ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אמש הצהרה לתקשורת ועדכן באשר להחלטות וההגבלות שאושרו בישיבת הקבינט ובישיבת הממשלה הדחופה. ראש הממשלה אמר כי מאחר ו"פוטנציאל ההדבקה הגדול ביותר נובע מהתקהלויות במרחבים סגורים", הוחלט להטיל הגבלות על התקהלויות במועדונים, ברים ואולמות, שיוכלו מיום ראשון להכיל עד 50 איש, וביתר המקומות עד 20 אנשים - הגבלה שנכנסה הבוקר לתוקפה.

בפתח דבריו אמר נתניהו כי "בתחילת השבוע היינו עם 450 נדבקים, והיום אנחנו עם כמעט אלף נדבקים. בשיא הגל הקודם היו 700 ומשהו. מספר החולים עלה ביותר מ-100 אחוז תוך ימים בודדים. מי שאומר 'אין חולים קשים' - בהתחלה זה באמת היה ככה אבל בסוף הם נדבקים. הנתונים אינם משאירים בידינו שום ברירה, צריך לחזור למדיניות של הגבלות כדי לשטח את העקומה מחדש".

"אנחנו משתדלים לא לעשות סגרים", המשיך רה"מ. "הכי קל זה להשאיר את המצב כפי שהוא - הכל פתוח, כולם מרוצים, אבל כך נגיע מהר מאוד לאובדן שליטה. בעוד שבוע, אם ננהג כך, נגיע למספר שיא של חולים. מנהיגות פירושה לומר את הדברים כהוויתם. זוהי האמת - אנחנו חייבים לשנות כיוון ועכשיו. צריך לנהוג כמו מפקד בשדה הקרב - כשהאויב משפר עמדות, תוכנית הקרב צריכה להשנות ולהתאים את עצמה". 

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

נתניהו הסביר כי "כרגע אנחנו לא משנים שום דבר בנוגע למשק ותחבורה, כי הם עובדים לפי כללי התו הסגול. אני יודע שזה לא פשוט, אבל זה בידינו. במקביל, בימים האחרונים יש גם קרני תקווה. אני לא רוצה לתת תקוות אבל יש התפתחות מעניינת במאבק בנגיף. הקורונה היא לא עניין של זבנג וגמרנו, אבל הרוח הישראלית היא חזקה ואיתנה. יחד נעמוד באתגר ויחד ננצח".

בהמשך דבריו התייחס רה"מ למשבר העסקי ואמר כי "אני מייחס חשיבות עצומה לחידוש הפעילות הכלכלית, אך פתיחת הכלכלה מותנית בשמירה על הנחיות הבריאות. אמרתי שסביר שבשגרת הקורונה נתנהג כמו נגינה על אקורדיון - פותחים את ההגבלות אבל גם מהדקים מעת לעת. מחפשים כל הזמן את נקודת האיזון - כמה שפחות הדבקה, ולמנוע כמה שיותר פגיעה בכלכלה".

"אני יודע שרבים נפגעו", אמר נתניהו והוסיף: "הארכנו את תקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה. מעבר לצעדי הבלימה שנקנטו מתחילת המשבר, אני מתכוון להציג בימים הקרובים תוכנית סיוע כלכלית לחצי השנה הקרובה, ערכת קורונה כלכלית. היא תספק רשת ביטחון והרבה יותר וודאות. לא נדאג לכם עד לתאריך X קרוב אלא ניתן מרווח של זמן. אני מתכוון לדאוג לכך שהאוצר יביא את הכסף אליכם במהירות וללא בירוקרטיה. אני מאמין שיחד, בכוחות משותפים, נוכל להחזיר את הכלכלה הישראלית למסלול המצוין שהיא הייתה בו. זה בידיים שלנו. אם נקפיד על ממ"י - מסכה, מרחק, ידיים - נתגבר בעזרת השם על הנגיף".

"אירועים הפכו למוקדי הדבקה"

שר הבריאות יואל (יולי) אדלשטיין נשא דברים לאחר מכן, ואמר כי "יש עלייה מאוד מדאיגה של הנדבקים החדשים, קרוב לאלף חולים מאומתים ביממה. חיינו באשליה שהאוכלוסיה שנדבקת זו אוכלוסיה צעירה ואין צורך לדאוג, היו כאלה שאמרו שאולי זה אפילו טוב. היום אנחנו מבינים שבמאבק הזה אין ניסים. מה שלא נעשה לא יקרה".

עוד אמר השר, כי "במהלך כל חודש יוני קיבלנו בבתי החולים המצוינים שלנו 103 חולים קשים. ביום הראשון של יולי כבר קיבלנו עשרה. הנגיף מתפשט ולצערנו גם האוכלוסיה המבוגרת ואנשים בעלי מחלות רקע נדבקים. זוהי שעת חירום, שאנחנו כעם פחות מנוסים בה מאשר במלחמות רגילות. יש דברים שאנחנו חייבים לעשות. למשל, קטיעת שרשרת ההדבקה. אנחנו כבר באופן יציב ביותר מ-20 אלף בדיקות ביום. זה רק חלק מן העניין. השאלה היא גם כמה זמן לוקח בין הפנייה של אדם שחושד שהוא חלה לבין קבלת התשובה. אנחנו עובדים על קיצור הזמן הזה ויש הישגים לא רעים".

יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)
יולי אדלשטיין (צילום: ללא קרדיט)

אדלשטיין המשיך: "יש גם חקירה אפידמיולוגית, אני שמח שכולם למדו את המושג הזה. אני רוצה להבהיר: המצב לא אידיאלי. הוספנו אחיות לתגבר את המערך הזה. הוספנו סטודנטים לרפואה ולסיעוד לתגבר את המערך הזה, והם עובדים לילות כימים. אבל אין מומחה שחושב ששיפור המערך הזה יכול לבד לתת מענה לגל התחלואה. המשימה שלנו היא לשטח את העקומה, ואז המערך צריך להבטיח שלא נגיע להתפרצות שלישית. יש דברים שהם מחויבי המציאות. ליבי עם הזוגות הצעירים ובעלי השמחות, אבל השמחות בגני האירועים הפכו למקור הדבקה. יש ערים שלמות עם תחלואה גבוהה בגלל אירוע משמח אחד".

"אנחנו חייבים לצמצם את הנוכחות למקסימום 50 איש, כך גם במועדונים ובברים", אמר אדלשטיין והוסיף: "המשך המדיניות הזאת תלוי בכל אחד מאיתנו. גם אני לא מתלהב מהמסכה על הפנים שלי, הלוואי שהיינו יכולים להיות בלי, אבל אנחנו לא יכולים. אלו כללים פשוטים ולא צריך מעבר לזה. יש לנו נכס. לא בכל דור בעם שלנו היו סבא וסבתא, היו הורים מבוגרים. בואו נשמור על הנכס הזה. לא נוציא הוראות חייבות לא לראות אותם, אבל זו אחריות אישית. בואו נעזור להם להיזהר. חובתנו לשמור עליהם. המאמץ הזה צריך להיות מאמץ משותף. אני לא מאבד תקווה. אני מאוד רוצה שנגיע למצב של שגרת פוסט-קורונה, מה שהכרנו פעם. אם נעשה את הדברים האלה ביחד, אנחנו כמערכת נשפר מה שצריך והאזרחים יתנהגו כמו שאנו מצפים מהם, נוכל גם לאתגר הזה", סיכם.

הממשלה התכנסה לישיבה דחופה

מוקדם יותר הערב התכנס קבינט הקורונה ודן בהמלצות להטיל הגבלות נוספות על מנת למנוע את ההמשך התפרצות נגיף הקורונה. בהמשך הדיון, התכנסה הממשלה לישיבה דחופה ואישרה כי תותר כניסה של עד 20 איש לבתי כנסת ועד 50 איש באולמות אירועים. בנוסף דווח כי המסעדות הוחרגו מההגבלות.

במקביל, דווח על ידי כתב כאן 11 מיכאל שמש כי במהלך הדיון התחוללה דרמה, כאשר נתניהו זעם על שרי כחול לבן ואף איים בפירוק הממשלה והליכה לבחירות. לפי הדיווח ראש הממשלה אמר: ״אני מבין בדיוק מה קורה כאן. עושים פוליטיקה. אם זה יימשך ככה זה יוביל רק למקום אחד".

בתוך כך, קיים שר האוצר ישראל כ״ץ דיון ראשון עם בכירי משרדו במטרה לגבש תוכנית מקיפה לסיוע לכל מגזרי המשק, שכירים ועצמאים, עד למחצית השנה הבאה, בשני שלבים של חצי שנה כל אחד. תרחיש הייחוס שהגדיר השר הוא שכפי שמסתמן כעת, בניגוד לציפיות שהיו, משבר הקורונה לא יסתיים לפני מציאת חיסון, בערך בתוך שנה, ולכן יש להיערך להפעלת המשק בזמן זה, תוך הערכות למתן סיוע מקיף לכל מגזרי המשק שיזדקקו לו שכירים, עצמאיים ובעלי עסקים, כולל ענפים שלא יחזרו לפעילות עד למועד סיום המשבר ותחומים שיוגבלו באופן זמני.

השר הנחה לבחון מודלים מהעולם למתן סיוע תוך כדי תעסוקה כדי לאפשר למשק להמשיך בפעילותו תוך כדי קיום המגבלות. שר האוצר עדכן את רה״מ על כוונתו להכין את התוכנית הדו שלבית ולהציגה בפניו במהלך השבוע הבא. כמו כן עדכן על כוונתו להביא לממשלה הצעה לתקציב קורונה מיוחד בהיקף המתאים, כדי לממן את עלות התוכנית.

הדיון בקבינט הקורונה. צילום: עמוס בן גרשום, לע
הדיון בקבינט הקורונה. צילום: עמוס בן גרשום, לע

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ התייחס בקבינט הקורונה לפיקוד העורף ואמר כי זו "מערכת שנולדה לפעול באירועים כמו זה שאנחנו נמצאים בו. כל עניין האופרציה חייב לעבור לפיקוד העורף ולמשרד הביטחון. אנחנו נדרשים לעבור למודל הפעלה שהחלטות מדיניות מתקבלות בקבינט, משרד הבריאות מגדיר את הרגולציה ומשרד הביטחון הוא הגורם המבצע".

עוד הציע גנץ ליצור תו ייחודי לאירועים שקורים בשטחים פתוחים, ואמר כי "התו הסגול לא רלוונטי לאולמות אירועים. אני מציע שנפתח תו לבן שיסדיר אירועים גדולים בחוץ תוך פיקוח הדוק. זו עבודת מטה שאני מציע להתחיל כבר היום".

שר הבריאות אדלשטיין אמר בקבינט הקורונה כי "פיקוד העורף וקציני וחיילי צה"ל שותפים יקרים שלנו. אבל כשאני רואה את ההודעות על הצורך בהעברת סמכויות ממשרד הבריאות, בלקסיקון שלי זה לא נקרא להיכנס מתחת לאלונקה. זה נקרא פוליטיקה על חשבון אזרחי ישראל".