ראשי רשויות שבתחומיהן הוכרז על אזורים מוגבלים בשל התגברות תחלואת הקורונה דורשים שמשרד הבריאות יערב אותם בהחלטה על אזור מוגבל, בטרם תתקבל בממשלה ובקבינט הקורונה. הדברים נאמרו במהלך דיון שקיימה היום (ראשון) ועדת החוקה של הכנסת בהארכת תוקפן של התקנות לשעת חירום שמאפשרות להכריז על אזור מוגבל  ב-45 ימים נוספים.

ראש עיריית אלעד ישראל פרוש אמר בדיון: "אמרתי לשר הבריאות שאין כל תועלת בסגר, יש לי 35,000 ילדים וברגע שילד חולה נכנס לבניין נדבקים 300. לקחו עיר שלמה והכפישו אותה. המשטרה והצבא לא חלק מהחוק? למה מטילים סגר בלי לשאול אותם?  לקחתם עיר במצב סוציו-אקונומי 2 ושמתם כאפה על ראשה. יש לי הרבה ילדי חינוך מיוחד שמונעים מ-210 מהם לצאת ללימודים. מה יהיה עליהם? מה על הוריהם ואחיהם? אוי לבושה של המדינה. אם אתם לא רוצים לספור את ראשי הרשויות ניחא אבל שמתם אנשים כה חשובים במדים ירוקים וכחולים אצלנו בעיר, תספרו אותם לפחות".

ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין אמר כי "המשנה הסדורה צריכה להיות לשלוח למלוניות כמה שיותר משפחות. תרחיבו את מעגל הסמכויות לרשויות המקומיות, להחליט איזה עסקים לפתוח ואיזה לסגור, ותאפשרו התקשרויות ליועצים חיצוניים ללא מכרז לשלושה חודשים. רוני נומה עבד בהתנדבות עם למעלה מעשרה אנשי צוות אלופים ותתי אלופים אבל לא בטח שנוכל לעשות זאת שוב. ביחס למידעים ממשרד הבריאות, שרשור המידע על החולים לא מגיע אלינו לרשויות. אנחנו לבד עושים את בדיקות השרשור. עלינו להמשיך בכך אך אם יהיה ממשק בינינו למשרד הבריאות זה יקל על כולם".

ראשת העיר בית שמש עליזה בלוך הוסיפה: "לפני שלוחצים פליי על אזור מוגבל תעצרו רגע ותחשבו איך לבודד את החולים ולקטוע את הנדבקים הסגר רק הגדיל את חוסר האמון". ראש מועצת קירית יערים, הרב יצחק רביץ, הוסיף: "באירוע הזה מתייחסים לרשויות המקומיות כ"אנחנו" ו"אתם" וצריך להתייחס לכך ככולנו יחד. כשביקשנו נתונים מי החולים החל דיון משפטי האם אפשר לתת לנו את הנתונים כי מה נעשה איתם ומה "אתם", תעשו? יש כאן משהו לא בריא ב"אנחנו ואתם".

לביקורת הצטרף גם ח"כ גדעון סער (ליכוד), שאמר: "המקרה של העיר טבריה חייב להדליק נורה אדומה. אם מתקבלת החלטה ביום מסוים להכניס חמש שכונות לסגר ולמחרת ההחלטה לצמצם לשלושב רחובות יש בזה משהו נמהר מסוכן ולא תקין. זה אומר שהתקבלה החלטה נחפזת נמהרת וללא שיקול דעת שפגעה בעיר טבריה".

גם יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), תמך בדברי ראשי הרשויות ואמר: "לא נקבל סעיף ללא קריטריונים יותר מפורטים שנותנים קריאת כיוון להחלטות. סעיף ההיוועצות עם ראשי הרשויות לא יישאר בצורה שהוא עכשיו. תהיה חובת התייעצות עם ראש הרשות. כשאתם נכנסים למגרש של הטלת סגר, ראש העיר הוא שחקן.

"לא בטוח שיהיה לו וטו אבל ההיוועצות חייבת להיות. משרד הבריאות מתאר תקופה של שבועיים התלבטות. איפה מקומו של ראש הרשות דקה לפני כינוס ועדת השרים ואיפה מקומו בדיון הוועדה עצמה?. ההרגשה שלי היא שבחלק מהמקרים מעורבות ראש העיר שגורמת לשינוי יותר גדולה בערים מסוימות ופחות באחרות. ראש עיר שיותר מקושר ויודע להרים טלפונים לשרים יודע לצעוק על טעות ומטפלים בה".

כמו כן, הדיון המרתוני יימשך גם ביום שלישי הקרוב. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר שלח את נציגי משרדי הממשלה "להכין שיעורי בית" והתייחס להסכמות שהושגו עד כה עם משרדי הממשלה. הוא מסר: "הפכנו את ברירת המחדל: ועדת השרים תקבע את ההגבלות במפורש ובהתאמה לאזור ולנסיבותיו במקום לקבוע את כלל ההגבלות עם אפשרות להקלות". בנוסף מסתמן כי יובהר בחוק כי ההכרזה על אזור מוגבל תשמש כאמצעי אחרון ותיקבע חובת היוועצות עם ראשי הרשויות, יבוטל עונש המאסר על יציאה ממקום מגורים ועל פתיחת עסקים, בניגוד להוראות, ויוטל רק קנס.