פרשן חדשות 13 צבי יחזקאלי התייחס הבוקר (שישי) בשיחה עם ניסים משעל לפיצוץ המסתורי שאירע במהלך הלילה באיראן ואמר כי "האיראנים לא מכחישים שאכן היה פיצוץ, אמנם בחלק אזרחי בתוך הבסיס בפרצ'ין, זה מקום שנמצא מזרחית לטהרן". הוא ציין: "אנחנו כן יודעים שהמקום הזה עלה בעבר כמקום שנערכים בו ניסויים תת קרקעיים סודיים, אולי ניסויים גרעיניים. העולם כבר מכיר את המקום הזה, מסמן אותו ויודע שמתנהלת בו פעילות לא תקינה של איראן".

לדברי יחזקאלי, מאוד מעניין לראות את הסרטונים שמגיעים משם - ומהם עולה שאכן התרחש פיצוץ גדול. "האיראנים אומרים שזה פיצוץ של בלוני גז או מאגר גז ושאין נפגעים אבל צריך לשים לב לדיווח הזה", הדגיש, "אם באמת יש מתקפה על איראן באיזשהו מקום בעתיד - ככה בדיוק היא אמורה להיראות, עם פיצוצים כאלה במקומות האלה". 

הפרשן אמר ב-103FM: "אינני יודע אם לקשור את זה גם להפסקת חשמל יוצאת הדופן שהייתה בשיראז, שזה מקום שרחוק 700 קילומטר משם". היא שיער כי - "אם תחבר את כל אלה ואין לנו מה לומר אלא שזה דיווח מאוד מעניין ויש לציין אותו, שהוא במתקן רגיש, שהאיראנים אולי לא מספרים את כל האמת - ומשם כיד הדמיון. מעניין לראות שהאיראנים לא הסתירו את זה".

הם גם לא מאשימים אותנו.
"נכון. אני לא יודע מי עשה ומה עשה ואם בכלל מישהו עשה את זה, אבל לפעמים יש מכות גדולות שאין לך אלא להכחיש. זה מוכר לנו מהרבה מקרים שהיו לנו עם חיזבאללה".

למה הדמיון שלי מרחיק לכת שזה עוד מבצע מסתורי שלנו?
"זה לא הדמיון שלך, גם הדמיון שלי אבל אני צריך להיצמד לעובדות. אני אומר לך למה, כי זה מתחיל ככה ונראה ככה".

זה נראה כמו מבצע מסתורי?
"כן. זה נראה כמו שזה מתחיל עם מתקפת סייבר ומה קשורה הפסקת החשמל? אתמול בדיוק במקרה אותה יחידה שהייתה אחראית על המבצע הסודי קיבלה פרס מראש אגף המודיעין בצה"ל. רק אזכיר שחודש וחצי אחרי, בנמל בנדר עבאס עדיין יש פקקים באוניות ועדיין יש נזק ממתקפת הסייבר שישראל לקחה עליה אחריות. אתה יכול לומר שזה מתחיל ככה. תקיפת סייבר לפני תקיפה אמיתית זה חלק מהמציאות שלנו. לכן לא הייתי אומר שזה דמיון מופרך אלא דמיון עם רגל במציאות".

העובדה שהם לא אומרים את כל תמונת המצב שמתרחשת שמה כי הם במבוכה. אפשר גם להסביר את זה ככה.
"השלטון הזה לא נחשב כאמין, רק אזכיר את תקרית המטוס האוקראיני לאחר חיסולו של סולימאני בינואר השנה. מיד אחרי החיסול הם חשבו שיש מתקפה בשמי טהרן, שיגרו לנו טילי נ"מ, הפילו את המטוס האוקראיני ובמשך שבוע התעקשו שזו הייתה תקלה במנועים עד שלא עלו סרטונים שמראים פיצוצים רציניים בזמן הנפילה של המטוס. עד אז האיראנים הכחישו, כך שלשלטון הזה אני בכלל לא מייחס שום מידת אמינות".

אז מה שאתה אומר, שזו יכלה להיות מתקפת סייבר על איראן?
"זה נראה כמו מתקפת סייבר. זה נראה גם די אופייני לאיראנים להגיב כמו שהם מגיבים, ואני יכול לומר שזה גם משתלב לי עם מה שקורה עם הכוחות האיראנים בסוריה, שהם חוטפים שם ומכחישים ולא מספרים את האמת, כמו המתקפה שהייתה ביממה האחרונה. אם תחבר את הכל, ופה אני ממש נצמד לעובדות, אתה יכול לראות שיש פה סימנים של דפוס תקיפה מוכר. אינני יודע מי ומה אבל כך זה נראה. יכול להיות גם שזה באמת פיצוץ של מתחם גז רק שהוא בתוך בסיס רגיש והאיראנים באמת אמרו אמת, אבל אי אפשר לדלות את האמת שלהם מים של דיסאינפורמציה".

התרסקות המטוס האוקראיני (צילום: רויטרס)
התרסקות המטוס האוקראיני (צילום: רויטרס)

"התקיפות הללו תופסות את איראן במצב הכי קשה כלכלית, גם מבחינת הקורונה וגם מבחינה אזורית. היום אנחנו מדברים על 200 אלף ריאל לדולר", הוסיף יחזקאלי, "יש כל מיני סרטונים שמבזים את תמונות האייתולות על הנייר. המטבע והשטר אפילו לא שווים את החומר עליו הם נטבעו". לדבריו, 200 אלף ריאל זה המון לדולר. "יש קריסה ממש של חלקים בכלכלה האיראנית, ויש גם ייאוש ברחוב", הסביר, "מישהו העלה לי תמונה עם גרפיטי מחוץ לבית, בו נכתבו האיברים שהמשפחה מוכנה לתרום כדי להשיג כסף, כדי לקבל אוכל - עד כדי כך". הוא הדגיש כי "באיראן יש מצב של רעב, של עוני, של מקומות בלי אספקת מים, זה תופס אותם במצב כזה. זה שלטון שהוא מנותק שעדיין ממשיך בחלום שלו לגרעין ושליטה בסוריה".

אז אני מסכם את השיחה שהידיעות על הדיווחים על פיצוץ ליד בסיס רגיש באזור טהרן - זה נראה לך כמו מתקפת סייבר.
"כרגע זה נותן סימנים. אני לא רוצה לקבוע, אבל אנחנו ממשיכים לעקוב ונראה. אתה המשכת עם הדיון, אני הבאתי את המציאות".