הצעת החוק בעניין אי הפללת צרכני קנאביס וההצעה בדבר לגליזציה של כל תחום הקנאביס אושרו היום (רביעי) בהצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. ההצעה של סגנית יו"ר הכנסת ח"כ שרן השכל הקובעת כי בגיר לא יישא באחריות פלילית בשל החזקה של הסם לשימוש עצמי במקום שאינו ציבורי, והצעתו של ח"כ רם שפע בדבר לגליזציה של כל תחום הקנאביס יועברו לוועדת הכנסת שתכריע היכן יתקיים המשך הדיון, לאחר שבהצעה של ח"כ השכל תמכו 61 והתנגדו 11, ובהצעה של ח"כ שפע תמכו 53, התנגדו 12 ואחד נמנע.

בנאומה בהצגת ההצעה אמרה השכל כי מדובר בנקודת ציון חשובה מאד בדרך אותה היא מובילה בכנסת כבר יותר מארבע שנים, דרך במהלכה פגשה בהרבה בקשות אישיות ומקרים אבסורדיים של התעמרות באזרחים.

״יש הרבה גורמים שיש להם מה להפסיד משינוי המצב הקיים״ אמרה השכל. "החל מגורמים כלכליים מתחום הטבק, אלכוהול ותרופות, וכלה בפקידים במשרדי הממשלה שמבקשים למשטר את החיים האזרחיים בישראל, ולשים את החיים הפרטיים תחת עין בוחנת". גם בתוך הכנסת לדבריה, קיימים גורמים שמרנים שבאופן עקבי מנסים לעצור את הקידמה או כאלה שרק מדברים על הנושא אך בעת מעשה לא עושים דבר.

יש טענות רבות בקרב מתנגדי הקנאביס בישראל, רובן מתמקדות בהשפעת החקיקה על בני-הנוער ועל החברה באופן כללי, על כולן השיבה השכל במהלך נאומה באמצעות נתונים מתוך מחקרים עדכניים שנעשו במדינות בהן הונהגה ליגליזציה של קנאביס. על פי מחקרים אלה נמצא כי בניגוד לטענות המתנגדים, אסדרה של שוק הקנאביס מובילה לירידה בהיקפי השימוש בקרב בני נוער וכי החששות לנשירה המונית של בני-נוער מבתי הספר הופרכו לחלוטין. טענה נוספת של מתנגדי הקנאביס היא כי הסדרה של צריכת קנאביס תוביל לעלייתם של אלפי נהגים מסוממים על הכביש, אך ע״פ הנתונים במדינות בהן הונהגה ליגליזציה היקף המקרים של נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים ירד בחמישה-עשר אחוזים בממוצע.

שרן השכל (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
שרן השכל (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

על פי תומכי החקיקה, והשכל בראשם, להסדרת שוק הקנאביס יש יתרונות רבים - הכנסות ממיסים  של מליוני שקלים בשנה, חסכון עצום בהוצאות המשטרה אותן יהיה ניתן להפנות לטיפול בפשיעה אמיתית, כמו אלימות במשפחה, עבירות רכוש, הונאות קשישים וטרור חקלאי וכן הקלה על מערכת בתי המשפט המתמודדת עם כמות תיקים אדירה ולוחות זמנים ארוכים. את הכסף שיחסך ויגבה כמס בעקבות האסדרה ניתן יהיה להפנות לפרוייקטים של הסברה, חינוך וטיפול, בקרב בני נוער ומכורים.

השכל הודתה בדבריה לרה״מ בנימין נתניהו, התומך בהצעת החוק וש"אכן נתן לה רוח גבית לא רק במילים, אלא גם במעשים". כמו כן, היא הודתה לשר הבריאות יולי אדלשטיין, לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה, לשר התקשורת יועד הנדל על תמיכתם וכן לח״כ רם שפע שנבחר ע״י מפלגת כחולבן להוביל את מהלך חקיקת הקנאביס יחד עם השכל בכנסת.

לדבריה, לא היה ניתן להגיע לשלב הזה ללא הקמפיין הציבורי שהתקיים גם מחוץ לכנסת וציינה במיוחד את קבוצות המתפקדים הליברליות בתנועת הליכוד - הליברלים בליכוד, הליכודניקים החדשים (הקבוצה הדמוקרטית), נתיב בליכוד, פורום מנוף וליגלייז, וכן אנשי ציבור וכמו גיא לרר והצינור,  העיתונאי עקיבא נוביק, אורן ליבוביץ ודקל דוד עוזר ממגאזין קנאביס, וגדי וילצ'רסקי.

״למעלה ממיליון ישראלים, כ-20% מהאוכלוסיה הבוגרת, צורכים קנאביס. רובם ככולם אנשים נורמטיבים, מכל שדרות העם, ולא עבריינים.
הצעה זו מבקשת להפסיק את הפיכתם לעבריינים בעיני החוק.״

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר פעל בטרם החלה ההצבעה כדי שנציגי המפלגות החרדיות המתנגדות להצעות החוק יעדרו מההצבעה. במקביל בסיעת ימינה הוחלט על חופש הצבעה. הנטייה בסיעה היא לתמוך בהצעת החוק של ח"כ השכל אך להתנגד להצעת החוק של ח"כ שפע.

הבוקר קרא ח"כ בצלאל סמוטריץ (ימינה) לח"כים החרדים להתנגד להצעת החוק ללגליזציה והזהיר את החרדים כי אם החוק יעבור הם י היו אחראים ל"הצפת רחובות ישראל בסמים". בסיעת יש עתיד-תלם מתכוונים לתמוך בהצעת החוק של ח"כ השכל. ברשימה המשותפת מסתמן שחלק מחברי הכנסת של הסיעה יעדרו וחלק יתנגדו.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אבשלום ששוני)

ביום ראשון אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה. השכל כתבה בחשבונה בפייסבוק לאחר האישור כי ״היום, לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, מתחיל באופן רשמי הליך החקיקה שלי, שיוביל לאסדרת שוק הקנאביס בארץ. אחרי חמש שנים של מאבק, ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק שלי לאי-הפללה והיא תעלה להצבעה ביום רביעי במליאת הכנסת. הדרך לכאן הייתה לא פשוטה ומלאה במאבקים פוליטיים ותקשורתיים רבים, אך לבסוף הנחישות וההתמדה השתלמה. גאה להביא בשורה למעל למליון צרכני קנאביס ועשרות אלפי חולים".

לעומת זאת, שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, שהתנגד לשתי ההצעות, אמר: “קנאביס הוא סם מסוכן ואין לתת יד ללחצים מהציבור. אם מישהו צריך את זה כתרופה יוכל לקבל זאת באמצעות מרשם כחוק”.

בשיחה עם "מעריב" הסבירה השכל כי הכוונה היא לאחד בהמשך את הצעת החוק שלה עם הצעת חוק שיוזמים בכחול לבן, שתועלה אף היא היום בוועדת השרים, ולפיה תותר כאמור צריכה פרטית של קנאביס מגיל 21, למעט לבעלי תפקידים ביטחוניים או אחרים שיקבע שר הבריאות.

בדברי ההסבר להצעת החוק של כחול לבן, שהוגשה על ידי ח"כ שפע, נאמר כי נהיגה תחת השפעת קנאביס תהיה אסורה, תותר הקמת חנויות ייעודיות לממכר קנאביס בהגבלות שיקבע שר הבריאות, ההגבלות בחוק איסור פרסומות והגבלת השיווק של מוצרי טבק יחולו גם על קנאביס, ותוקם קרן הסברה שתפעל במסגרות חינוכיות ובזירה האזרחית לשם הצגת הסכנות ומניעת התמכרויות.

על פי הצעת החוק של ח"כ השכל השימוש בקנאביס בציבור ייאסר, ומי שיעבור על האיסור ייקנס בקנס של עד 500 שקל. החזקת קנאביס לשימוש עצמי בכמות העולה על 50 גרם תוביל לקנס של עד 2,000 שקל ובכמויות גדולות יותר הדבר ייחשב לעבירת סחר פלילית.