שליחים לבתי הלקוחות/יניב חי

"אני 'שדרותי' במקור, ואת 'בית מעצבים חי' להלבשה והנעלה הקמתי ב־2003, ממש עם נפילת הקסאם הראשון בעיר. מאז התרחבנו ופתחנו במתחמים בשדרות ובנתיבות ארבעה סניפים של 'מאניה ג'ינס' ושל 'נויז ג'ינס' להלבשת ילדים. אנחנו עובדים עם מותגים שונים, רובם מותגי־על, ויש לנו כבר קהל לקוחות שנאמן לנו הרבה שנים. כבר ב־8 במרץ סגרתי את 'בית המעצבים' כי ראיתי את הנפילה הצפויה בגלל הקורונה. היינו אחרי חורף, חודש לפני פסח, שזאת תקופה שההכנסות ממנה הן אוויר לנשימה לכל השנה - ואין לקוחות. אפילו העובדים חששו להגיע, כי הם לא רצו לסכן את המשפחות שלהם. שבוע אחר כך סגרתי את ארבעת הסניפים של 'מאניה' ו'נויז' ונכנסנו לסגר.

"בשלב הראשון הוצאנו את העובדים ומנהלי הסניפים, שזה קרוב ל־20 איש, לחל"ת. במהלך הסגר ישבתי בבית עם הילדים והמשפחה וטיילתי עם הכלבים בשדות של קיבוץ ניר עם שאני חבר בו. כל אותה תקופה שמרנו על קשר עם הלקוחות הקבועים ברשתות החברתיות. לטובת כמה מהם, שממש רצו להתלבש יפה לקראת ליל הסדר, אף עשינו השתדלות ודאגנו להוציא להם הביתה משלוחים עם הבגדים שהזמינו.

"בתחילת מאי פתחנו מחדש והחזרנו את מרבית העובדים שלנו לחנויות. זה היה חודש טוב מבחינת מכירות, כי אנשים לא קנו בגדים במשך כמה חודשים קודם. ביוני חזרנו קצת אחורה, בעיקר בגלל החששות מביטול של ההקלות ומכך שאין עדיין אירועים וחתונות כרגיל ואין את מי להלביש. אני עדיין מחכה לסיוע שהמדינה הבטיחה לתת אבל לא קיימה. כרגע מצבנו טוב יחסית, כי עבדנו חזק מאז הפתיחה, והמחזור דומה לשנה שעברה. עם זאת, נשארנו במקום וזה לא טוב, כי כל חברה צריכה לרשום גידול מדי שנה".

הכותב הוא הבעלים של "בית מעצבים חי", "מאניה ג'ינס" ו"נויז ג'ינס", שדרות ונתיבות. 050-5463900

יניב חי (צילום: פרטי)
יניב חי (צילום: פרטי)

פחות בגדי ערב, יותר קז'ואל/קרן וילדר

"שותפתי עמית דולב ואני הקמנו את מותג הבוטיק שלנו לפני שלוש שנים, כשאנחנו מתמקדות בבגדי ערב לנשים. צברנו קהל לקוחות נאמן בשל הדגמים המיוחדים שלנו, כשמקביל אנו גם מעצבות, מייצרות ומשווקות את הבגדים שלנו לחנויות ולרשתות ברחבי הארץ. יצא שעברנו למקום החדש שלנו בדיזנגוף, שמתחתיו פתחנו את השואו־רום שלנו, בתחילת חודש מרץ השנה. היינו אחרי חורף קשה ונערכנו לחודשי האביב, שהם הפיק של המחזור השנתי. אבל כבר אז הרגשנו ירידה משמעותית במכירות - וכעבור שבוע נכנסנו כמו כולם לסגר.

"עם תחילת הסגר הוצאנו חלק משש העובדות שלנו לחל"ת, ואת השאר נאלצנו לפטר. לא נחנו בתקופה הזו והמשכנו לעצב דגמים ולהתכונן לקראת עונת האירועים. אז עוד חשבנו שכן תהיה חזרה לשגרה, ורצינו להיות מוכנות ליום שבו הבנות יגיעו לקנות בגדים. זאת הייתה תקופה לא קלה מבחינה כספית. העזרה של המדינה הגיעה מעט מדי ומאוחר מדי. לקחנו הלוואה ויישרנו קו מול הספקים שלנו.

"חזרנו לפעילות בתחילת מאי, ואנו עומדים כרגע על כ־%80 מהמחזור הרגיל שלנו ברכישה בחנויות, אבל המכירות לרשתות ולחנויות אחרות נעצרו כמעט לגמרי. החלטנו להתייעל ולשנות את תמהיל הקולקציה שלנו: אם בעבר היינו על 70% בגדי ערב ו־30% קז'ואל, היום אנחנו חצי־חצי. אנשים עברו לקניות יותר חכמות ויותר שימושיות. גם בענף כולם במצב הישרדותי וחוששים ממפולת נוספת. בינתיים אנחנו משקיעות את מרב מאמצי הפרסום והשיווק באינטרנט, כי למדנו בתקופת הסגר שזה מסלול ישיר מול הלקוחות בלי תיווך בדרך. אנו מביאות את הבגד עם שליח עד לבית הלקוחה בתוך יומיים מהרכישה, וזה עובד".

הכותבת היא בעלים ומנהלת משותפת של מותג האופנה "איימי", דיזנגוף 821, תל אביב. 052-6533341

קרן וילדר (צילום: פרטי)
קרן וילדר (צילום: פרטי)

ליזום יריד מכירות קהילתי/ דן קריסטל

"משבר הקורונה והסגר הממושך פגעו בבטן הרכה והפגיעה ממילא של ענף ההלבשה, שהחמיץ בנוסף למכירות החגים גם את מכירות עונת הקיץ. אז איך בעלי חנויות בגדים פרטיות יוצאים ממכה שכזו - למהלך שמאפשר לשרוד ואף להצליח עסקית? קודם כל, במעבר למסחר מקוון. כן, גם לחנויות ולרשתות בוטיק מקומיות. למה? כי הקהל שלכם כבר שם, כי זה פותח ערוצי שיווק והכנסה נוספים, ומפני שהאנשים כבר התרגלו לזה.

"משבר הקורונה גם חידד אצל אנשים רבים שאלות על תרבות הצריכה, כשהמשמעות היא שאצל אנשים רבים השיקול החברתי־קהילתי־כלכלי יהיה מעתה משמעותי בתהליך קבלת ההחלטות הצרכני. לכן קיום של יריד מכירות ייעודי לקהילה יאפשר לכם להיפרד מהמלאי, למתג את עצמכם כעסק עם רגישות חברתית וקהילתית ולהתחבר לקהלים חדשים". 

הכותב הוא יועץ עסקי וניהולי ומומחה בפיתוח ההון האנושי

הבסיס: תזרים מזומנים מבוקר/נורית כהן

"אנו חווים שינויים לא צפויים בסביבה העסקית, בטח ובטח באזור שדרות. לפיכך אני ממליצה לכל בעל עסק לגלות ערנות לסביבה זו ולסיכונים ולפוטנציאל הגלומים בה - ולנהל תזרים מזומנים אחראי ומבוקר. משבר הקורונה העצים את החשיבות הרבה שיש לניהול תזרים מזומנים להצלחתו של כל עסק. ניהול קפדני של המלאי, יחד עם בקרה על גבייה שוטפת מלקוחות והתאמת מבנה אשראי נכון, יאפשרו לו לצלוח גם אירועים לא צפויים.

"במקביל, קיימת חשיבות שכל עסק קמעונאי יפתח פלטפורמה לפרסום ושיווק בדיגיטל וברשתות החברתיות. משרד הכלכלה מעמיד לרשות העסקים הקטנים והבינוניים תוכניות ייעוץ מסובסדות באמצעות סניפי מעוף, וכמובן שחשוב להתייעץ עם הבנקאים העסקיים שלנו, שיש להם כלים וידע להתאים פתרונות מימון בהתאם לצורך. אני ממליצה בחום לכל עסק המתקשה בניהול שוטף להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותו לקבלת הכוונה".

הכותבת היא מנהלת סניף שדרות בבנק הפועלים

על רקע היציאה ההדרגתית של המשק ממשבר הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים בתהליך החזרה לשגרה, ולתת כלים מעשיים, ידע והכוונה ליציאה מיטבית מתקופת המשבר ולצמיחה מחודשת במציאות החדשה. מדי שבוע נציג בפניכם כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה זו. המידע המופיע לעיל הינו כללי בלבד ונכון ליום פרסומו. המידע יכול להיות חלקי או לא מעודכן, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ מומחים פיננסיים או עו"ד, המתחשב בנתוניו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי. בכפוף לתנאי הבנק, אי־עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.