ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס למעצרו של השכל בביקורת כלפי הצמרת הפוליטית: "השכל הוא עציר פוליטי מובהק. אין לדבר הזה שום שחר, זה חלק מרוחו של המפקד אוחנה בשליחות נתניהו. אותו שבוע בו אנו שומעים על דיון העכבות החרירי הזה, המשטרה בהנחיית אוחנה, אני מקווה שזה לא מתוך קריצה לעניין מינוי המפכ"ל שנשאר פתוח, זה מתנהל בצורה בלתי סבירה לחלוטין, וטוב מאוד שהשופטת ניערה אותם והחזירה אותו".

אתה מכיר את תת אלוף השכל?
"אני מכיר אותו מהצבא, איש רציני ביותר, המחשבה שאפשר לסלק אדם כזה על ידי הפחדה היא הזויה ומראה כמה אנשים אלה מנותקים, אבל גם אלמלא היה תת אלוף אלא אזרח מן השורה, היה אסור גם אז לעצור אותו בתואנות שווא שאגב התבררו לנגד עיני השופטת אתמול כשהיא הסתכלה על הסרטונים שהוקלטו שם כטענות שקריות של משטרת ישראל".

אבל איך זה עובד, רה"מ מדבר עם שר לביטחון הפנים שקורץ למפכ"ל הזמני שמפנה את ההוראה הזאת למחוז ירושלים שעוצרים שם את אמיר השכל? ככה זה עובד?
"לא צריך את הדבר הזה, אני מזמן טוען, אני חושב שזה אחד הדברים שנעלמו מעיניהם של 11 השופטים,  אין שום דרך לעשות הסדר ניגוד עניינים, נתניהו היה צריך אמור להיות בנבצרות משום שאמיר השכל צודק בדבר הכי בסיסי שהוא טוען, שאין מצב שראש מדינה שחשוד בשוחד הפרת אמונים ומרמה יכול לנהל מדינה בלי ניגוד עניינים, הכי כל דבר שהוא עושה ברור שהוא בניגוד עניינים. כל דבר שהוא עושה מול המשטרה, משרד הביטחון משרד המשפטים הוא בניגוד עניינים. כאשר אתה מתבונן ביושר על ההתנהגות של אמיר אוחנה, של השרה רגב של השר אמסלם ושל עוד חלק של להקת מלחכי הפנכה או מלקקי פנלים, כל החבורה הזאת שהתייצבה מאחוריו במופע האימים באולם המשפט ביום שנפתח משפטו אתה מבין שהם משרתים, כמובן שיש חישובים של עצמם, אבל הם משרתים".

ויש חשש של מפקד מחוז ירושלים או של מפכ"ל המשטרה שאם הם לא יעצרו ביד ברזל את ההפגנות מול בית רה"מ בבלפור המפכ"ל לא יתמנה למפכ"ל קבוע?
"אני לא בוחן כליות ולב, אני מסתכל על תוצאות. באותו שבוע שבו אתם מדווחים על היקף האבטלה, ועל ריסוק של עסקים קטנים ושל תוכניות אנושיות ומשפחות ואלימות מתפרצת כתוצאה מזה, באותו שבוע יש התפרצות של חזירות שלא תתואר ואובדן בושה ואתה רואה מערכת שלא מתביישת משום דבר. נתניהו והחבורה שלו יושבים על הצוואר של הכנסת בדיוק כמו השוטר הלבן על צווארו של ג'ורג' פלויד, והגורם הבא שמיועד לאותו גורל הוא מערכת המשפט".  

כלומר אתה רואה קו ישיר בין מה שאתה מכנה חוסר הבושה הכלכלית המיסויית של נתניהו בוועדת השרים בכנסת לבין מה שקרה בסוף השבוע בהפגנה בבלפור? זה אותו חוסר בושה?
"נכון, זה לא קשר סיבתי אבל זה בא מאותו מקום ורקע מתחושה שהכל מותר והציבור אדיש, ובעניין הזה מגיע לאמיר השכל ולאנשים שהיו איתו, ובטח לעובדים שבאו להזדהות איתם אתמול פרחים, הם אלה שמחוללים את מה שחשוב פה. כבר אמרו הרבה פעמים אנשים לאורך ההיסטוריה שהסיכון האמיתי לחירות האנושית הוא לאו דווקא מעריצים אלא מאלה שעומדים מהצד ושותקים. צריכה להתקבל החלטה מוסרית".

אגב אתה מזכיר את ההמונים שבאו להפגין איתו, הפגנות הדגלים השחורים. יש טענה שאתה עומד מאחורי המימון של הדבר הזה.
"אני לא עומד מאחורי המימון אבל אני עוזר להם בכל דבר שהוא אפשרי".

איך אתה עוזר להם?
"יש נכונות של אנשים פרטיים של גופים ושל גורמים אחרים לסייע להם וכלל שאני יכול לסייע להם. לא הוצאתי שום כסף מכיסי, גם אין לי מספיק כסף כדי לממן תנועת המונים. אני תורם בסתר להרבה מאוד עמותות ומקרים של סבל אנושי ואני לא הולך לעשות פרסומת, אבל אני לא תורם מכיסי לתנועת מחאה שחיוני שתקום, אבל אני עוזר להם בהרבה דברים אחרות".

מחאת ''הדגלים השחורים'' מחוץ למעון רה''מ (צילום: הדגלים השחורים)
מחאת ''הדגלים השחורים'' מחוץ למעון רה''מ (צילום: הדגלים השחורים)

באופן עקיף דרך עמותה שאתה חלק ממנה? זה גם לא קורה?
"אני לא חלק משום עמותה, אבל אני אומר לך שגם יהיה אני מבקש ממך להשוות למה שקורה בזירה. מה אתה חושב, שכל ההשתוללות הזאת קוראת בחלל ריק, מי מממן את אם תרצו, את הצל, והחקירות הבלתי חוקיות והפריצות לטלפונים של גנץ או לכל מיני מעשים בלתי חוקיים אחרים? מי ממן בזמנו את ההפגנות בנצרת לפני 20 שנה?" 

אמרת משהו חשוב, מי מימן את הפריצה לטלפון של גנץ?
"לפי דעתי זה נושא שאני לא מבין למה אין עליו חקירת משטרה, העניין נוהל ע"י אדם בשם ולדיסלב וייצמן, ממשרדו של עורך הדין של נתניהו עמית חדד, עם התקשרות עם חברה ששמה ידוע CGI  או GSI בכספים שהם מחוץ למערכת הבחירות, והדבר ידוע ברבים  ולכן על פי החוק משנודע שיש עבירה אז המשטרה הייתה צריכה לפתוח חקירה, מסיבות בלתי מוסברות לא נפתחה חקירה".

מי שפרץ זה ישראלי פוליטי ומי שמימן זה הליכוד? הבנתי נכון?
"לא אמרתי הליכוד, להיפך, כל העניין הוא שהמימון הוא לא עובר, חורג מחוקי הבחירות אבל זה נושא שאני לא מתיימר לדעת אותו. אני לא יודע לומר לך את העובדות, אני אומר לך את מה שנראה על פניו, מי שצריך לברר את זה זה חקירות, והעובדה שהיועמ"ש של מדינת ישראל שאזר אוז ותחת הלחץ של כל המערכת שלו הוציא כתב אישום על שוחד מרמה והפרת אמונים נגד ראש הממשלה היה אמור להתחיל מיד בחקירות. יש עוד חקירות של הבן דוד, המניות, דיווחי השקר למבקר המדינה שזה חקירות פליליות על חלק מהן הולכת להיות התיישנות בעוד שלושה חודשים, אין הסבר בעולם מדוע אין בנושא הזה חקירות".

אני רוצה לשאול אותך שאלה אחת על הסיפוח, בעוד שלושה ימים זה אמור לקרות, זה לא עושה סימנים שכן, מה דעתך? צריך לספח או לא? מה זה יעשה לנו בעולם?
"אמרתי מזמן לאנשי טראמפ שאילו היה להם קצת יותר מזל, והייתה במדינת ישראל ממשלה שהייתה חותרת להסדר עם הפלסטינים, אז יכול להיות שתוכנית טראמפ הייתה הדבר הכי טוב שקרה מזה שנים רבות. לכן כל העניין עומד על השאלה האם שוקלים סיפוח כמסד או נקודת שיגור למו"מ עתידי על שתי מדינות עם הפלסטינים בתיאום עם ארה"ב, אירופה והאו"ם, או שמניחים פה מטען חבלה שכל תכליתו היא לסכל כל אפשרות שאי פעם יהיה פה מו"מ. אם זה הדבר הראשון, זה מבורך, אם זה הדבר השני אז זה נזק גדול".

מחאה בבקעת הירדן (צילום: רויטרס)
מחאה בבקעת הירדן (צילום: רויטרס)

מה זה מטען חבלה? פיגוע במובן הזה שלהמשך מו"מ בין ישראל לפלסטינים?
"לא, זה יצירת סיפוחון שמציב טריז האפשרות למו"מ, זה לא מטען חבלה מומר נפץ, אבל העימות גם יבוא מתישהו בעתיד בעקבותיו. בקיצור אני לא ממשיך לממשלת נתניהו שהיא מתכוונת לאפשר הסדר ולכן מבחינתם הדירוג זה שנוצר בזמן מזה שעכשיו נדרשת פעולה והמו"מ איתם בעתיד, תנוצל כדי למנוע הסדר ומו"מ. ובהכרח צודקים בכירי מערכת הביטחון בדורות האחרונים כשהם אומרים כמעט כאיש אחד, שהדבר הזה הוא שגיאה. אנחנו מכירים גם את נתניהו, בסוף הוא לא יספח את הבקעה ואת יהודה ושומרון. הוא עכשיו יעשה משהו כמו רמת טראמפ או העברת השגרירות. נתניהו הוא פרזנטור מצוין ומקבל החלטות חלש ביותר, אין לו אומץ לקבל החלטות".

אני רוצה לסיים איתך בפרשת אפשטיין והקטינות, שמעת על הטענות בתצהיר של ורג'יניה רובטרס בעניינך האם אתה מכיר אותה ופגשת אותה אי פעם?
"לא רק שלא פגשתי אותה, הרי בתחקיר של נטפליקס שהיה מקיף מאוד אלא השם שלי אפילו לא מוזכר שם פעם אחת. האישה הזאת לפי התחקיר של נטפליקס, עברה לאוסטרליה ב-2002, אני בשנה הזאת עוד לא הכרתי את אפשטיין והיא כבר הייתה באוסטרליה, לכן זה אפילו לא יכול להיות. השקר הזה לא נאמר סתם".

אתה מתכוון לתבוע אותה?
"אני לא מתכוון לתבוע שום דבר, אני לא יודע אם יש בכלל טענה כזאת, לא ראיתי שום תצהיר ולא שמעתי שום דבר. אין פה מה לתבוע, זה על פניו מופרך. השאלה האמיתית היא מדוע העניין הזה עולה, מדוע כמו שהזכרתי קודם על גנץ ואחרים בסוף זה יגיע ליועמ"ש ולשופטיו, כל מי שמאתגר את נתניהו מוצא את עצמו עם ניסיון להכתים אותו באופן שיסכן את יכולתו לפעול. זו עבודה שיטתית, מככבים בה שופרים של נתניהו, אנשים מכובדים לכאורה, חלקם אפילו חובשי כיפה, אבל מתחת לחזות המכובדת כשמסתכלים מקרוב, קשה שלא להבחין".

כלומר זאת קנוניה של נתניהו גם בסיפור הזה?
"בהחלט, בדיוק כמו בעניין הטלפון של גנץ מעורבת סביבת נתניהו, גם בעניין הזה מעורבת סביבת נתניהו, בכל הנושא הזה של שרבוב שמי".

דרשוביץ שהוא מקורב מאוד לנתניהו אומר שלא שכבת עם קטינות.
"דרשוביץ אני לא רוצה לשפוט אותו, הוא עוסק בהצהרת עצמו והוא גם חבר טוב של נתניהו, אני רוצה לספר באמצעות מי זה נעשה. מככבים בעניין הזה שופרים שהם אנשים מכובדים לכאורה ואמרתי חלקם חובשי כיפה אפילו אבל מתחת לחזות המכובדת כשאתה מסתכל עליהם מקרוב, קשה שלא להבחין שמדובר בחיפושיות זבל חרוצות, לא יותר".