"יש עלייה מאד משמעותית בתחלואה": סגן שר הבריאות, חה"כ יואב קיש, עלה הבוקר (חמישי) לשידור ברשת כאן ב', והתייחס לעלייה המדאיגה במספר מקרי ההידבקות, שחצה את ה-500 בני אדם במהלך היממה האחרונה. כמו כן, התייחס סגן השר לעלייה במספרי הבדיקות לאיתור הנגיף, וביקר בחריפות את המתנגדים לחקיקה הנוגעת לאיכוני הטלפונים הסלולריים בידי השב"כ. "אין אלטרנטיבה אזרחית לפתרון הזה, לא לנו ולא למדינות אחרות ברחבי העולם. שימוש בכלי הזה זה חסכון ענק בחיי אדם ובפגיעה בכלכלה", טען קיש. 

"משרד הבריאות עובד עם נתונים מחצות לחצות. יש מספר נדבקים גבוה, אבל הוא לא באמת חצה את רף ה-500 אלא 400 ומשהו נדבקים. אנחנו בכמויות בדיקות גבוהות, מעל 15 אלף בדיקות, ואנחנו יכולים להגיע לכ-19 אלף בדיקות ביום. זה נתון חשוב מאד. מבחינת אחוז הבדיקות המאומתות, ושם רואים 2.6%, שזה מספר מאד גבוה וזה קרוב לשיא. אני מסכים שיש עלייה מאד משמעותית בתחלואה", פתח קיש. 

כשנשאל באילו צעדים ינקוט המשרד במידה ומגמת העלייה תימשך, ענה כי "אנו עושים מאמצים רבים במגוון רחב של תחומים. ללכת לסגר זו לא הכוונה שלנו, אנחנו לא רוצים לייצר מצב שהכלכלה הישראלית תקרוס בגלל ההגבלות שנחיל". עם זאת, הוסיף כי "חלק מההגבלות יחזרו, כמו שהחל מאתמול יש אזורים מוגבלים. המשמעות של ההחלטה הזו היא שאנו מזהים התפרצות מקומית, ומטפלים בה כדי לעצור אותה. אנחנו חושבים שלא להמשיך לבחון סגר רחב על כל המדינה, ואני מקווה שהמצב הבריאותי לא יוביל אותנו להחלטה הזו, משום שזו החלטה שיש לה משקל גדול מאד".

קורונה בישראל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בהמשך, התייחס לוויכוח סביב סוגיית איכוני הטלפונים על ידי השב"כ, ותקף בחריפות את המתנגדים לחקיקה: "אני חושב שהאיכון זה כלי הכרחי שחקיקתו צריכה להסתיים במהירות. אמנם אנחנו מחזיקים כוח אדם של מאות אנשים שמטפל בחקירות האפידמיולוגיות, הכפלנו ואף יותר את מצבת כוח האדם שלנו, ואנחנו עומדים על מאות אנשים שעוסקים בזה, כשרק אתמול נוספו 250 אנשים. עם זאת, דיברתי עם עשרה שרים מרחבי העולם שמחפשים חלופה למעקב אחר מגעים של נדבקים, ולאף אחד אין כלי כזה", אמר.

בהמשך הוסיף: "זה סופר דרמטי, יש לנו כלי שמאפשר לנו לקבל מידע. הכלי הזה מקבל מספר טלפון ומחזיר איזה מספרי טלפון היו בקרבת אותו מספר של אדם שיכול להיות גורם הדבקה. זה הדבר הכי יעיל שיכול להיות לנו ברמה הממוכנת. עדיף לנו לפגוע בכלכלה ובמדינה? באיזו מדינה אנחנו חיים? לא עדיף שאנשים ידעו אם הם נדבקו? אתה חושב שאנשים יעדיפו להסתובב חולים ולהדביק את הסביבה שלהם? אתה הזוי?". 

בהתייחס למתנגדים לחקיקה, אמר סגן השר כי "אם הם היו מבינים את המשמעות של לא להשתמש בכלי הזה כשהוא זמין לנו, כשאין אלטרנטיבה אחרת ולאף מדינה אחת אין חלופה הגיונית לזה, ואני בודק את העניין הזה  כל הזמן. אין משהו אחר כרגע, לנו או לעולם. אם אתה רוצה להשתמש בכלי הזה - תחסוך חסכון עצום בחיי אדם ובכלכלה. אם אתה לא רוצה לשלם את המחיר - בעיני זה הזוי".