קרוב לאלף מפגינים מתכנסים הערב (שבת) מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים כחלק ממחאת "הדגלים השחורים" ברחבי הארץ. זאת, ברקע מעצרו של תא"ל אמיר השכל, בכיר לשעבר בחיל האוויר שנעצר אמש בהפגנה מול בית ראש הממשלה. המפגינים מחזיקים שלטים ועליהם הכיתוב: "ישוחרר אמיר השכל", "לא לסיפוח השחיתות" ו"לא מפקירים מדינה".

ממארגני המחאה נמסר: ״מעצרו של השכל הוא חלק משיטה חדשה לצמצום המרחב הדמוקרטי במדינת ישראל, רק בשבועיים האחרונים קרא ראש הממשלה למעצר של עיתונאי בכיר, אמנון אברמוביץ׳ הותקף בברוטאליות ומאתמול השכל במעצר. מהיום הגיע הזמן שעם ישראל ידבר ברחובות ובכיכרות- מדינת ישראל שייכת קודם כל לאזרחיה, לא למשפחת המלוכה בעייני עצמה. בהמשך השבוע יוקם מאהל מחאה בשדרות רוטשילד בת״א״.

מחאת ''הדגלים השחורים'' מחוץ למעון רה''מ
מחאת ''הדגלים השחורים'' מחוץ למעון רה''מ

שר הביטחון בני גנץ קרא לשחרורם המיידי של העצורים: "הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון. לכן, מהמידע שברשותי, אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה". 

"שוחחתי עם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הערב. הוא סיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח- לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי", אמר גנץ.

שר החוץ גבי אשכנזי התייחס בציוץ בחשבון הטוויטר שלו למעצרו של השכל: "תא״ל (מיל׳) אמיר השכל רכש במחיר מלא, בחייו ובפועלו, את הזכות והחובה לומר את דעתו, להביע מחאה ולהפגין. משטרת ישראל נדרשת לאחריות, שיקול דעת ויד קשה על המעצרים. התמונות להן נחשף הציבור במהלך השבת בהן נראה השכל אזוק בידיו וברגליו, הן תעודת עניות לדמוקרטיה בישראל. אני מעריך את פועלו ועמדתו, כואב את מעצרו וקורא לשחרורו המיידי ללא כל תנאים מגבילים".

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה: "התקשורת לא אמרה דבר על מעצרה המזעזע של פעילת הימין שפי פז, או על מעצרם של פעילי ימין רבים אחרים בהפגנות ימין. פתאום כשפעיל שמאל נעצר כשהוא מפר את החוק וחוסם כביש בהפגנת שמאל שמאורגנת על ידי אהוד ברק, חברו ושותפו של הפדופיל המורשע ג׳פרי אפשטיין, התקשורת הופכת את זה לפסטיבל תקשורתי כדי לעודד את ההפגנות נגד הליכוד בהנהגת נתניהו. לא מפתיע כשכל זה קורה כשהליכוד נמצא בשיא של תמיכה בכל סקר".

השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, התייחס למעצרו של בכיר חיל האוויר לשעבר, תא"ל במיל' אמיר השכל, מול מעון ראש הממשלה. "רב-אלוף, תא"ל, או טוראי - לא תהיה סובלנות לחסימת כבישים", כתב אוחנה בחשבון הטוויטר שלו. השכל נעצר אתמול ב-"מחאת הכיסאות" בירושלים, ובמשטרה אמרו כי הותר לו להשתחרר בתנאים מגבילים - אולם הוא סירב. 

גם ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, חה"כ יאיר לפיד, הגיב למעצרו ואמר כי "אתמול תא"ל השכל נעצר במהלך קבלת שבת שאנשי המחאה עשו מול מעון בלפור, ומאז הוא עצור. הוא מפגין למען הרעיון שהממשלה הזו מנסה לגרום לנו לשכוח: שמגיע לנו ממשלה שעובדת בשבילנו. קורא לשחרורו, ישראל אינה דיקטטורה". 

השכל יובא במוצאי שבת לדיון בבית המשפט, והמשטרה תבקש לשחרר אותו בתנאי הרחקה. כאמור, השכל היה ממארגני "מחאת הכסאות" נגד השחיתות הציבורית ליד בית ראש הממשלה בירושלים, במהלכה הוא נעצר, יחד עם חמישה מפגינים נוספים. 

עובדה זו מעוררת סערה במערכת הפוליטית, כאשר בין היתר חבר הכנסת משה יעלון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "מ"מ מפכ״ל המשטרה, משטרת ישראל מחוייבת למדינה ולחוקיה, ולא לשום הנחייה פוליטית. אם כאשר יובא תא״ל (מיל.) אמיר השכל בפני שופט, ויסתבר שלא היתה עילה מוצדקת למעצרו, תצטרך להתפטר. גנץ ואשכנזי, אתם מכירים, כמוני, את אמיר כטייס ולוחם על פניה ועתידה של המדינה. מדוע לא נשמע קולכם?".

גורמים במשטרה הגיבו לביקורת הרבה במערכת הפוליטית ובקרב בכירים לשעבר בכוחות הביטחון ומסרו: "הקריאות הנמהרות של בכירים לשעבר בצה"ל שמחפשים שינהגו באיפה ואיפה, זה לא רלוונטי גם אם מדובר באנשי ביטחון לשעבר. כשאמיר השכל הפר את הסדר - הוא לא עשה זאת בדרגות הללו, ולכן לא ראוי שאנשים אומרים אמירות מהסוג הזה כעת. טוב היה לאותם אנשים שלא ייצאו בהצהרות נמהרות, לפני שיידעו את כל הפרטים. יש עובדה אחת: הוא נחקר במשטרה על חשדות שעולים נגדו, ומעשים המיוחסים לו, ולא על טוהרו, או תפקידיו בעבר ובהווה. זה לא העניין".

מהמשטרה נמסר: "במהלך מחאה בלתי חוקית שהתקיימה אמש בסמוך למעון  ראש הממשלה, מאות מפגינים חסמו ציר מרכזי ומנעו מעבר רכבים לזמן ממושך תוך שהפרו את הסדר הציבורי. לכן עוכבו מספר מפרי סדר וביניהם, אדם שזוהה כמוביל ומארגן ההפגנה הבלתי חוקית. לאחר שנחקר בחשד להפרת הסדר והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית, ביקשו חוקרי המשטרה לשחררו בתנאים ובהרחקה מהמקום, אולם הוא סרב לכך מבחירה. אי לכך ובהתאם לזאת המשטרה נאלצה לעוצרו. במשטרה מדגישים כי נמשיך לאפשר לכל אדם את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר לאף אדם הפרה כה בוטה של החוק ושיבוש הסדר הציבורי בניגוד לחוק".