ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (שני) במהלך הישיבה של סיעת הליכוד לנושא סיפוח בקעת הירדן, שאמור להתבצע רשמית בעוד יומיים, ואמר: "אנחנו במגעים מול הצוות האמריקאי שנמצא פה בישראל. אנחנו עושים את זה בדיסקרטיות. הנושא אינו תלוי בכחול לבן. הם לא הגורם לכאן ולכאן".

את הדברים אמר נתניהו בתגובה לדבריו של שותפו לממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ, שאמר בישיבת סיעת כחול לבן מוקדם יותר כי "מה שאינו קשור במאבק בקורונה, יחכה לימים שאחרי הווירוס".

כזכור, גנץ נפגש הבוקר עם יועץ נשיא ארה"ב והשליח המיוחד לנושאי המו"מ, אבי ברקוביץ', ושגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, בנוגע לתוכנית השלום של הממשל האמריקאי. מחר ייפגש גם שר החוץ, גבי אשכנזי, עם ברקוביץ'. לפי גורמים אמריקאים המעורים בפרטים, ישראל לא תנקוט צעדים להרחבת ריבונותה בגדה המערבית במהלך השבוע הקרוב.

גורמים בכחול לבן מסרו כי "גנץ הבהיר בפגישה שה-1.7 הוא לא תאריך קדוש ושתוכנית השלום של הנשיא טראמפ היא המסגרת הנכונה והטובה ביותר לקידום תהליך השלום במזרח התיכון ויש לקדם אותה מול השותפים האסטרטגיים באזור והפלסטינים ולהגיע למתווה שמיטיב עם כל הצדדים - באופן מידתי אחראי והדדי".

בתוך כך, באירופה מגבירים את הלחץ על ישראל. שגרירת גרמניה, סוזנה ואזום-ריינר, הזהירה הבוקר (שני) מהשלכות הסיפוח על יחסי האיחוד האירופי וישראל. בראיון בגלי צה"ל אמרה כי "ההשלכה המיידית של הסיפוח היא שהמדינות החברות באיחוד האירופי לא יכירו בשינוי הגבולות של ישראל. זה יהווה עול על היחסים".

אנגלה מרקל, בנימין נתניהו (צילום: AFP)
אנגלה מרקל, בנימין נתניהו (צילום: AFP)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הלילה להחלת הריבונות הצפויה לצאת לדרך ב-1 ביולי, ואמר כי "החלת החוק הישראלי על אזורים ביהודה ושומרון, שיישארו חלק מישראל בכל הסכם שלום עתידי, לא תפגע בשלום אלא תקדם אותו". 

בנאום מוקלט ששודר בכנס של הארגון "נוצרים מאוחדים למען ישראל" קרא ראש הממשלה לפלסטינים לאמץ את תכנית השלום של טראמפ. "אני קורא לפלסטינים לא להפסיד הזדמנות נוספת, לא לבזבז מאה נוספת בניסיון להרוס את ישראל. הם צריכים לשבת ולנהל משא ומתן. עליהם להיות מוכנים לפשרות היסטוריות שיכולות להביא שלום לישראלים ולפלסטינים. אני מוכן לנהל משא ומתן כזה".

בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בנימין נתניהו מכריז על כוונתו לסיפוח הבקעה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

נתניהו ציין גם כי מדינות ערביות רבות באזור מקוות שישראל והפלסטינים ינהלו משא ומתן כזה. "עבדתי קשה במהלך העשור האחרון על מנת להעמיק את הקשרים עם השכנות הערביות של ישראל, שרבות מהן לא מקיימות יחסים רשמיים עם ישראל. אני אמשיך לפעול למען חיזוק הקשרים האלה, ובטוח שביחד נוכל לבנות עתיד של פיוס ושלום". 

חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) התייחסה אף היא בראיון בגל"צ לסוגיה, ואמרה כי "התוכניות שדנים עליהן כרגע לא כוללות ריבונות בבקעת הירדן, נתניהו נכנע ללחצים של הערבים וכחול לבן וויתר על זה. יש כמה תכניות, מדובר במהלך היסטורי שהולך להתרחש עוד כמה ימים, ולציבור מגיעות תשובות".

בהתייחס לדבריה, אמר יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), כי "אנחנו לא מוותרים הסיפוח, ויש לנו רצון עז לקיים את החלת הריבונות. אנחנו עובדים מול הממשל האמריקאי, ואני בטוח שבסופו של יום נצליח להביא את הבשורה הזו לעם. אני לא מכיר את הנתון של שקד, אני חושב שזה נתון שגוי. כשנשלים את המהלך אפשר יהיה להעריך את המאמץ הגדול של ראש הממשלה. זה נושא קרוב ללבנו, אנחנו מאמינים בו ופועלים למענו". 

במקביל, במועצת יש"ע יצאו בקמפיין ענק נגד הסיפוח. במרכז הקמפיין יוצגו אחמד טיבי ויו"ר הראשות הפלסטינית, אבו מאזן, כאשר מאחוריהם דגלי פלסטין שהוצגו בהפגנת השמאל בכיכר רבין, בקריאה לראש הממשלה "הם לא יחליטו". יו"ר מועצת יש"ע, דויד אלחייני, מסר: "אנחנו אומרים לראש הממשלה בנימין נתניהו בצורה ברורה - זה או הדרך של טיבי, אבו מאזן והשמאל או ריבונות מלאה על כל היישובים. בלי מדינה פלסטינית ובלי הקפאת בנייה, אני קורא לך לקיים את הבטחתך".