קצת על המסמך הכי חשוב בחיים שאי פעם תערכו, ניחשתם נכון, אכן מדובר בצוואה.
 
מדוע המסמך נחשב להכי חשוב בחיים?
זאת מאחר שלא ניתן להעיד את המת כדי להבין מה היה רצונו בעת עריכת הצוואה.
 
בעוד המחשבה על עריכת הצוואה מכניסה לעיתים אנשים לדיכאון, אני מאמינה כי עריכת הצוואה מאריכה חיים, היות ואדם מוריד מעצמו את העול בכך שמסדיר את ענייניו ודואג ליקיריו ואהוביו.
 
דווקא בתקופת קורונה (שזה די מובן), חלה עלייה דרמטית בכמות האנשים שמעוניינים לערוך צוואה. אין בכוונתי לדבר כאן על סוגי הצוואות ולהסביר על המשמעויות המשפטיות של הצוואה. לצורך קבלת הסבר ענייני, המעוניין נדרש לפנות לקבל יעוץ פרטני מעו"ד שמתמחה בתחום (דגש על מתמחה בתחום ולא לכל עו"ד), כי מה שתמצאו בגוגל זה הסברים כלליים שלא יכולים לתת מענה ענייני ופרטני לגופו של עניין.
 
לפניה ישירה אל עו"ד ונוטריון קארין ברגינסקי, לחץ/י כאן

טיפ שברצוני לתת לכם שווה הרבה מעבר
אם החלטתם לערוך צוואה, אל תחפשו עו"ד שיערוך לכם את הצוואה בזול, כי הזול אחרי 120 יעלה ביוקר לאלה שיישארו בעולם הזה. בזמן שאתם תגיעו לעולם טוב יותר, לא תוכלו למנוע ריבים, חיכוכים ושנאה מיותרת שתעבור מדור לדור (הבני דודים שלא יהיו בקשר ולא יזמינו אחד את השנייה לאירועים שמחים או עצובים וכך גם ילדיהם, האחים שיחיו בנתק מוחלט, הזיכרון שלכם שכבר לא יונצח עקב פגיעה באותו יורש שלא הבין מדוע קיבלתם החלטה כזאת או אחרת, אגב זה קורה במשפחות הכי טובות. למה אתם שואלים? כי לא הוסבר למצווה מהן המשמעויות של החלטותיו או שלא נערכה צוואה לפי רצון המוריש).

מהעולם הטוב שאליו תגיעו לא תוכלו לאחד, לחבק והכי חשוב לא תוכלו להסביר מדוע החלטתם כפי שהחלטתם (מדוע נישלתם מישהו מהילדים או מדוע חילקתם לא באופן שווה ועוד ועוד). לכן, "העלות היקרה" הזאת אחר 120 שלכם, אינה טמונה רק בכספים שיממנו עורכי הדין כשאחד מהיורשים או כמה מהם יגישו התנגדויות, "העלות היקרה" תבוא לידי ביטוי בהריסת יחסים בין היורשים שישפיעו על כל המשפחה ושלעיתים לא יתאפשר למזער את הנזקים ולעיתים קרובות הנזק יכול להיות לצמיתות.

אז מה כן לעשות? למי כן לפנות?
לאחר שהתקבלה החלטה כי ברצונכם לערוך צוואה, עליכם לבחור עו"ד שקודם כל ייפגש אתכם, ישמע אתכם, יבין את רצונכם ולאחר מכן יסביר לכם את המשמעויות של עריכת הצוואה ותרגישו שאכפת לו באמת מה יקרה אחרי לכתכם.

לא הייתי עורכת צוואה אצל עו"ד שנותן לי יעוץ טלפוני או אומר לי מה שכר טרחתו מבלי להכיר וללמוד את כל מה שנחוץ. צוואה היא לא שטנץ או מסמך שמשכפלים. צוואה זהו מסמך ייחודי שיש להכינו באופן ספציפי המותאם עבור אותו מצווה.

על כן, רצוי לפנות לעו"ד, שיערוך עבורכם צוואה רק אחרי שהשתכנע שאתם מבינים את ההשלכות של המהלך וגם אם אתם עומדים "לפגוע" באחד היורשים, הוא חייב לוודא שמעבר להשלכות המשפטיות, אתם מבינים את ההשלכות כבדות המשקל שעלולות להשפיע על המשפחה שתישאר אחריכם.

הצוואה צריכה להיות ערוכה בצורה כזאת שלא תשתמע לשתי פנים, צוואה צריכה להיות ברורה והיא חייבת לבטא את רצונכם אחרי שהבנתם את כל המשמעויות.

ואין איש יודע יום מותו, כי ביד ה' נפש כל חי. בהצלחה ועד 120.

עורכת הדין קארין ברגינסקי (צילום: משרד עו''ד קארין ברגינסקי)
עורכת הדין קארין ברגינסקי (צילום: משרד עו''ד קארין ברגינסקי)

עו"ד ונוטריון קארין ברגינסקי עוסקת בצוואות, הסכמי ממון, אפוטרופסות, אלימות במשפחה, ידועים בציבור ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני צוואה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.