המל"ל בוחן אפשרות של חלוקת צמידי בלוטות' לאזרחים שאין להם טלפון חכם, בעלות של עד כ-50 מיליון דולר, כך דיווח היום (שלישי) ראש אגף הטכנולוגיה במל"ל, רפי מרון, בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הוועדה בראשות ח"כ צביקה האוזר (דרך ארץ) בחנה את נושא החלופות האפשריות לאופציית האיכון של טלפונים סלולריים על ידי השב"כ.

בדיון נמסר כי פיתוח אפליקציית מגן 2 הושלם והיא תהיה מוכנה לשימוש כבר בשבוע הבא. "התפקיד של האמצעי הטכנולוגי הוא לאתר את כל מי שבא במגע עם החולים המאומתים ולבודד אותם, כדי לעצור את ההתפשטות בהקדם", אמר מרון. לדבריו מעבר לשימוש ב'מגן 2', יגרום לצורך של מציאת פתרון עבור 3.64 מיליון תושבים – חרדים, קשישים וילדים, שלהם אין טלפון חכם. 

משרדי הבריאות והמודיעין מתכנסים לדבריו לחלופה של צמידים עם יכולות בלוטות'. מחירו של כל צמיד כזה הוא 15 דולר, וניתן להצטייד בהם בתוך שבועיים עד שלושה. "אנחנו בהחלט מקווים שהחקירות האפידמיולוגיות יקבלו תגבור רציני אם נעשה שימוש באמצעים הטכנולוגיים", הדגיש.

בדיון ציין מרון שהבסיס למערך יעיל לקטיעת שרשרת הדבקה הוא 'מגן 2', שמאפשרת איתור מגעים תוך שימוש בטכנולוגיית בלוטות' ו-GPS. "האפליקציה לקראת סיום בדיקות הקבלה שלה", הוא אמר. "החלק של אנדרואיד הסתיים בהצלחה, החלק של האייפון לקראת סיום. בתוך שבוע נוכל לקבל החלטה על מוכנות להשקה בציבור".

אפליקציית משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה (צילום: צילום מסך)
אפליקציית משרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה (צילום: צילום מסך)

יו"ר הוועדה ח"כ האוזר אמר בפתח את הדיון כי לאור הגידול בנתוני התחלואה קיים חשש מאובדן שליטה על היקפי ההדבקה. "המשמעות של אובדן שליטה היא אובדן חיי אדם או פגיעה אנושה במשק, ולכן אנו מחויבים לפתרון אפקטיבי לקטיעת שרשרת ההדבקה. ההישענות על השב"כ היא בחירה בעייתית ביותר, מעוררת שאלות כבדות, ויש גם התנגדות בארגון לשימוש הזה". 

לדבריו, "אנחנו מחויבים לבקר את הממשלה במציאת חלופה אפקטיבית ל'כלי' השב"כ. בדיון הקודם לא הייתה שביעות רצון מקצב פיתוח החלופה, מהמשאבים שהושקעו בתהליך, ובשים לב לחשיבות הנושא ולזמן ההולך ומתקצר, נבקש לשמוע מה נעשה מאז".

רונן הרלינג, מ"מ מנכ"ל המשרד לענייני מודיעין אמר כי המשרד ערך מיפוי של החלופות הקיימות בעולם כמענה טכנולוגי משלים לחקירות האפידמיולוגיות והאתגר בפני כל חלופה. "בישראל הדור השני של אפליקציית המגן נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים, אך יש לה אתגר של הטמעה בקרב האוכלוסייה, וכן היא מייצרת אתגר למענה טכנולוגי לאלה שאינם משתמשים בטלפונים חכמים – ולגבי אלה המשרד בוחן את האפשרויות השונות והרבות".

היעד שהציבה הממשלה, אמר הרלינג, הוא ש-60% מהאזרחים, לפחות, ישתמשו באפליקציה, אולם בנקודת השיא היו בישראל 16-17% משתמשים, והשיא העולמי הוא איסלנד עם 38%.  לשאלות חברי הוועדה הבהיר הרלינג כי יש אפקטיביות לאפליקציה כבר החל מ-11%, בוודאי מעל 20%, אך כדי לייצר מענה רציני, שניתן יהיה להשוות אותו כחלופה ליכולות שב"כ, הממשלה הגדירה 4 מיליון משתמשים או 60%.

חברי הוועדה ביקרו את החלופה של הצמידים כפתרון שאימצה הממשלה. ח"כ איילת שקד (ימינה) אמרה: "זה בזבוז זמן. אי אפשר לחייב לשים צמיד כזה ואף אחד לא יבחר לשים. אם זו האפשרות, ברור שאין חלופה אמיתית לכלי השב"כ". 

"בזבוז זמן". איילת שקד (צילום: הדס פרוש,פלאש 90)
"בזבוז זמן". איילת שקד (צילום: הדס פרוש,פלאש 90)

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) אמר: "חייבים להמשיך לפתח את מגן 2.0 אבל ברור שהפתרון של הצמיד הוא לא ריאלי, כי לא ישתמשו בו. כל מטרתו היא לגרום לנו לחשוב שחייבים להשתמש בשב"כ. הפתרון האמיתי הוא לא טכנולוגי אלא הגדלת מערך החקירות האפידמיולוגיות, שיהיו טובות ואיכותיות". 

ח"כ נפתלי בנט (ימינה) אמר: "אני אומר לך באחריות שהדיון הזה לא רלוונטי ולא יעזור. צריך 2500 חוקרים אפידמיולוגיים, אפילו לא אחיות, אלא סטודנטים עם שכל ישר שרק ינהלו שיח אינטליגנטי, עם אינטליגנציה רגשית. סגרו את המלוניות, אז מה הפלא שיש חולים, כשאתה שולח אותם חזרה להדביק את הבית ואת השכונה?! יש עכשיו שריפה! להקים אתמול מטה לאומי, עדיף במשרד הביטחון. לא צריך את כל האפליקציות. אני בעד השב"כ כי אין ברירה, ולהכשיר עכשיו 2500 סטודנטים".

רונה קייזר, ראש אגף מערכות מידע ומחשוב במשרד הבריאות, עדכנה כי מאז הדיון הקודם הורידו עוד כ-20 אלף איש את אפליקציית המגן, אך מספר המשתמשים באפליקציה ירד בכ-70 אלף.

ד"ר תהילה אלטשולר, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה: "חייבים להבין שההסתמכות על השב"כ היא עצימת עיניים אם לא רואים אותה כחלק מפאזל. מדובר בכלי משלים". היא מסרה כי סקר שעשה מכון Pew מצא בישראל 88% חדירה של טלפונים חכמים. 3.5 מיליון כולל גם ילדים שאין להם טלפון נייד משום סוג, ויש כחצי מיליון איש עם טלפונים 'כשרים', אוכלוסיות שממילא גם יכולות השב"כ לא רלוונטיות לגביהן.

טענתה לאוכלוסיות אלה אכן אפשר לתת צמידים, או כרטיסים דקים שנכנסים לארנק, עם יכולות שידור של בלוטות'. "על דבר כזה, שאין לו שימוש מלבד פיקוח נפש, אפשר לדבר עם ההנהגה הרבנית ולקבל אישור אפילו להביא לבית הכנסת בשבת".