סגירת מעגל בחיל האוויר: הנכד הולך בעקבות הסבא. "זה סוג של סגירת מעגל ותחושת סיפוק עצומה", מספר סגן ד' (22), שיהיה היום בין מסיימי קורס הטיס של חיל האוויר במגמת ניווט מטוסי קרב. זאת לאחר שסבו י' (83) היה במשך עשרות שנים טייס קרב בטייסת העמק המיתולוגית.

הסבא, שסיים בהצטיינות את קורס הטיס בשנת 56', שירת כטייס קרב בחיל האוויר בכל מערכות ישראל עד לפרישתו מטיסה פעילה בחיל בשנת 1980. הוא הטיס שלושה מטוסי קרב במרוצת הקריירה העשירה שלו – מיסטר, סקייהוק וכפיר. "השתתפתי במלחמות קדש, ששת הימים, ההתשה ויום כיפור ובמבצעים נוספים. צברתי אין ספור שעות טיסה", מספר הסב, שלא ויתר על אהבתו הגדולה לעבוד ברפת במושב כפר יהושע שבעמק. "שירתי אז רק חמש שנים בקבע, כי רציתי להיות חקלאי במשק המשפחתי, ורוב השנים טסתי בשירות מילואים".

מטוס קרב (צילום: עופר צידון, פלאש 90)
מטוס קרב (צילום: עופר צידון, פלאש 90)

י' נחשב לדמות מיתולוגית בחיל האוויר לדורותיו. הוא התגורר לא הרחק מטייסת העמק ברמת דוד והיה מגיע פעם בשבוע לטייסת על מנת לטוס, לעתים כשהוא רכוב על טרקטור. הנכד ד', שלמד במגמת טכנולוגיה בבית הספר החקלאי בנהלל, גדל על סיפורי חיל האוויר לדורותיו. "שמעתי מילדות סיפורים על סבא והטייסת, אבל אף פעם לא חלמתי להיות טייס", הוא מספר. "רק אחרי שקיבלתי זימון למיונים לקורס טיס התחלתי להיכנס לזה".

במהלך שלוש השנים המאתגרות של הקורס סיים ד' תואר ראשון בכלכלה וניהול באוניברסיטת בן גוריון. על קורס הטיס הוא מספר: "יש עליות ומורדות וצריך להסתכל על זה כמרתון. היו גם רגעים קשים, אבל מצאתי את הכוחות להתמודד ולהמשיך הלאה".

איך התחושה להיות נכד של טייס קרב?
"לפני הקורס לא שמעתי כל כך הרבה סיפורים על סבא כטייס קרב והמורשת שלו. היו מקרים שהגיעו להרצאות וסיפרו על סבא והטייסת. גיליתי עליו דברים חדשים דרך בית הספר לטיסה. כשיצאתי לחופשות שיתפתי אותו, ותוך כדי ההתקדמות בקורס שמעתי ממנו כיצד הוא עשה את התהליך".

איך הרגשת כשהנכד היה בקורס?
"ראיתי את הקורס מהצד ורציתי להיות בעניינים. היה מרגש. אומנם קורס הטיס בתקופתי נמשך 19 חודשים ולא שלוש שנים כמו היום, אבל גם הוא היה מאתגר ומורכב. כבר לקראת סיומו שלחו אותנו לגיחות במלחמת קדש".