אבטיח זה לא רק מים: הקיץ מגיע, ואיתו גם עונת האבטיחים נפתחת. עולה השאלה אצל הרבה מהאנשים - עד כמה הפרי המרענן יכול להיות סכנה עבור הדיאטה? מאיה רוזמן ייעצה בדיוק בנושא הזה למאזינתה בתוכניתה ב-103FM היום (ראשון), ועכשיו נוכל לדעת אחת ולתמיד - אבטיח משמין?

רציתי לדעת את כמות הסוכר והמים באבטיח.
"פעם כשהייתי קטנה שאבטיח זה רק מים, אח"כ זה נהיה שאבטיח זה רק סוכר, אז זה לא זה ולא זה. כמות הסוכר באבטיח היא נמוכה יחסית לפירות אחרים, זה 6%".

רק 6%?
"כן, כמות הסוכר הממוצעת בפירות היא בערך 10% כמו שיש בתפוח, אגס, אפרסק, בננה והכי גבוה יש בענבים ומנגו שיש כ-15%. בתמרים האמת יש יותר, הכי נמוך זה אבטיח, מלון, תותים ופפאיה שזה בסביבות ה-8-6% סוכר".

כמה בתמרים?
"רציתי להגיד לך שמה שמשנה בשורה התחתונה זה כמה אוכלים, באבטיח אוכלים יותר אז בסוף את מגיעה לאותה כמות סוכר. תמרים זה 66%, מטורף. נגיד אני עושה חשבון של מנת פרי לדיאטה שאני רוצה שתהיה בסביבות ה-100 קלוריות. תפוח זה אחד, יש 10% סוכר ובממוצע שוקל 200 גרם אז את מגיעה ל-4 כפיות סוכר פירות בנשנוש. אבל אבטיח בגלל שהוא רק 30 קלוריות ל-100 גרם אז אני אומרת לאנשים תאכלו 300 גרם, מה זה משנה לי שזה 6%? בשורה התחתונה מגיעים ליותר מ-4 כפיות סוכר במנה".

כמה זה 300 גרם?
"זה הרבה, 3 כוסות עם קוביות".

השאלה איזה כוסות?
"כוס מים רגילה, פעם כשהייתי קטנה אמרו 3 כוסות, אמרתי לעצמי - איך אפיק את הכמות הגדולה ביותר של אבטיח ב-3 כוסות? אז הייתי לוקחת חצי אבטיח, תוקעת את כל הכוס באבטיח ככה שכל הכוס הייתה מלאה באבטיח. פעם אחת תסתכלי כמה זה יוצא ואז לא צריך למדוד, פחות או יותר זה מספיק טוב".

ככל שאוכלים יותר כמות הסוכר גדלה?
"הכמות שאת מכניסה לגוף בסופו של דבר גדלה אבל זה יוצא פחות או יותר אותו דבר בכל הפירות, בסביבות ה-4 כפיות סוכר למנת פרי של בערך 100 קלוריות".

מלקק אבטיח בחום הכבד (צילום: ענת סלומון, דוברות עיריית חיפה)
מלקק אבטיח בחום הכבד (צילום: ענת סלומון, דוברות עיריית חיפה)

בעלי לא מסתפק ב-100.
"כמה אבטיח הוא אוכל?".

יכול לפעמים גם רבע אבטיח, זה הרבה נכון?
"כמה אבטיח שוקל, בוא נראה. נניח אבטיח שוקל 7 קילו, נוריד ל-5 קילו בלי הקליפה והוא עדיין אוכל כקילו אבטיח. הוא מגיע ל-60 גרם סוכר וזה הרבה".

הוא אומר לי שזה רבע מחצי.
"זה שמינית. תמדדו, נשמע שזה סביר איך שהוא. יש לו סוכרת?".

לא.
"שיאכל, מה אכפת לך? אם אין לו סוכרת והוא במשקל תקין, זה דבר טוב. יש באבטיח דברים טובים ואני משערת שזה במקום פירות אחרים

אנחנו אוכלים אפרסק ואגס.
"הוא אוכל רק אבטיח, אז במקום לאכול 3 כוסות הוא אוכל 9 ומוותר על האפרסק והאגס".

הוא לא מוותר.
"חצי אגס, אפרסק ואבטיח - נשמע לי בסדר".

אז בעצם להיות עם יד על הדופק לגבי האבטיח.
"אם את מתעקשת אז בסדר".