חוק איכוני השב"כ יוצא לדרך: ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), אישרה היום (שלישי), ברוב קולות, את הצעת החוק לפיה שב"כ יוסמך לסייע למשרד הבריאות בחקירות האפידמיולוגיות באמצעות איכון סלולרי. ההצעה תובא מחר לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

תחילה התכוון ח"כ האוזר להביא את הצעת החוק להצבעה רק בשבוע הבא, בין היתר משום שהאופוזיציה הגישה עשרות הסתייגויות, אולם בשל נתוני התחלואה הגבוהים, בלשכת ראש הממשלה לחצו ודרשו לאשר את הצעת החוק בוועדה כבר היום.

קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
קורונה בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, אשר חיון, שלח הבוקר מכתב לח"כ האוזר בו נכתב כי הממשלה מבקשת לאשר את הצעת חוק איכון השב"כ בהקדם האפשרי. הנוסח שאושר היום בוועדה הוא מצומצם ומהווה הסדר זמני, למשך כשלושה שבועות (עד ליום רביעי, ה-22.07.20), והוא מסמיך את השב"כ לתת סיוע למשרד הבריאות במלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה ובלימת שרשראות ההדבקה. ההסדר הזמני פוצל מהסדר כולל שידון בוועדה במהלך שלושת השבועות הקרובים מתוך כוונה להסדיר חקיקה ראשית בנושא.

צבי האוזר  (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
צבי האוזר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

הצעת החוק מסמיכה את שב"כ לסייע במהלך תקופה זו במקרים פרטניים וייחודיים בהם לא ניתן להשלים את החקירה האפידמיולוגית בשיטות אחרות. כמו כן ניתנה הסמכה למשרד הבריאות, למשך תקופה זו, להסתייע בשב"כ בביצוע החקירות ביום בו היו יותר מ-200 חולים ביום שקדם לו, ככל שהמשרד רואה בכך צורך, לפי שיקול דעתו. בנוסף, אישרה הוועדה כי ראש הממשלה רשאי בצו, לאחר שהונחה בפניו המלצת צוות השרים, לבקש את אישור ועדת החוץ והביטחון, להוסיף נסיבות חריגות נוספות, בהן יהיה השב"כ מוסמך לסייע.

בתוך כך יצא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בחריפות נגד הצעת החוק. ליברמן כתב בדף הפייסבוק שלו כי "הבוקר התקשר אליי אחד מבכירי השב"כ לשעבר עם מסר ברור - 'תסביר לכל הקולגות שלך ששימוש אזרחי בכלי האולטימטיבי למאבק בטרור חושף את השיטה בה השב"כ מתמודד עם איומים על ביטחונם של אזרחי ישראל'". יו"ר ישראל ביתנו הוסיף: "בעיה נוספת היא, שהשימוש בכלי זה בהעברת מידע למשרד הבריאות לא נשאר רק בציר בין שני הגופים הנ"ל אלא מתפזר לעוד יעדים ולעשרות אם לא מאות אזרחי ישראל".

אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

"שימוש אזרחי בכלי אינו יעיל", אמר עוד. "העברת מידע ממשרד הבריאות לאזרח לוקחת בממוצע בין יומיים לשלושה ימים והופכת את המאמץ והמידע ללא אפקטיבי. לכן, מי שדואג לביטחונם של אזרחי ישראל ולא פועל מתוך שיקול אלקטורלי חייב להתנגד לחוק השב"כ".