על רקע האיסור המסתמן על כניסת ישראלים למדינות באירופה בשל התפשטות הקורונה, ההארכה הצפויה בחובת בידוד של 14 ימים לישראלים המגיעים לארץ ואיסור כניסת זרים, פתחו היום (ראשון) עובדי ענף משרדי התיירות ועובדים מענף התעופה במחאה. 

מטה המאבק של העובדים הקים אוהל מחאה מול משרד האוצר בירושלים, וביום שלישי מתוכננת הפגנה בהשתתפות אלפים בדרישה ליצירת מתווה להחזרת הענף לפעילות. בין השלטים שנתלו נראו: "חל"ת תיירות – ההבדל בין המראה להתרסקות" ו-"40 אלף מתפרנסים, 40 מיליארד הכנסות, ישראל כ"ץ אל תפנה עורף".

העובדים בענף דורשים להאריך לענפי התיירות והתעופה את תקופת תשלום דמי האבטלה עבור חל"ת. זאת, הסיום הקרוב של זכאות האבטלה עבור אלפי עובדים וההערכות שיחלפו עוד חודשים ארוכים עד שהתיירות והתעופה ישובו לפעילות הדרגתית. "המשמעות היא שעד שתיירים יגיעו לארץ, יעברו עוד שבועות ארוכים ובינתיים, הזכאות לאבטלה לעשרות אלפי עובדים עומדת להסתיים", טענו במטה המאבק.

טרמינל 3 בנתב''ג ריק מאדם בזמן ימי הקורונה (צילום: אמיר כהן, רויטרס)
טרמינל 3 בנתב''ג ריק מאדם בזמן ימי הקורונה (צילום: אמיר כהן, רויטרס)

דרישה נוספת היא להאריך את תשלום מענק העידוד למעסיקים בענפי התיירות והתעופה להחזיר עובדים. "כאשר בכלל אין תיירות מחו"ל, מעסיקים לא יכולים להחזיר עובדים ומענק העידוד עומד להסתיים", הסבירו במטה, בראשו עומדים מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות טלי לאופר והיו"ר קובי קרני. גם חברת התעופה ישראייר, המשווקת חבילות תיירות, הודיעה על הצטרפותה למחאה. 

בסוף השבוע ספג ענף התיירות היוצאת מהלומה קשה נוספת, לאחר שעל פי דיווחים יוון הפותחת את שעריה לתיירים ב-1 ביולי, לא כללה את ישראל בין המדינות מהן מותר להיכנס וזאת, לנוכח העלייה בתחלואה בקורונה.

בינתיים, הושג בסוף השבוע שעבר הסכם בין המדינה לעובדי רשות שדות התעופה, שימנע פיטורי מאות עובדים. על פי המתווה, העובדים יקבלו 75% מעלות שכרם. על רקע חוסר הוודאות באל על, נחתם הסכם ראשון על התייעלות בין הנהלת החברה לוועד הדיילים והדיילות. על פי הסיכום יפוטרו כ-490 מקרב 1,400 הדיילים.

400 מדיילי אל על הם קבועים ומתוכם יפוטרו 140 ומקרב אלף הדיילים יפוטרו כ-350. בנוסף, יקוצצו תנאי האש"ל של צוותי האוויר בעת שהותם בחו"ל והם ילונו במלונות בדרגה נמוכה יותר.

צוות אל על (צילום: אבשלום ששוני)
צוות אל על (צילום: אבשלום ששוני)

עם זאת, עם שלושה סקטורים נוספים באל על עדיין לא הושג הסכם התייעלות: הטייסים, עובדי התחבורה והמנהלה והאקדמאים. במקביל, עדיין אי הכרעה הסכמה עם משרד האוצר על מתווה תכנית ההבראה, בסיוע המדינה. בתוך כך, במטה עולם התרבות והאירועים מתכוונים לחדש את המחאה.

חברי ועד הפעולה נפגשו בתוך כך עם מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר-אייל, לאחר שלטענתם, למרות ההבטחות, עדיין לא נמצא פתרון למצוקתם הקשה של אלפי עובדים.  "אנחנו מסירים מכל פעולה שתבוצע על ידי אנשים במצוקה ואנחנו קוראים לראש הממשלה להיפגש איתנו שוב ולתת פתרונות", ציינו במטה המאבק, והודיעו על חידוש המחאות השבוע.