ההגבלות שהוטלו על הציבור בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בישראל פגעו קשות בבעלי עסקים ובמעסיקים רבים במשק. חלק גדול מהמעסיקים בחרו להוציא עובדים ועובדות לחופשה ללא תשלום כדי לצמצם את ההוצאות במהלך התקופה המאתגרת שנכפתה עליהם.
 
המשבר הכלכלי שנלווה להתפרצות הנגיף בישראל פגע בכל שכבות האוכלוסייה ולא פסח גם על עובדות בהיריון ואחרי לידה שזכויותיהן במקום העבודה הופרו.
 
לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן

הוצאה לחל"ת של עובדת בהריון או אחרי לידה
במקרים שבהם המעסיק מעוניין להוציא לחופשה ללא תשלום עובדת בהיריון או אחרי לידה, הוא יוכל לעשות זאת רק בכפוף לקבלת היתר ממשרד העבודה. המעסיק יידרש לקבל היתר בכל אחד מהמקרים הבאים:

  •  העובדת בהיריון ועובדת לכל הפחות שישה חודשים במקום העבודה.
  • העובדת הייתה בחופשה ללא תשלום לאחר חופשת לידה וחזרה לעבודה לפני פחות מ-60 יום.
  • העובדת הייתה בחופשת לידה וחזרה לעבודה לפני פחות מ-60 יום.

בתאריך ה- 06.04.2020 פורסמו תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (חוק עבודת נשים), התש"ף 2020, אשר אפשרו למעסיקים להוציא לחל"ת עובדות בתנאים מסוימים מבלי לקבל היתר ממשרד העבודה. אלא שבהמשך לכך התקנות בוטלו.

פיטורים של עובדת בהיריון או אחרי לידה
ככלל, מעסיק רשאי לפטר עובדת בהיריון או עובדת אחרי לידה רק לאחר קבלת היתר ממשרד העבודה מקום בו:

  • העובדת בהריון ועובדת במקום העבודה במשך שישה חודשים. אם הוותק של העובדת קצר יותר אין צורך בקבלת היתר ובלבד שהסיבה לפיטורים היא אינה ההיריון.
  • העובדת הייתה בחופשה ללא תשלום אחרי חופשת הלידה וחזרה לעבודה לפני פחות מ-60 יום.
  • העובדת הייתה בחופשת לידה וחזרה לעבודה לפני פחות מ-60 יום.

מעסיק שמפטר עובדת באחד מהמקרים שפורטו לעיל, מבלי שקיבל לכך היתר ממשרד העבודה, עובר עבירה פלילית. בנסיבות אלו, אותו מעסיק חשוף לקנס כספי ולתביעה כספית בבית הדין לעבודה. 

מן הראוי לציין, כי גם צמצום היקף משרה או הפחתה בשכר של עובדת בהיריון או אחרי לידה, מחייב בתנאים מסוימים קבלת היתר ממשרד העבודה. כך או כך, חשוב לזכור שעל המעסיק לקיים שימוע לעבודת בטרם פנייה לקבלת היתר ממשרד העבודה.

איסור אפליה בין עובדים מחמת מין, הורות והיריון 
למעסיק אסור להפלות בין עובדיו מטעמים של מין, היריון, הורות ומעמד אישי. עובדת שסבורה כי היא הופלתה על ידי המעסיק בשל אחד הטעמים הנזכרים לעיל, יכולה להגיש תביעה נגד המעסיק לבית הדין לעבודה, בין היתר, בשל הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. נוסף על כך, העובדת רשאית לפנות בתלונה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. 

במקרה שנתקלתן באפליה במקום העבודה חשוב לפנות לעורך דין מקצועי שמתמחה בתחום דיני העבודה ובזכויות נשים כדי שיסייע לכן למצות את זכויותיכן מול המעסיק.

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק בדיני עבודה, זכויות נשים, הרעת תנאים, אי תשלום זכויות סוציאליות וייצוג עובדים בסכסוכי עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לזכויות נשים בעבודה LawGuide.

עורך דין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו''ד אוראל הרשקוביץ)
עורך דין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו''ד אוראל הרשקוביץ)

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.