משרד המשפטים מפרסם הבוקר (ראשון) את דו"ח מחלקת המדינה האמריקאית לשנת 2020, שלפיו ישראל ניצבת במקום הראשון במאבק בסחר בבני אדם, זו השנה התשיעית ברציפות.

על פי הנתונים, במהלך שנת 2019 זוהו בישראל 73 קורבנות סחר ועבדות, נפתחו 125 חקירות פליליות בחשד לעבירות של סחר בבני אדם והוגשו 20 כתבי אישום בחשד לסחר בבני אדם ובעבירות נלוות.

הדו"ח סוקר מדי שנה את מאמצי מדינות העולם במאבק בסחר בבני אדם ומדרג אותן לשלוש רמות, בהתאם לפעולותיהן למיגור התופעה. "בעבר, ולמשך יותר מעשור, דורגה מדינת ישראל בדמקומות הנמוכים, מה שהיה עלול להוביל להפעלת סנקציות כלכליות מצד ארה"ב נגד המדינות שבדירוג השלישי, שנמצא כי לא פעלו מספיק בנושא זה", מסבירים במשרד המשפטים.

מחאה נגד תופעת הזנות בארץ (צילום: ללא)
מחאה נגד תופעת הזנות בארץ (צילום: ללא)

"בשנת 2012 דורגה ישראל לראשונה בדירוג המוביל, שבו כלולות מדינות העומדות בסטנדרטים המינימליים לגבי המאבק בסחר בבני האדם, ועושות מאמצים כדי להיאבק בתופעה קשה זו. מאז ישראל שומרת על הישג זה".

ישראל פועלת בנחישות
על פי ממצאי הדוח ישראל פועלת בנחישות בשלושה מישורים עיקריים: מניעת התופעה, אכיפה כלפי העבריינים והגנה על נפגעי העבירה.
בשנה החולפת העניק משרד המשפטים סיוע משפטי אזרחי בחינם מטעם המדינה ל־86 קורבנות. למקלטים לנשים הופנו לקבלת סיוע 59 נשים ושלושה ילדים, ומקלט לגברים הסובלים מהתופעה סייע ל־33 קורבנות סחר נוספים.

עם זאת, במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות מזהירים מפני שאננות: "מקומה של ישראל בדירוג הראשון בדוח מחלקת המדינה האמריקאית אינו מובטח. אנחנו עדות לעלייה מדאיגה במקרי הסחר בנשים בישראל". המטה מתריעים: "הטיפול בתופעה על ידי מדינת ישראל לא מספק, ואף שכבר לפני יותר משנה וחצי התקבלה החלטת ממשלה בדבר התוכנית הממשלתית למאבק בסחר בבני אדם, היא לא קודמה ועדיין לא הביאה לשינוי בשטח".

הפגנה נגד סחר בנשים (צילום: פלאש 90)
הפגנה נגד סחר בנשים (צילום: פלאש 90)

עו"ד איילת דיין, מנהלת שותפה במטה, הוסיפה כי "כיום עבירות הסחר מבוצעות בכסות של תיירות, לאחר שסוחרי נשים וחברות כוח אדם מפוקפקות מתדרכים את הנשים כיצד להיכנס לישראל דרך נמלי התעופה, והרשויות לא עושות מספיק על מנת למנוע את כניסתן וניצולן בישראל".