המועצה לביטחון לאומי עדכנה הערב (שני) כי אותרו 573 נדבקים מאומתים בנגיף הקורונה במהלך היממה האחרונה, וכי מדובר בעלייה של 2.4% בתחלואה מהעדכון האחרון. מניין הנדבקים הכולל בנגיף עלה ל-24,276. עוד נמסר כי נכון לעכשיו ישנם 6,900 חולים בפועל, בהם 43 במצב קשה ו-24 מונשמים.

כמו כן, מאז חצות הושלמו ביצוען של 15,254 בדיקות מעבדה, כאשר מניין הבדיקות הכללי שבוצעו מתחילת המשבר עומד על 972,233. יחד עם זאת, 119 בני אדם החלימו מהנגיף מאז חצות ושוחררו לביתם (17,189 מחלימים ומחלימות בסך הכל).

אמש נשא שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין דברים בעקבות העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה בישראל, ועדכן את ההנחיות לציבור. "אנחנו נמצאים בתחילתו של גל התחלואה השני" פתח אדלשטיין את דבריו, "מן היום הראשון במשרד החלטתי לא להיות הסמן הימני. לקבל את כל ההחלטות בהילקח בחשבון הן צרכי הבריאות ואת צרכי המשרד הוכלל. פעלתי יחד עם השרים הרלוונטים על מנת לפתוח את גני האירועים, התרבות ועוד, אך הדגשתי שאם לא נקפיד על ההנחיות נגיע למצב של סגירה. לצערי לא מספיק הקשיבו".

יולי אדלשטיין (צילום: דוברות משרד הבריאות)
יולי אדלשטיין (צילום: דוברות משרד הבריאות)

"נקודת המוצא שלי היא שמי שלא מקשיב להנחיות מזיק לא רק לעצמו ולסביבתו, אלא גם למשק" הוסיף השר ואמר כי "הצגתי לקבינט את המלצותיי. הן לא נעימות. לא לי ולא למנכ"ל אך הן מוחיבות המציאות. על מנת לטפל בנמגיף בשלב זה ולא להגיע לסגר שלם על המשק".

"משמעות של סגר כזה הוא נזק אדיר" הוסיף השר, "המטרה שלנו היא מקסימום תועלת ומינימום נזק. אחרי התייעצויות עם גורמים בתוך המשרד ומחוצה לו זה המתווה שהגענו אליו: ארועים דתיים, חתונות בר מצוות באולמות אני מבקש להדגיש אין לי כוונה לפגוע בגני הארועים, כפי שהדגיש היום רה"מ על משרד האוצר לפצות אותם בהתאם לפגיעה. הדרישות שלהם מוצדקות".

"לצערי הרב, הגיע הזמן גם לעשות הגבלות בבתי הכנסת. לגבי הגבלת התקהלויות, התייעצנו עם השר להשכלה גבוהה והמל"ג לעשות בחינות בזום על מנת למנוע הדבקה של סטודנטים ובני משפחותיהם. אנחנו מבקשים מ-30% מעובדי המדינה לעבוד מהבית. החלטנו לא להגביל את הסקטור הפרטי. אני פונה לסקטור הפרטי - תנו לעובדים לעבוד מרחוק. תשמרו עליהם ועל משפחותיהם". בנוסף אמר: "בהנחה שכולנו מאמינים שמדובר בקורונה ולא בהמצאה שמישהו המציא – אין עד עכשיו אדם אחד שנתן לי מתווה טוב יותר להתמודדות. ביקשתי מהשרים בדיון לא רק לבקר, אלא להציע אלטרנטיבה. דבר אחד אני לא מוכן לקבל. אני שומע את הגישה שאומרת: מה אתם עושים פאניקה, אז ימותו כמה קשישים! כל מי שאפילו בסתר לבו חושב מחשבה כזאת - שידמיין את סבא וסבתא שלו בין אותם קשישים".
 
"ויש לי גם בקשה אליכם, כלי התקשורת" הוסיף אדלשטיין, "מחשבה רבה מושקעת בהנגשת מספרי התחלואה לציבור מתוך כוונה לייצר שקיפות מרבית. אני מודע לרצון שלכם להביא לציבור חישוב מספרים של יממה שלמה. ובכל זאת אני מרשה לעצמי לבקש מכם – היצמדו לנתוני משרד הבריאות המתעדכנים שלוש פעמים ביום. פרסום חישובים אחרים גורמים להטעיה ולבלבול הציבור, ואני מבקש מכם להימנע מכך".

בסיכום דבריו פנה לציבור ואמר: "בואו נהפוך חלום למציאות. חלמנו שנוכל לחבק את הסבא והסבתא, חלמנו שנוכל לצאת לחופשה בחוץ לארץ. זה לא בלתי אפשרי. אם נדע לשמור על ההנחיות ולהיזהר, הדברים האלה שנשמעים כרגע כחלום רחוק - יכולים להפוך למציאות".

פרופ' חזי לוי. צילום: אבשלום ששוני
פרופ' חזי לוי. צילום: אבשלום ששוני

גם מנכ"ל משרד הבריאות הטרי פרופ' חזי לוי נשא דברים: "על מנת להכריז על אזור כאדום, יש מספר קריטריונים – גם מספר החולים הפעילים, אבל יש עוד מספר דברים. חלק מהחולים, שהוגדרו כחולים ברישום, כבר החלימו. המספר היה קטן, אבל צריך לזהות את הקריטריונים האחרים – כמו מה קצב העלייה של חולים ביממה. באזורים אדומים כאלה שטיפלנו בהם, עם שיתוף פעולה מלא עם ראשי הרשות המקומית – גילינו שקצב העלייה היומי היה גדול יותר מאזורים אחרים".