הרבה הבטחות, אפס עשייה: בבדיקה של 84% מהמחלקות הפנימיות בבתי החולים בארץ התגלה כי חסרים בהן 485 רופאים פנימאים – כך עולה ממדגם שערך לאחרונה האיגוד לרפואה פנימית כדי למפות את המצב בפועל בבתי החולים, מבחינת תקני כוח האדם במחלקות, לרבות תקני רופאים, סיעוד וצוות פרא־רפואי.

המדגם נערך בסימן שנה להגשת דוח ועדת טור־כספא לשיפור הרפואה הפנימית, שהונח ב־2 ביולי אשתקד על שולחן הממשלה, וכן לקראת דיון שכינס אתמול ח"כ עופר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, במצב המחלקות הפנימיות, על רקע הדאגה מגל הקורונה הנוכחי. האיגוד אסף נתונים מ־93 מחלקות מבין 111 המחלקות הקיימות בארץ, ועולה מהם כי ממוצע תקני הרופאים במחלקות הפנימיות עומד על 11.62 רופאים בלבד במחלקה, מהם: 3.65 מומחים (כולל מנהל וסגן מנהל המחלקה) ו־7.97 מתמחים.

עומס בבית חולים (צילום: נאור רהב)
עומס בבית חולים (צילום: נאור רהב)

הדוח אשתקד קבע שמספר תקני הרופאים הנדרש למחלקה פנימית הוא 16. סך הכל, מספר הרופאים המתוקננים במחלקות הפנימיות בארץ כיום הוא 1,290, בעוד מספר תקני הרופאים הדרוש לפי המלצות הוועדה הוא 1,775. כלומר חסרים בישראל 485 פנימאים - הן מומחים והן מתמחים.

דוח הוועדה, בראשות פרופ' טור־כספא, הכיר במשבר הקשה של 111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים, עמוד השדרה של מערכת האשפוז הציבורית בישראל, שמאז גם מגויסות לטיפול בחולי הקורונה. הדוח הצביע על כך שהמחלקות סובלות מתת־תקינת כוח אדם, מחוסר בציוד רפואי, מחוסר בתקני מיטות ומאשפוזי מסדרונות מסכני חיים. אולם באיגוד לרפואה פנימית כועסים: "שנה חלפה, ולמעט טיוטת חוזר מנכ"ל כללי ולא תכליתי שהשאיר אחריו משה בר סימן טוב, בסיום תפקידו במשרד הבריאות, לא קורה למעשה כלום".

לדברי פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית: "הזנחה, שכחו אותנו, איוולת. באיזה מילים חריפות יש להשתמש כדי להניע את מקבלי ההחלטות? לא צריך שימחאו לנו כפיים. לא צריך מטסי חיל האוויר. לא צריך שיודו על התגייסותנו. מה אנו כן צריכים מראש הממשלה ומשריו? שיעבירו את תקני הרופאים הנחוצים לנו, על מנת להפעיל באופן סביר את המחלקות הפנימיות".