ענף הביטוח חווה אתמול סערה של ממש. זה החל בהסכם קיבוצי שנחתם בחברת הפניקס, שבמרכזו פיטורי 350 עובדים. על פי ההערכות, התוכנית תביא לחיסכון של 150 מיליון שקל בשנה.

הנהלת החברה, בראשות אייל בן סימון, מכנה את המהלך "תוכנית פרישה מרצון" הכוללת הטבות בהיקף של 20 מיליון שקל, אך בפועל מדובר בפיטורים. הסיבה לכך היא שחלק מהעובדים סומנו מראש ואין מדובר בפרישה מרצון.

מתברר שמרבית חברות הביטוח שהפעילו תוכנית פרישה מרצון פיטרו את העובדים. החברה היחידה שהודתה בפיטורי 200 עובדים (ובמקביל החזרתם מחל"ת של 700 עובדים) הייתה הראל ביטוח. בענף הביטוח פוטרו במשבר הקורונה 750 עובדים.

על פי ההסכם, הנהלת הפניקס תוכל לנקוט צעדים שיסייעו להתייצבותה ולחזרתה לאיזון כלכלי תוך התחשבות מרבית בזכויות 3,500 עובדיה. הפחתת השכר שבוצעה בחברה במשבר הקורונה תבוטל רטרואקטיבית ותוגדל משמעותית תוספת השכר שנקבעה בעבר לשנת 2021. 

הפורשים יקבל מענק בגובה של עד 19 משכורות, בהתאם לוותק. לעובדים שאינם קבועים יינתן מענק פרישה חד־פעמי. נוסף לכך, לכל העובדים הפורשים יינתן ליווי מקצועי על מנת לסייע במציאת מקום עבודה חלופי. לעובדים שיפרשו מרצון ושהו בחל"ת בחודשי הקורונה יינתן מענק היעדרות חד־פעמי בגובה של עד שתי משכורות.

עוד סוכם כי הפחתת השכר שביצעה הנהלת הפניקס לעובדים במשבר הקורונה של 6% תבוטל, והסכומים שהופחתו יוחזרו רטרואקטיבית ממאי 2020. תוספת השכר לשנת 2021 תגדל לשיעור ממוצע של 4.7% (במקום 3.4%). 

המשא ומתן מטעם העובדים לווה על ידי עו"ד אלי כהן ממשרד עו"ד בני כהן ושות' ועל ידי עו"ד יובל ברוק מטעם הסתדרות המעו"ף. 
יו"ר ועד עובדי הפניקס אורן שמידוב: "לאחר חודשים של מאבקים ודיונים, כשברקע משבר כלכלי חסר תקדים, הגענו להסכם ייחודי בענף הביטוח, הכולל מתווה של פרישה מרצון שיאפשר לעובדים לפרוש עם גב כלכלי איתן".

בתוך כך, יו"ר כלל ביטוח דני נוה הודיע אתמול על פרישתו הסופית מהחברה. נוה, שאמור היה לפרוש לקראת כינוס האסיפה הכללית לקראת סוף השנה, הקדים את פרישתו, לאחר שבניגוד לעמדתו דירקטוריון כלל ביטוח לא התכנס כדי לאשר את החלפת המנכ"ל יורם נוה (אין קשר משפחתי).

דני נוה. צילום: פלאש 90
דני נוה. צילום: פלאש 90

במקביל, חברת שיכון ובינוי שבבעלות נתי סיידוף הודיעה אתמול על פרישתו הסופית של אייל לפידות מניהול החברה. כזכור, נגד לפידות נטען שהוא היה מעורב מאחורי הקלעים במגעים שאמורים היו להביא להדחת יורם נוה מניהול כלל.

אייל לפידות. צילום: אבשלום ששוני
אייל לפידות. צילום: אבשלום ששוני

על פי ההערכות, הסכם הפרישה שנחתם איתו כולל פיצוי הנאמד במיליוני שקלים, נוסף למענק חתימה בסך 2 מיליון שקל שקיבל עם כניסתו לתפקיד.