משטח השיש במטבח הישראלי עמוס במכשירים חשמליים. ייתכן שההתחלה הייתה במיקסר ובמעבד מזון (פוד פרוססור) מגושם. אלה בשלב מסוים הועברו לארון סגור. בשנות ה־80 נכנס לחיינו הקומקום החשמלי, שבשנים האחרונות הפך לפריט אופנתי. שנות ה־90 התאפיינו במתקנים של ברי מים מגוונים. בראשית שנות ה־2000 ניתן היה למצוא את מכונות הקפה, ולאחרונה הצטרף שחקן חדש־ישן - השייקר או בשמו המסורתי הבלנדר. אם בעבר שימש הבלנדר לטחינת מזון תינוקות או להכנת מיונז, הרי שבשנים האחרונות יש יותר ויותר מי שרוכשים את הבלנדר על מנת להכין שייקים.

את השייקים הכרנו בתחילה בבתי הקפה, בקניונים ובדוכני משקאות בצדי הדרך, ולאט־לאט הם נכנסו גם למטבח הביתי. הם אהובים על ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד.

שייקים הם למעשה משקאות בעלי מרקם סמיך וקרמי, המשלבים פירות או ירקות, מיצי פרי, יוגורט, חלב, מים או קרח ותוספת אגוזים, זרעים, טחינה ועוד. השייק הפשוט ביותר מכיל שני מרכיבים: בסיס מוצק - פרי או ירק, ונוזל - מים, חלב או יוגורט. לאלה לרוב מצרפים חומרי גלם נוספים.

מגוון השייקים שניתן להכין הוא גדול וצבעוני, ואחד מיתרונותיו הוא האפשרות לשלב פירות וירקות שלא בעונתם, כמו פירות יער מוקפאים. פירות וירקות טריים לא בהכרח איכותיים ובריאים יותר מהמוקפאים. לרוב אף להפך. האיכות התזונתית של המוקפאים תהיה גבוהה יותר, מאחר שהם עברו חליטה מהירה והקפאה סמוך לשעת הקטיף, והפרופיל התזונתי של הירק או הפרי נשמר ברובו כפי שהיה בעת הקטיף.

תוצרת בית או חוץ?

בבית יש שליטה על איכות חומרי הגלם ולא פחות חשוב על רמת הניקיון. חשוב אחרי כל שימוש לנקות היטב את כלי הערבול והסכינים, ולא לשמור את השאריות לשייק הבא. שאריות הפירות, הירקות, החלב או היוגורט יכולות להתקלקל במהירות במיוחד בימי קיץ חמים.

אם בוחרים להוסיף ירקות עליים, מומלץ להעדיף ירק שלם על פני ירק חתוך, למשל ראש חסה עדיף על עלים חתוכים או לקטים עליים, כיוון שאלה רגישים יותר לזיהום.

ברכישת שייק מחוץ לבית יש לבחון מהם הרכיבים בתערובת, וחשוב לא פחות להתרשם מרמת הניקיון של המקום: אם יש הקפדה על שטיפת הבלנדר וניקוי המשטחים של חומרי הגלם; אם העובדים שבאים במגע עם המזון מקפידים על היגיינה; אם הם מצוידים בלבוש מתאים (כפפות, מסיכות, כובע, שיער אסוף וללא תכשיטים).

העיקר שזה בריא?

חומרי הגלם המהווים את הבסיס לשייקים הם לרוב בעלי איכות תזונתית גבוהה, ולכן מעלים את ערכו התזונתי של התפריט היומי.
יחד עם זאת, השייקים לא בהכרח מוצרי בריאות כפי שהם נתפסים. מחד זו הזדמנות לצריכה מרוכזת של פירות וירקות, בעיקר בקרב אלה שממעטים לאכול אותם. מאידך, הם לעתים עתירי סוכרים ושומן.

מחקרים מראים שצריכת הקלוריות היומית אצל אדם ממוצע יותר מאשר הוכפלה בעשורים האחרונים, ואחת הסיבות העיקריות לכך היא העלייה בשתייה המכילה סוכר: משקאות ממותקים, משקאות מוגזים, שוקו, תפריטי קפה מגוונים - “הפוך", “אייס קפה" - משקאות אלכוהוליים, משקאות אנרגיה, משקאות ספורט וגם מיצי ירקות ופירות סחוטים ושייקים.

להמתקת השייקים מוסיפים לעתים מי סוכר, סילאן, סירופ מייפל או דבש. ערכם הקלורי דומה לזה של סוכר לבן פשוט, ואולי מפתיע, אבל גם ערכם התזונתי. זו תוספת שרצוי לוותר עליה, ועדיף ליהנות מהמתיקות הטבעית של הפירות. מומלץ לוותר גם על תוספת הגלידה, שמעלה את ערך השומן הרווי שבתפריט.

התרומה הקלורית תלויה בשלושה גורמים: דחיסות הרכיבים - ככל שהמשקה סמיך יותר הוא לרוב יכיל יותר קלוריות; הרכב המנה - גלידה, סוכר, טחינה או אגוזים מעלים את כמות הקלוריות לעומת ירקות וקרח; וכמובן גודל המנה - כוס גדולה, בינונית או קטנה.

ארוחה מאוזנת?

יש שאינם חשים שבעים לאחר שתיית שייק, מאחר שלא מעורבת בתהליך פעולת לעיסה, ולכן השייק עבורם הוא תוספת לארוחה. ויש שיכולים להחליף את ארוחת הבוקר בשייק. אם השייק הוא תחליף ארוחה, כדאי שיהיה מאוזן ויכיל פחמימות שמקורן בפירות או בדגנים כמו קוואקר, מעט שומן שמקורו באגוזים וזרעים, אבוקדו או טחינה וחלבונים כמו יוגורט חלבי או מעדן מעולם הצומח על בסיס טופו (סויה).
לירקות - פרט לירקות שורש (סלק, גזר) - כגון תרד, סלרי, ארוגולה, עשב חיטה, מלפפון, קייל וכרובית תרומה קלורית זניחה. כך גם לגבי תבלינים ועשבי תיבול כמו כורכום, קינמון, ג'ינג'ר, פטרוזיליה ובזיליקום.

שייק מועשר ב"סופר פוד"

בהקשר של שייקים אי אפשר שלא להזכיר את ה"סופר פוד" (מזון־על). למעשה אין הגדרה ל"סופר פוד". בקהילה המדעית או הרפואית אין להם משמעות. בדרך כלל נמנים עם מזונות אלה פירות וירקות אקזוטיים שפחות נפוצים במטבח המערבי, כמו גוג'י ברי, קייל או זרעי צ'יה. רשימות של מזונות סופר־פוד מתפרסמות מעת לעת וכוללות פריטים משתנים שזוכים ליחסי ציבור ולמיתוג כבעלי איכויות תזונתיות יוצאות דופן.

ללא ספק, הם מזונות איכותיים המכילים נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים המיטיבים עם הגוף. אבל גם ירקות ופירות אחרים ומוכרים הנמצאים באופן קבוע במטבח כמו עגבניות, מלפפונים, פלפלים, תפוחי עץ או אבוקדו הם בעלי איכויות תזונתיות לא פחות מרשימות. כל פרי או ירק עשיר במגוון רכיבים, וחשוב לצרוך אותם באופן קבוע ויומיומי.