ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי ועדת השרים לאזורים מוגבלים הכריעו היום (שלישי) בהתייעצות לאור העלייה הנוספת בנתוני התחלואה כי שכונות בערים טבריה ואלעד יוכרזו כאזורים "אדומים", המהווים מוקד התפרצות של נגיף הקורונה.

הוועדה החליטה על השטח המוניציפאלי של העיר אלעד ועל השכונות הבאות בטבריה כ״אזורים מוגבלים״: רמת טבריה ב', רמת טבריה ג', שכונת 200, שכונת טבריה עילית ושכונת בן גוריון. ההכרזה על אזור מוגבל תהיה למשך 7 ימים החל מיום ד' ה- 24.6 (ב' בתמוז התש"ף) בשעה 8:00 בבוקר ועד ליום ד'- 1.7 (ט' בתמוז התש"ף)  בשעה 8:00. המשמעות היא שתיאסר כניסה ויציאה של מי שאינו תושב מקומות אלו, למעט יציאה לעבודה ולבגרויות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום הדיון: "בעקבות עליית התחלואה קיבלנו הערב בוועדת השרים את המלצת משרד הבריאות להטיל מגבלות על כמה שכונות בעיר טבריה וביישוב אלעד. אנחנו מחר בבוקר נבדוק גם יישובים אחרים. הדרך הבטוחה ביותר לעצור את המגפה זה שכל אזרחי ישראל יעטו מסכות וישמרו על מרחק. בכל מקרה אנחנו מחר נידרש ליישובים אחרים ונודיע בהתאם את ההחלטות שלנו".

בנוסף, ראש הממשלה והשרים סיכמו ביניהם כי אם קצב התחלואה יימשך, תוקדם הבאת האמצעים הדיגיטליים לשולחן הממשלה לפני יום ראשון הקרוב.

ההחלטה על אזור מוגבל התקבלה לאור עלייה בנתוני התחלואה בכלל הארץ ובערים ובשכונות המדוברות בפרט. בטבריה יש 60 חולים פעילים, שיעור החולים הפעילים למאה אלף איש הוא 133.5 ושיעור העלייה בתחלואה על בסיס חולים פעילים בשבעת הימים האחרונים הוא 122.2%. רוב החולים בעיר נמצאים בשכונות רמת טבריה ב, רמת טבריה ג ושכונת 200, וכן שכונת טבריה עילית ובן גוריון.

באלעד יש 83 חולים פעילים, שיעור החולים הפעילים למאה אלף איש הוא 174.6 ושיעור העלייה בתחלואה על בסיס חולים פעילים בשבעת הימים האחרונים הוא 102.4%.

באזור המוגבל תיאסר הכניסה אל האזור והיציאה ממנו, למעט במקרים החריגים המפורטים בתקנות, ובנוסף תותר יציאה של עובד מהאזור וכניסה אליו לצורך הגעה לעבודה או חזרה ממנה וכן הגעת תלמיד לבחינת בגרות או חזרה ממנה. לא יחולו הגבלות על יציאת אדם המתגורר דרך קבע באזור המוגבל למרחב הציבורי ועל פעילות עסקים וחנויות בתוך האזור.

אכיפת הסגר בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
אכיפת הסגר בישראל (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

השר אדלשטיין אמר בתדרוך עיתונאים מבית החולים "שיבא" תל השומר, כי "אתמול בקבינט הקורונה דנו בתרחישים במקרה שבו ניכנס לגל שני של חולים קשים ומונשמים. כששומעים על צורך בתוספת מיטות יש כאלה שחושבים שצריך פשוט לנסוע לחנות רהיטים ולקנות עוד מיטות. צריך להבין, כל מיטה לחולה קורונה היא מעבדה בפני עצמה".

הוא ציין כי "אנחנו נערכים לתרחישים הקשים בתקווה ובתפילה שלא יבואו, אבל אנחנו גם עושים ביום-יום. ברור לנו לגמרי שהמשימה העיקרית שלנו היא לנסות לשטח את העקומה של החולים. במהלך היום נודיע על אזורים מוגבלים, מועטים ככל שניתן, אך לא נגיע לסגר טוטאלי". 

אתמול הוחלט להעלות את הקנס על אי חבישת מסכה ל-500 שקלים. קבינט הקורונה הנחה את המשטרה ורשויות אכיפת החוק לסגור מיידית וללא צו, כל בית עסק שיפר את הנחיות משרד הבריאות להתגוננות מנגיף הקורונה.

קורונה בישראל: דוחות על אי עטיית מסכות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: דוחות על אי עטיית מסכות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

 
ראש השב"כ נדב ארגמן אמר בישיבת קבינט הקורונה כי קיים חשש שחידוש השימוש באמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה יביא לחשיפת היכולות של הכלי הטכנולוגי בו נעשה שימוש, כך לפי גורם שהשתתף בישיבה.

גורמים שהשתתפו בישיבת קבינט הקורונה אמרו כי השרים עמיר פרץ, יזהר שי ואבי ניסנקורן הביעו התנגדות לחידוש השימוש באמצעי השב"כ בעיתוי הנוכחי וציינו כי התחלואה לא הגיעה לנקודת קיצון שמחייבת זאת. הם ציינו שקידום החקיקה תחייב חשיפה של הכלי הטכנולוגי של השב"כ.

נתניהו מצידו הביע תמיכה בחידוש השימוש באמצעי השב"כ ואמר כי אינו סבור שהדבר יביא לחשיפת היכולת הטכנולוגית. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר שהוא חושש גם כן מחשיפת היכולת הטכנולוגית אך ציין כי הוא יתמוך בחידוש השימוש באמצעי השב"כ לאיתור חולי קורונה "בבוא העת".