אני בן 68, ובאחרונה היקיצה שלי מאוד מוקדמת. אני הולך לישון מאוחר, בסביבות אחת בלילה, ואני מתעורר בשעה שש, אם לא לפני. אני מרגיש שזה לא מספיק ושאני צריך לישון לפחות שש שעות. האם אני מפתח בעיה רפואית או שמדובר בתופעה נורמלית לגילי?
“תינוק ישן 20 שעות וער ארבע שעות כשהוא נולד, ולעומת זאת אדם מבוגר ישן ארבע שעות וער 20 שעות. במידה שאתה לא עושה מנוחת צהריים ויש לך תנאי שינה טובים, אז הייתי מסתפק בזה. אם אתה מרגיש צורך, נסה לנוח אחר הצהריים”.

אני בת 78, וסובלת כבר יותר מחצי שנה מכאבי ראש. הכאבים התחילו בצורה חזקה עם דקירות בצד ימין של הראש, בעקבותיהם ביקרתי אצל נוירולוג ועשו לי CT מוח שיצא תקין. מאז ועד היום, מספר חודשים אחרי, היו מעט הפוגות בכאב והוא עבר לכל הראש. לכאבי הראש נלווים סימפטומים גופניים רבים, ולעתים אני חשה שראשי סתום. הכאבים החלו כשנודע לי על בעיה לבבית שלי שלא דרשה טיפול מיידי, ותוך כדי הבדיקות התגלה משהו נוסף שהעיב על תחושת הרוגע. לצד כל אלו, גם הקורונה הכניסה אותי לחרדות אז אני לא ישנה טוב בלילה. כאבי הראש החזקים מפריעים לי לתפקוד. מה עושים?
“מצב של סטרס ולחץ יכול לגרום לתלונות האלו. את מתארת מצב שהוא יותר שילוב של גוף ונפש, ושילוב של שינויים בעמוד השדרה הצווארי המתרחשים בגופם של נשים וגברים המגיעים לגיל 70. לצד כל אלו את מתארת לחץ גדול שיש לכולנו בתקופת הקורונה, אבל יש מספיק סיבות ללחץ בגיל מתקדם, ובנוסף לכך יש גם את הרגישות האישית שלך”.

אני בת 72. מזה שלושה שבועות יש לי סחרחורת נוראית, אפילו כשאני שוכבת במיטה ובשינוי תנוחה של הראש. זה לא שהבית מסתובב מסביבי אלא שאני חשה כי אני מתעופפת. יש ימים טובים יותר ופחות לסחרחורות. בימים הקשים אני ממש נזקקת לעזרה כדי לצאת החוצה. שמתי לב כי יש שיפור בטווחי הזמן של הופעת הסחרחורת, והיא גורמת לי לבחילות ולחוסר תיאבון. מה שמטריד אותי הוא שיש לי סיפור משפחתי של חוסר יציבות. האם ישנה סיבה לדאגה?
“לפי מה שאת מתארת, מדובר קרוב לוודאי בסחרחורת תנוחתית שפירה. זה משהו שמתחיל בדרך כלל בלילה תוך כדי שינה או כשקמים בבוקר פעם ראשונה. זה יכול לקרות גם מבריחה של קריסטלים במערכת שיווי המשקל במוח שקורית בגילים מתקדמים. חכי עוד שבוע או שבועיים, זה לאט לאט ייעלם, ואל תשמחי יותר מדי כי עוד שנה־שנתיים זה יחזור. אלו תופעות ש’אוהבות’ לחזור”.

אני בן 79, בריא בדרך כלל. לפני כמה שנים שמעתי אותך ממליץ על חיסון נגד שלבקת חוגרת, ובמקרה יצא לי לפגוש מספר אנשים שעברו את המחלה הזאת ונתקפתי אימה, לצד העובדה שגם אמי חלתה במחלה זו. לפני חמש שנים וחצי עשיתי את החיסון נגד שלבקת חוגרת. האם צריך לעשות אותו פעם נוספת? לכמה זמן הוא תקף?
“התשובה היא שאף אחד לא ממש יודע. שלבקת חוגרת זאת מחלה כואבת מאוד ולא מסוכנת. כשאנו ילדים אנו נדבקים בווירוס אבעבועות הרוח, שנשאר רדום בגופנו ולא עושה שום דבר, ואז בשלב מסוים, בגיל מבוגר בדרך כלל, כשמערכת החיסון שלנו יורדת, הווירוס מגיח ויוצר מחלה שנקראת שלבקת חוגרת. תסמיניה הם שלפוחיות על אזור מסוים בגוף, כאבים איומים בזמן המחלה שלעתים נשארים לתקופות ממושכות או לכל החיים. אחד מהטיפולים המונעים למחלה זה חיסון שקיבלתי בעצמי ולשמחתי הוא הגיע לארץ, ואני מציע לקבל אותו. אחרי חמש שנים קיבלתי חיסון נוסף, לכן אין מניעה לקחת שוב”.

שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

רפי קרסו הוא פרופסור למדעי המוח ומערכת העצבים מאוניברסיטת בר־אילן, MD, לשעבר מנהל המחלקה הנוירולוגית ומרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM