צמח הקנאביס מוגדר כסם מסוכן על פי פקודת הסמים המסוכנים, אף שאינו מסוכן יותר מניקוטין או מאלכוהול. הוא מכיל חומרים רבים הנקראים קנאבינואידים, שהידוע בהם הוא ה־THC, חומר משנה תודעה, בעל השפעה פסיכו־אקטיבית, זה הגורם ל"סוטול" המפורסם.

חומר חשוב וידוע אחר המאזן אותו נקרא CBD, הוא אינו מסוכן, חסר השפעה פסיכו־אקטיבית כמעט לחלוטין, מרגיע, עוזר לשינה ובנוסף בעל תכונות טיפוליות רבות וטובות במקרי אפילפסיה, אוטיזם, סוכרת, פרקינסון, מחלות דלקתיות של דרכי העיכול ותסמונת פוסט־טראומטית. יש לו השפעה נוגדת כאב, נוגדת חרדה, אנטי־דלקתית ועוד.

אבל חומר זה, למרות תכונותיו הטובות והפוטנציאל שלו לעזור למאות אלפי אנשים בארץ, אסור לשימוש, כי הוא נכלל בפקודת הסמים שמגדירה "כל המופק מהצמח, למעט שמן המופק מזרעיו, ובוודאי מיצוי הצמח, ייחשב לסם מסוכן".

בכך נכון להיום נסתם הגולל על חומר פלאי שממודר ממי שזקוק לו, בניגוד למה שקורה ברוב מדינות המערב. החומר שיכול לעזור לקשישים ולחולים רבים לא ניתן להשגה, אף שאינו מסוכן כלל. שינוי קטן בנוסח החוק, הוצאת ה־CBD מפקודת הסמים, יאפשר לחלק גדול מהסובלים להימנע מכדורי שינה ומתרופות נרקוטיות לכאב, וליהנות מתרופה טבעית שאינה ממכרת.

הגיע הזמן ללגליזציה של קנאביס לאנשים בוגרים. עבור רוב האנשים, קנאביס פחות מסוכן מאלכוהול. אין מקרים מתועדים של מוות כתוצאה מצריכת קנאביס, זאת לעומת 650 מקרי מוות מכל 100 אלף שמקורם בסיגריות, ו־150 מקרי מוות מכל 100 אלף שמקורם בצריכת אלכוהול.
צריכת סמים לא חוקיים לא גורמת למי שנוטל אותם לבצע יותר פשעים. עם זאת, הצורך של אדם להשיג סמים אלה באופן לא חוקי מחייבת להתחבר לפושעים שיספקו לו אותם. נוסף לכך, הסמים שמגיעים דרך השוק השחור לעתים אינם נקיים ואיכותם גרועה.

כולי תקווה שהצעת החוק ללגליזציה של מריחואנה (קנאביס) תעבור בקרוב, דבר שיאפשר לאנשים רבים ליהנות ממנה לשימוש עצמי בכמות סבירה. ובעיקר, וזה העניין הדחוף, להנגיש יותר ויותר את השימוש בתוצרי קנאביס רפואיים לתועלת החולים. הנזק המשני לחולים משימוש בקנאביס קטן בהרבה משימוש בסמים מסוכנים הרבה יותר, שלהם אנחנו קוראים תרופות.