בהתאם לנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודש דצמבר בשנת 2019, 14% מבני העשרים ומעלה בישראל סובלים ממוגבלות תפקודית חמורה. 9% מתוכם מתקשים מאוד בהליכה ובעלייה במדרגות או שאינם יכולים לבצע פעולות אלו כלל.
 
הנתונים אינם מעודדים בכל הקשור לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 45% מהאנשים שסובלים ממוגבלות חמורה בין הגילאים 25 עד 64 אינם עובדים. נתונים אלו מלמדים כי המעסיקים בישראל אינם עושים די הצורך כדי לשלב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ומפלים אותם לרעה בעת הקבלה לעבודה.
 
רוצים לדעת עוד על שוויון הזדמנויות ואפליה בעבודה? לחץ/י כאן

שילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה טומן בחובו יתרונות רבים
חשוב להבהיר כי לשילוב אנשים עם מוגבלות במקומות עבודה יש תפקיד משמעותי בכל הקשור לשילובם בחברה. העסקת אנשים עם מוגבלות והשתלבותם במקומות עבודה תאפשר להם להפוך לגורם יצרני שתורם לצמיחה כלכלית במשק הישראלי ומגשים את עצמו תוך ביטוי יכולותיו וכישוריו.
 
תעסוקה מהווה מרכיב משמעותי בחייהם של בני האדם מסיבות רבות ומגוונות. העבודה מקנה לעובד תחושת ערך וכבוד ומאפשרת לו להתקיים בכוחות עצמו מבלי להיות תלוי בגורמים חיצוניים. אנשים רבים מבטאים את יכולותיהם וכשרונם בעבודתם ואף מגדירים את עצמם באמצעותה. לפיכך נראה כי שילובם של אנשים עם מוגבלויות בעבודה יסייע להם גם בהגשמת שאיפותיהם ומטרותיהם ויסייע להם להשתלב בחברה הישראלית.
 
שילוב של אנשים עם מוגבלות בתעסוקה הוא בעל ערך חברתי ממשי עבור אנשים שעובדים במקומות העבודה, בעת שניתנת להם אפשרות להכיר באופן ישיר וקרוב אנשים עם מוגבלות וליהנות מכישרונם ומתרומתם לעבודת הצוות.

איסור אפליה בעבודה לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, חל איסור להפלות אדם בעת קבלה לעבודה, בתנאי העבודה ובקידום, בהשתלמות מקצועית או בהכשרה ובפיטורים ופיצויי פיטורים. נוסף על כך קיים איסור להפלות אנשים עם מוגבלות בתשלומים ובהטבות הקשורים לפרישה מהעבודה.

לפי החוק, הפליית אדם עם מוגבלות עשויה להתבטא גם בהימנעות מביצוע התאמות במקום העבודה אשר בכוחן לאפשר את העסקתו של עובד עם מוגבלות. 

התאמות במקום העבודה כוללות בין היתר ביצוע שינויים פיזיים במקום העבודה, התאמת הציוד שבו, שעות העבודה, דרישות התפקיד, נוהלי העבודה ועוד. החובה לבצע את ההתאמות כפופה לכך שביצוען לא מכביד מדי על המעסיק בהתחשב בעלויות ההתאמה, גודל העסק, היקף הפעילות העסקית ובקיומם של מקורות מימון חיצוניים לביצוע ההתאמה.   

עורך דין דיני עבודה: מבחר עו"ד מומלצים וטיפים חשובים | מעריב

מעסיק ציבורי מחויב לתת ביטוי הולם בעבודה לייצוג אנשים עם מוגבלות
יש לציין כי מעסיקים ציבוריים כמו רשויות מקומיות, משרדי ממשלה וחברות ציבוריות מחויבים לוודא כי בקרב עובדיהם יהיה ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלויות. כל גוף ציבורי שמעסיק מעל 25 עובדים מחויב להסמיך ממונה תעסוקה לאנשים עם מוגבלויות. בעוד גוף ציבורי שמעסיק פחות מ-100 עובדים צריך להבטיח כי3% לפחות מבין עובדיו הם אנשים עם מוגבלות, גוף ציבורי שמעסיק מעל 100 עובדים מחויב להבטיח כי לפחות 5% מעובדיו הם אנשים עם מוגבלות משמעותית.

אדם עם מוגבלות משמעותית הוא אדם שהוכר כזכאי לשכר מינימום מותאם לאנשים עם מוגבלויות או אדם שהוכרה לו נכות בשיעור של 40% ומעלה על ידי גורם מוסמך כמו ביטוח לאומי, רשות המיסים או משרד הבריאות. ההגדרה מתייחסת גם לאדם שנקבעה לו נכות בשיעור של 20% ומעלה על ידי גורם רשמי, והוכר כזכאי לשיקום במוסד לביטוח לאומי, במשרד הבריאות, במשרד הביטחון או במשרד הכלכלה. 

חשוב לציין כי העובד אינו מחויב לחשוף את מוגבלותו בפני המעסיק. המוסד לביטוח לאומי יבצע הצלבת נתונים בהתאם למידע שברשותו כדי ליידע את המעסיק בדבר עמידתו בדרישות החוק לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות. 

תחולת החקיקה שאוסרת אפליה ביחס לסקטור הפרטי
האיסור על אפליית אנשים עם מוגבלות והחובה לבצע התאמות חלה גם על מעסיקים במגזר הפרטי. יש לציין כי מעסיק פרטי רשאי לפנות למטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד העבודה והרווחה כדי לקבל עזרה במימון ההתאמות במקום העבודה.

בעל עסק שמעסיק 100 עובדים לכל הפחות מחויב למנות אחראי להעסקת אנשים עם מוגבלות שנועד לרכז את נוהלי העבודה הרלבנטיים. נוסף על כך, האחראי ישמש כתובת לפניותיהם של עובדים עם מוגבלות ויחלוק עם המעסיק ידע מקצועי בתחום. כמו כן, המעסיק מחויב להביא לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות במקום העבודה וזאת בשיעור של 3% לפחות מכלל עובדיו.  

העדפה מתקנת לאנשים עם מוגבלויות בשירות הציבורי
העדפה מתקנת היא שיטה שבאמצעותה ניתן לקדם ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות במקומות עבודה. לפי עקרון ההעדפה המתקנת, בעת הליכי קבלה לשירות המדינה ובעת קידום או פיטורי צמצום, המעסיק מחויב לתת קדימות למועמד או לעובד עם מוגבלות משמעותית, בעל כישורים דומים לכישוריהם של יתר המועמדים וכשירות לבצע את התפקיד.

כדי לממש את הזכות להעדפה מתקנת, יש להגיש אישור מגורם מוסמך על היותו של המועמד אדם עם מוגבלות בעת הגשת המועמדות למשרה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לאפליה ושוויון הזדמנויות בעבודה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.