי מוצרים חד־פעמיים אינם בטוחים יותר מטבעם ממוצרים לשימוש רב־פעמי, וכי ניתן לשמור על בטיחותן של מערכות לשימוש חוזר במהלך המגיפה באמצעות הקפדה על היגיינה בסיסית.

מאיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בישראל, שחתמו על ההצהרה, נמסר: ״אסור לנו לאפשר מצב שבו במקביל להתמודדות עם מגיפת הקורונה, ניאלץ להתמודד עם מגיפת פסולת פלסטיק חד־פעמי. בריאות הציבור אינה נוגעת רק לקורונה. התגובה למגיפה צריכה להיות מקצועית ומידתית, תוך הימנעות מגרימת נזק לבריאות הציבור עקב קידום אינטרסים זרים של תעשייה מזהמת״. 

ההצהרה מציינת כי חומרי ניקוי ביתיים ושימוש במדיח כלים רגיל הוכחו כיעילים ומספקים בניקיון של משטחים וכלי בית המיועדים לשימוש רב־פעמי. היא מתפרסמת על רקע עיכובים של יוזמות רבות ברחבי העולם על איסור והגבלה של שימוש בפלסטיק חד־פעמי בשל חשש להידבקות לכאורה משימוש במוצרים רב־פעמיים.

"מזעזע לראות כיצד תעשיית הפלסטיק מנצלת את המגיפה על מנת לקדם מוצרי פלסטיק חד־פעמיים ולהרתיע אנשים משימוש בשקיות רב־פעמיות ופריטים נוספים", אמר מנהל גרינפיס ישראל ד"ר יונתן אייקנבאום. "חשוב שעסקים וממשלות יידעו שאין בעיה לעשות שימוש חוזר בכלים בהתאם לכללי היגיינה פשוטים, שאותם ניתן להטמיע בבטחה, כדי להגן גם על הסביבה וגם על ציבור העובדים והלקוחות. עלינו לסמוך על המדע ולא לפעול בפאניקה, שאותה מנצלת בערמומיות תעשיית הפלסטיק".