בעקבות מגיפת הקורונה ניצבת כיום ישראל מול משבר כלכלי חסר תקדים עם למעלה ממיליון מובטלים. החזות של משק המצוי באבטלה עמוקה במשך חודשים ארוכים היא קודרת ביותר. על אחת כמה וכמה בפריפריה.

מעבר להשלכות הכלכליות והחברתיות החמורות, כדאי לפוליטיקאים לזכור שלאבטלה בממדים כה גדולים עלולות להיות השלכות חמורות ביותר גם על היציבות הפוליטית. אם אבטלה כֹה עמוקה תימשך היא עלולה להביא לתסיסה ולמרירות, שיובילו למשבר אמון חריף בהנהגה ואפילו חלילה למרי אזרחי. צעירים רבים נמצאים במצב של ייאוש עמוק, ורבים איבדו תקווה להשתלבות בשוק העבודה.

אחת הדרכים המהירות, המבטיחות והנכונות להיאבק במשבר התעסוקה היא באמצעות ייזום והקמה של פרויקטי תשתית לאומיים בקנה מידה גדול. פרויקט אחד כזה הוא גם בעל חשיבות אזורית ולאומית אדירה, שבמהלך 20 השנים האחרונות כל ראשי הממשלה, שרי הביטחון והרמטכ"לים תמכו וקידמו, למעט הרמטכ"ל הנוכחי אביב כוכבי, שמתנגד לביצועו מאז היותו ראש אמ"ן וכעת כרמטכ"ל. וכוונתי להקמת קריית המודיעין החדשה באזור ליקית־עומר, שאליה אמורים לעבור כל בסיסי המודיעין של צה"ל, היושבים כיום במספר אתרים על קרקע יקרה במרכז הארץ.

קרית המודיעין בליקית, הדמייה (צילום: דוברות משרד הביטחון)
קרית המודיעין בליקית, הדמייה (צילום: דוברות משרד הביטחון)

הקמת קריית המודיעין היא חלק ממהלך רחב היקף של העתקת בסיסי צה"ל לדרום, שנועד לייצר בנגב מנועי צמיחה כלכליים, חברתיים וטכנולוגיים - כחלק ממחויבות הממשלה לפיתוח הנגב. הפרויקט נתקל בקשיים ובראשם התנגדות של אנשי המודיעין למעבר לנגב, התנגדות שזוכה לצערנו לגיבוי של הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, שהחליט לוותר על כובעו כראש הצבא וכמנהיג לטובת אינטרסים צרים של קציני המודיעין.

מדובר בפרויקט הזוכה לגיבוי ממשלתי ולמחויבות שחוצה מפלגות, תוך השקעה שנעשתה בשטח של מאות מיליוני שקלים בתשתיות, לאחר שנים שבהן הושלמו כל ההליכים הסטטוטוריים וההכנות הדרושות. המכרז התפרסם ושלוש קבוצות גדולות במשק הגיעו לשלב הגמר כבר לפני מספר חודשים, אך פתיחת מעטפות המכרז והכרזת הקבוצה הזוכה הוקפאו מסיבות לא ברורות.

כיום הדבר תלוי בראש הממשלה החליפי, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר בני גנץ. בידיו יכולת ההחלטה ובו תלוי הדבר. החלטה חיובית שלו ושל משרד הביטחון בראשותו בעניין זה תבטא את המחויבות הרבה שלו ושל מפלגתו לפיתוח הנגב, ותוביל לצמיחה ולשגשוג בשעה כה קריטית, שבה הפריפריה בכלל והנגב בפרט סובלים משיעורי אבטלה גבוהים.

קריית המודיעין  (צילום: הדמיה: משרד הביטחון)
קריית המודיעין (צילום: הדמיה: משרד הביטחון)

היבט נוסף: אסור לה לישראל שההייטק - מנוע הצמיחה המרכזי של המשק - יהיה נחלת תושבי תל אביב והמרכז, ועליה לחתור לכך שפירות ההייטק יחלחלו לכלל האוכלוסייה, כולל הפריפריה. ועל כן יש להכריז מיידית על החברה הזוכה במכרז להקמת קריית המודיעין בנגב. יש לכך חשיבות דרמטית בכל הנוגע ליציאה ממשבר הקורונה, ולהאצת פיתוח המשק והרחבת הפעילות הכלכלית בו. כל זאת לפני שהזכרנו את השיפור הצפוי בתשתיות פיזיות, בחינוך, בבריאות, בתעסוקה ובתרבות הפנאי, שיצמצם את הפערים בין הנגב לבין מרכז הארץ.

שר הביטחון בני גנץ יכול לתרום היום תרומה ממשית לפתרון משבר האבטלה על ידי הפשרת המכרז להקמת קריית המודיעין בנגב, מהלך שהוא גם ביטחוני־טכנולוגי וגם כלכלי־חברתי בעל משמעות אזורית ולאומית עצומה.

הכותבת היא ממובילות המאבק להעברת יחידות המודיעין של צה"ל לנגב וחברת מועצה מקומית עומר