ביש עתיד-תלם הכינו היום (רביעי) מבחן מביך לכחול לבן ולכל השרים והח"כים הלהט"בים בקואליציה בשעה שהעלו במליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת "חוק הפונדקאות" שהיה חלק מהבטחת הבחירות של מפלגתו של גנץ. הצעת החוק לא אושרה, והסתיימה ב-29 חברי כנסת בעד, 49 שהצביעו נגד, והיתר לא היו נוכחים במליאה.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שר העבודה איציק שמולי ויו"ר ועדת הכנסת, איתן גינזבורג, הצביעו בעד ההצעה מטעמה של סיעת יש עתיד, זאת על אף ההודעה שנשלחה לחברי הקואליציה להגיע למליאה במטרה להפיל את הצעת החוק. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ נעדרו מההצבעה.

ח"כ רול פנה לגנץ בנאומו במליאה, ואמר: "לך יש ארבעה ילדים, לי זה היה עולה 2 מיליון ש"ח להביא אותם לעולם. לך, עומר ינקלביץ', יש חמישה ילדים. לי זה היה עולה 2.5 מיליון ש"ח. כל מי שמצביע נגד חוק הפונדקאות בגלל פוליטיקה קטנה, תבינו את המשמעות. אתם שוללים לעשרות אלפי זוגות את הזכות להיות הורים. אתם שולחים אותנו לעשות את הדבר הכי אינטימי וגדול בחיים שלנו בצורה זרה, קשה ומורכבת -  ובארץ זרה". 

חה"כ יוראי להב-הרצנו הוסיף: "לחברי הקואליציה יש ביניהם 302 ילדים, ולי הם אומרים שאני לא יכול להיות אבא? באיזו זכות מוסרית? גם את הבושה איבדו".

את הצעת חוק הזו העלו חברי הכנסת עידן רול ויאיר לפיד, והיא מבקשת לאפשר לבני זוג מאותו המין לבצע הליך פונדקאות בישראל. כיום החוק חל רק על זוגות הטרוסקסואלים, כאשר לאישה יש קושי להרות. בחודש יולי 2018 תוקן החוק והוחל גם על אם מיועדת יחידנית שיש לה קושי להרות. במשך שנים, מאז נחקק החוק בשנת 1996, נעשו ללא הצלחה ניסיונות שונים לבטל את ההפליה הקבועה בו כלפי זוגות מאותו מין ונשים וגברים ללא בני זוג. הצעת חוק דומה הועלתה בעבר על ידי חברי הכנסת אמיר אוחנה (ליכוד) ואיתן גינזבורג (כחול לבן).

ח"כ עידן רול אמר הבוקר למעריב אונליין לקראת ההצבעה: "בני גנץ הבטיח פעם אחר פעם בשלוש מערכות בחירות כי יחוקק את חוק הפונדקאות, זה כתוב מפורשות במצע של כחול לבן. חברי כחול לבן דחו השבוע בחודשיים את החוק בועדת השרים לענייני חקיקה וירקו לקהילה הגאה בפנים. היום יש להם הזדמנות לתקן ולעמוד במילה שלהם".

עידן רול (צילום: פלאש 90)
עידן רול (צילום: פלאש 90)

"עצוב כי יש חברי כנסת ושרים גאים, שעברו הליך פונדקאות כדי להביא ילדים, יודעים כמה זה קשה, אבל נוטשים את המאבק הזה עכשיו כשהם בעמדת הכח וכשיש להם כבר את המשפחה שלהם. איציק שמולי, אמיר אוחנה, איתן גינזבורג - לכם יש כבר משפחה אז לא אכפת לכם שלאחרים מהקהילה שלכם, אלה שנבחרתם כנציגם לכנסת, לא יהיה? אני מקווה שהשכל הישר שלכם יגבר על הפוליטיקה הקטנה ותצביעו בעד״, הוסיף ח"כ רול.

כאמור, אתמול נשלחה הודעה לחברי הקואליציה להגיע למליאה כדי להפיל את הצעת החוק. הקואליציה מתגייסת היום גם כדי להכשיל יוזמה של יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת "אלימות במשטרה", בעקבות מעצרו של אמיר השכל, והצעת חוק אחרת להגביל את כהונת ראש הממשלה שיזם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו).

שר המשפטים אבי ניסנקורן התייחס היום להצעת חוק הפונדקאות של ח"כ עידן רול, ומסר כי "השוויון הוא עמוד תווך במדינה דמוקרטית והזכות הבסיסית להורות חייבת להיות שוויונית ללא הבדל דת, גזע, מגדר ונטייה מינית. גם פסיקת בג"ץ תואמת את העיקרון היסודי הזה. על מנת לסיים את האפליה בהקדם האפשרי יש לקדם תיקון בחוק הפונדקאות בצורה מקצועית ואחראית - ולא בהצעת חוק פרטית. על כן, בכוונתי להביא הצעת חוק ממשלתית בהסכמה שתבטיח שיוויון זכויות בהורות לכל אזרח עוד בשנת 2020".

ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, שיתף את דבריו של ניסנקורן וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "שוויון זכויות מלא. להורים ולמי שרוצים להיות הורים. הבטחנו ונקיים". 

גם חה"כ ניצן הורוביץ הגיב להצעת החוק, ולעג לאפשרות כי יעבור: "הממשלה הזו לא תביא חוק לשוויון בהורות ללהט"בים, ואני אוסיף: מה הממשלה הזו תביא? קדחת".