חברת קארדיאקסנס (Cardiacsense Ltd), שבין השאר בשליטה של חברת מרחביה אחזקות, פיתחה מכשיר רפואי דמוי שעון חכם, וקיבלה אישור להתחיל בניסוי למדידת קצב נשימה בבית החולים איכילוב.

הניסוי, אשר יימשך כחודשיים, צפוי להתחיל בשבועות הקרובים ויכלול כ־45 נבדקים. לאחר השלמת הניסוי מתכוונת החברה להגיש את תוצאותיו ל־FDA. המכשיר הלביש של קארדיאקסנס מבוסס על טכנולוגיית קריאת אותות (PPG) בשילוב עם סנסור תנועה וטכנולוגיה אופטית ייחודית, שעליהם יש לחברה פטנטים מרכזיים.

ה־Cardiacsense watch מאפשר מעקב רציף ובלתי מוגבל בזמן של הפרעות בקצב הלב, בדגש על פרפור פרוזדורים ודום לב, באמצעות טכנולוגיה המאפשרת ניטור דופק ברמת דיוק המקבילה לבדיקת ECG וכן על ידי מעקב רציף של לחץ דם. המוצר יאפשר בעתיד גם ניטור ואבחון של לחץ דם רציף, הפרעות שינה ומתח נפשי.

מדידת לחץ דם, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
מדידת לחץ דם, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

חלק מתסמיני מחלת הקורונה הם פגיעה משמעותית במערכת הנשימתית, ועל כן אחת הדרכים היעילות ביותר לניטור ומעקב אחרי חולי קורונה היא ניטור קצב הלב, קצב הנשימה ורמות החמצן בדם מרחוק ובאופן רציף. פתרון זה מתאפשר באמצעות השעון הרפואי של קארדיאקסנס באופן מלא וברמת דיוק רפואית.

עלות האשפוזים החוזרים לחולי COPD ו־CHF בארה"ב נאמדת בעשרות מיליארדי דולרים בשנה. קארדיאקסנס זיהתה את המגמה הגוברת לטיפול רפואי מרחוק, והיא שואפת לספק פתרון לזיהוי מוקדם של תחילת ההידרדרות הרפואית, ולאחר מכן מתן טיפול נקודתי בבית המטופל במקום אשפוז.

לחץ. אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)
לחץ. אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

במקביל, מקדמת קרדיאקסנס את קבלת אישור ה־FDA לשעון הרפואי, בהמשך לניסוי קליני שהשלימה בהצלחה ובו הוכיחה יעילות של יותר מ־99% באיתור הפרעות בקצב לב, בעוד הדרישה הרגולטורית לקבלת האישור הייתה להשגת יעילות של 96%.

אישור ה־FDA יאפשר לחברה לפעול למכירת המוצר גם במדינות יעד מרכזיות נוספות, ובראשן בשוק האמריקאי. השעונים הרפואיים של החברה כוללים יכולת זיהוי הפרעות קצב לב, בהן פרפור עליות, המהווה אחד מהגורמים העיקריים לגרימת שבץ מוחי.