כל ממשל אמריקאי מאז נשיאותו של רייגן גילה מעורבות פעילה במאמצים לתווך בין ישראל לפלשתינים ולקדם פתרון מדיני לסכסוך. כל ממשל נכשל, להוציא ממשלו של הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר, שהניב את הסכם השלום בין ישראל למצרים. לא הכישורים של קרטר הביאו לו את ההישג ההיסטורי הזה. קרטר נחשב כאחד הנשיאים הגרועים והכושלים שאיכלסו אי פעם את הבית הלבן. אבל היה לו עסק עם שני מדינאים בעלי שיעור קומה, מנחם בגין ואנוואר סאדאת, שדאגו יותר,חשבו ושאפו להשיג את מה שטוב לעמיהם מאשר לעצמם.

כישלון בתחום המדיני והדיפלומטי איננו בושה. מעמדם והמוניטין של שרי החוץ האמריקאים שלא הצליחו במאמצי התיווך שלהם ולא קידמו הידברות והסכמה בין הצדדים לא נפגע, והם לא הוכתמו בהיסטוריה המדינית של ארה"ב. אבל אף ממשל אמריקאי לא הגחיך, לא השפיל, לא רמס את אופי המעורבות, את דפוסי הפעילות ואת עצם הנוכחות האמריקאית בתחום המאמץ לקדם פתרון מדיני לסכסוך כפי שעשה ועושה זאת ממשל הנשיא דונלד טראמפ. הכשלונות של הנשיאים הקודמים בתחום הזה השאירו תחושות של יאוש מסיכויי השלום. הלעג והבזיון שממשל טראמפ השית על תחום זה, לא מייאש כי מלכתחילה לא עורר תקווה ותוחלת באופן משמעותי.

ריבונו של עולם, מי זה אבי ברקוביץ'? באמצעי התקשורת בישראל דווח כי הוא נחת בישראל ביום ששי במטרה "להבהיר את עניין הסיפוח". עד לפני חודשים אחדים אף אחד לא ידע על קיומו של אבי ברקוביץ'. הוא ירש את מקומו של גרינבלאט בצוות האמריקאי הממונה על תוכנית השלום. הניו יורק טיימס ו-ושינגטון פוסט סיפרו כי ג'ראד קושנר פגש את ברקוביץ' באתר נופש והתיידד עמו. עוד סיפרו, כי קושנר התלהב במיוחד מהכשרון של ברקוביץ' להכין קפה טוב... זאת לא בדיחה. כך דיווחו שני העתונים.

יתרון נוסף יש לברקוביץ', הוא למד בישיבה בירושלים ודובר עברית. העבר העשיר והמרשים הזה הכשיר את אבי ברקוביץ' לההפך ל"בכיר אמריקאי" ולהימנות עם הצוות שצריך ושואף למצוא פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלשתיני. כאשר היסטוריונים ישחזרו את המעורבות האמריקאית במאמצי השלום, לצדם של שרי החוץ לשעבר ג'ורג' שולץ, וורן כריסטופר, קונדוליה רייז, ג'ון קרי הם יזכירו גם את השם אבי ברקוביץ'. איך לא? כמו כן דווח כי הדוברת של הבית הלבן הודיעה שהנשיא טראמפ ימסור בקרוב "הודעה חשובה" בנושא הסיפוח.

נו, באמת. לצפות היום ל"הודעה חשובה" של הנשיא טראמפ בנוגע לבעיה באיזור המזרח התיכון  דומה לצפייה להודעה שנמצאה כבר תרופה לנגיף הקורונה. הסיפוח וכל תוכנית השלום, עיסקת המאה, כפי שהוא מגדיר אותה, מעניינים היום את הנשיא טראמפ כגובה העשב הגדל בחצר הבית הלבן, ואולי פחות מזה. בכל מדינה חשובה, מרכזית ומשפיעה בארה"ב שיעורי התמיכה בנשיא טראמפ הם בשפל בהיקף שלא נודע עד היום והפער לטובת ג'ו ביידן גדל ומתרחב. הכשלון הטוטלי שלו בניהול קטסטרופת מגיפת הקורונה, התגובות המעליבות שלו להפגנות המחאה ההמוניות נגד גזענות ואפליה - הקליעו את הנשיא טראמפ למצב הקשה, החמור, והמאיים מאז נבחר לפני שלוש שנים וחצי. 

להערכת כלכלנים בארה"ב, למשק האמריקאי מצפה בשבועות ובחודשים הקרובים מיתון בהיקף חסר תקדים. ההיסטוריה הפוליטית האמריקאית מוכיחה שאף נשיא לא נבחר לתקופת כהונה שנייה בתקופה של מיתון כלכלי. שאלת הסיפוח ממש מטרידה את טראמפ. מי שלא מגיע לגיחה לירושלים הוא ג'ארד קושנר. יש לו בעיות ועניינים חשובים ומעיקים יותר, הרבה יותר, מאשר עתיד גבעת הירדן. קושנר הוא האיש החזק בבית הלבן. הוא מבועת מסקרי דעת הקהל המראים על ההידרדרות הגורפת בשיעורי התמיכה בנשיא טראמפ וזאת ארבעה חודשים לפני יום הבחירות. קושנר עסוק וטרוד בגיבוש תוכניות ויוזמות במטרה למנוע את תבוסת חמיו, הנשיא טראמפ, בנובמבר הקרוב. מה יש לדאוג לגורל ועתיד מהלך הסיפוח? יש את אבי ברקוביץ'. זוכרים?