"עד לפני כמה חודשים, כשדיברנו על ESG - השקעות שצריכות לקחת בחשבון שיקולים של איכות סביבה וממשל תאגידי - נדמה שמדובר במשהו עתידני, שכמה יפי נפש ברחבי העולם היו מדברים על איכות סביבה לדורות הבאים", כך אמר היום (ראשון) דני נוה, יו"ר כלל ביטוח ופיננסים, בנואמו בוועידה הלאומית של מעריב לציון עשור להצטרפות ישראל ל-OECD, בנושא חוסן ותשתיות לעתיד. "צלצול ההשכמה שקיבלנו מראה עד כמה כדור הארץ שלנו והאנושות הם שבריריים. עד כמה לא מדובר בסוגיות של המחר והדורות הבאים, אלא מדובר בנושאים שנוגעים בכל אחת ואחת מאיתנו היום. בעיני הנושא של איכות סביבה הוא לא ראה אנרגיה ירוקה".

"כשהעולם כולו היה בבידוד ראינו את תמונות הלווין שצילמו בערים, זה נתן לנו ביטוח קטן לחשיבות היום לדברים שנוגעים לאיכות סביבה", אמר נווה. "אבל לא רק איכות סביבה, אלא נושאים שנוגעים לבריאות של כולנו. ראינו עד כמה משק כנפי העטלף בסין משפיע על הבריאות של כל אחד מאיתנו. אנחנו חייבים לקחת בחשבון את השיקולים הללו. גם שיקולים חברתיים. בעיני פרמטר ראוי מדבר גם על היבטים חברתיים, על כמה אותה פירמה רגישה לצרכים של העובד, וממשל תאגידי". 

"כשמדובר על גופים מוסדיים, הלוא הם גופים המנהלים את החסכונות של הציבור, משימתם החשובה היא קודם כל להביא תשואה. כל אחד ואחת מאיתנו רוצה שקרן הפנסיה שלו תצבור תשואה ראויה כשהוא יצטרך לחיות ממנה. אבל צריך גם לקחת בחשבון את כל התחומים שנוגעים לקיימות חברתית. כשמדובר על ה-ESG במדינות ה-OECD ישנה עלייה בהשקעות שלוקחות בחשבון מרכיבים של קיימות, של איכות סביבה וממשל תאגידי. דווקא בארה"ב מההשקעות שמנוהלות בנכסים הפיננסים, רק שליש לקחו שיקולים של קיימות. אנחנו צופים שעוד 5-4 שנים מחצית מהן יקחו בחשבון גם שיקולים של ESG". 

כמה מתוך הכסף שמנוהל בישראל לוקח בחשבון שיקולים של ESG? 
"אנחנו לא יודעים כי בישראל אין נתון כזה וזה מעיד על כך שהמודעות אינה מספקת. לגבי כלל ביטוח ופיננסים, קבענו במדיניות שהתווה הדירקטוריון, שלצד השיקולים הכלכליים צריך להתייחס בכל החלטה שמנהלי ההשקעות שלנו מקבלים ל-ESG. כלל ביטוח ופיננסים השקיעו לא מעט באנרגיה ירוקה ומדורגת בדירוג פלטינה של מעלה, וזה היבט חברתי בעל משמעות. יש לנו היום על פי חוק צורך להעסיק אנשים עם מוגבלות וכלל ביטוח מגלה אקטיביזם מוסדי בחברות כאשר הדבר הזה נדרש.

"אנחנו נמצאים בפני משבר כלכלי חסר תקדים, וכדי למנף את המשק צריך להעלות את נושא ההשקעה בתשתיות. ישראל מדורגת בנושא זה מאד נמוך ואני קורא לממשלה למנף את הכסף המוסדי של חיסכון פנסיוני שאפשר לעודד את הגופים המוסדיים להקל רגולטורית, להשקיע בתשתיות ירוקות שיעודדו את איכות החיים שלנו איכות הסביבה שלנו ואת החיים שלנו בימים אלה".