בשבוע האחרון תפסו כותרות בכל ערוץ תקשורת אפשרי הסלבס שנכנסו לבידוד ו/או נדבקו בקורונה. עומר אדם, עדן בן זקן, עדן חסון, עדן פינס, ציפי שביט, ליאור סושרד, ליאור רז, דביר בנדק, מייקל לואיס, שגב משה וסנדרה רינגלר, אלין כהן ועוד נכנסו לבידוד, חלקם כבר הספיקו לסיים אותו ולצאת ממנו. נינט טייב, ליאור כלפון, טיטי איינאו, שקד קוממי, ג'וזי זירה ועוד נמצאו חיוביים לנגיף.

“ההידבקות היא בעיקרה בגלל המסיבות הפרטיות וההשקות שהסלבס משתתפים בהן", מסביר העיתונאי והרכילאי דודי טל. “ברגע שמגיע חולה מאומת לאירוע פרטי או מסיבה שיש בה סלבס – וברוב האירועים האלה לא שומרים על ההנחיות – אז כל מי שנכח מסתכן בלהידבק בנגיף ונכנס לבידוד". 

עוד לפני הבידודים וההדבקות, מסיבות הסלבס בימי הקורונה משכו אש. "זה התחיל עם מסיבת יום ההולדת שערכה אירית רחמים והמשיך עם בר המצווה עמוסת הסלבס שארגנה משפחת טולדנו, משפחתה של חברתו של עומר אדם", הוא אומר. 

"חלק מהם מצפצפים על החוקים בחסות הפרסום שלהם, כאילו להם ‘מותר’ ולנו אסור וזה משפיע גם על הקהל, כי כשאתה רואה אותם רוקדים במסיבה או נהנים עם החברים אז אתה אומר: ‘גם לי מותר’ ואף אחד לא באמת אוכף את זה, זו הבעיה".

“בחלק מהמסיבות אף אחד לא באמת בודק בכניסה חום", מוסיפה אשת יחסי הציבור בר רימוני. "ואם בודקים אז בודקים חפיף. במקום זה אתה רואה אנשים צמודים ומצטלמים ביחד".

בר רימוני  (צילום: יח''צ)
בר רימוני (צילום: יח''צ)

יח"צ ופרנסה
בעקבות ההידבקות ההמונית של ידוענינו, נשאלת השאלה, האם כל זה ימנע מהם להמשיך ולקיים מסיבות פרטיות או השקות המוניות? או שמא הם יחששו לקחת סיכון בלהידבק או בלבלות שבועיים בבידוד? חשוב לזכור כי במקרה של אנשי במה, התנהלות לא זהירה עלולה להשליך גם על פרנסתם מהופעות והצגות.

“הסלבס ממש לא יפסיקו ללכת להשקות או לקיים מסיבות, בדיוק כמו שממשיכים ללכת לאירועים רגילים", חורצת רימוני. “יש השקות שהסלבס מרוויחים מהן כסף וזה חלק מהעבודה שלהם, אז הם לא יפסידו כסף בגלל העניין. אדרבא, ברגע שסלב נמצא בבידוד או מכניס את עצמו לבידוד באופן יזום זה יכול לשמש אותו היטב לתרגיל יח"צ מול התקשורת". 

לעומתה, טוענת מגישת הטלוויזיה ואושיית האינסטגרם מעיין רייכמן: “ההידבקות הזו כבר מתחילה להשפיע על אירועי השקה ומסיבות פרטיות. השבוע צפויה להתקיים השקה להלבשה תחתונה, שהפעם, בעקבות הידבקות הסלבס, חולקה לפי שעות וימים, כך שבכל השקה יבואו רק שלושה סלבס לכל היותר וכל סלב צריך לקבוע מראש שעה ויום שבהם הוא יגיע. בחיים לא הייתה השקה כזו. אני יודעת גם שעוד השקות בוטלו, בייחוד מהסיבה שרוב הסלבס הרלוונטיים לאותו קונספט השקה נמצאים בבידוד, אז אין הצדקה לקיים את ההשקה שמושתתת על אותם סלבס. אני דווקא חושבת שתהיה הפסקה ורגיעה יחסית בזמן הקרוב ממסיבות והשקות סלבס כי הם יתחילו יותר לחשוש. לכולנו יש משפחות וכולנו קרובים לאנשים מבוגרים עם מחלות רקע, ואם חלילה נדביק מישהו אז לא נסלח לעצמנו. הסלבס יתחילו לקחת את עצמם בידיים".

מעיין רייכמן (צילום: קארין ברומנקו)
מעיין רייכמן (צילום: קארין ברומנקו)

“אין לי ספק שבעקבות ההידבקויות הרבות של הסלבס יירגעו המסיבות ואירועי ההשקה", אומרת גם אוראל סופר, מנהלת טאלנטים בסוכנות “יולי". “תחושת היציאה לחופשי הביאה איתה הרבה מסיבות ואירועים, משהו שהיה חסר בתקופה הזו. עם זאת, הצורך להיכנס לבידוד לאחר שמתגלה כי היה חולה מאומת באותו אירוע, יגרום להרבה אנשים לחשוב פעמיים להבא. הדוגמנית נועם פרוסט הייתה סגורה לקמפיין ענק לחברת קוסמטיקה ונאלצה לוותר עליו בעקבות כניסתה לבידוד, שירלי בוגנים הייתה צריכה להנחות אירוע של חברת לאונרדו שלה היא משמשת פרזנטורית והלקוח נאלץ לדחות את האירוע על אף שהכל היה סגור ומשוריין. ויש עוד דוגמאות רבות".

“לדעתי חצי מהסלבס ימשיכו ללכת להשקות ומסיבות ולא יעניין אותם הסיכון בכך וחצי יחשבו פעם שנייה, ייזהרו יותר ויעדיפו לא להסתכן, בייחוד לאחר שהתופעה הזו עברה להיות יותר בעין התקשורת", אומר מנהל האמנים רונן אור צרפתי. 

רונן אור צרפתי (צילום: טום מרשק)
רונן אור צרפתי (צילום: טום מרשק)

“זה תלוי בסלב עצמו. מה שכן, לא הייתי מודאג מכך, יש ברוך השם הרבה סלבס בישראל ותמיד יהיו כאלה שישמחו ללכת להשקות ואירועים. לדעתי ההיענות תפחת. אנחנו במציאות שבה צריך להתרגל למשהו שלא היה פה קודם. אני חושבת שמסיבות סלבס זה לא העניין, כי כמו שאנחנו רואים במגמת ההדבקה שהולכת וגדלה, הבעיה היא לא רק סלבס, אלא האחריות האישית של כל אחד במדינה. אין לי ספק שמי שהיה בבידוד לא ירצה לקחת את הסיכון וזה יתבטא בנוכחות באירועים עתידיים".

“מעתה אני מעריכה שיירגעו קצת הרוחות ויידחו ההשקות של הסלבריטאים", טוענת נאוה עינבר, בעלת משרד יחסי ציבור. “אף איש יחסי ציבור לא רוצה סלבריטאי חולה בקורונה על מצפונו. יתרה מכך, גם הסלבריטאים עצמם, במיוחד אלו שהם בעלי משפחות, הבינו או יבינו שלהיות חולה בקורונה זה לא דבר קל ולכן יוותרו על הגעה להשקה גם אם תתקיים תחת המגבלות. הרי גם אם מדובר על סלבריטאים שחלו ומצייצים מהבית למעריצים כמה טוב הם מרגישים, להיות חולה בקורונה זה לא כיף. הם מושבתים בבית ולא יכולים להגיע לפגישות או לחזרות על פרויקטים עתידיים".

האם הסלבס שנמצאו בקרבת חולה מאומת ונכנסו לבידוד, יורידו הילוך בעקבות החוויה? “הם יחזרו מהר לתרבות ה’פייק אינסטגרם’ שלהם ויעלו תמונות וישדרו שהכל בסדר", בטוח טל. “סלבס שמסיימים את הבידוד עוד יותר ירצו לבוא למסיבות ולהשקות", טוענת גם רימוני. “חלק מהסלבס לא באמת מייחסים חשיבות להנחיות ולקורונה. הם חייבים להמשיך לשחק את המשחק".

שי מיקה ביום ההולדת של טיטי  (צילום: אביב חופי)
שי מיקה ביום ההולדת של טיטי (צילום: אביב חופי)

המסיבה מבוטלת
זוכת “האח הגדול" 2016, מעצבת בגדי הים שי מיקה, שנכחה במסיבת יום ההולדת של טיטי איינאו בשבוע שעבר וממתינה לבדיקת קורונה, מספרת: “אני מחכה בבית שיבואו לעשות לי בדיקה. באופן אישי, אחרי המסיבות שהייתי בהן הכנסתי את עצמי ביוזמתי לבידוד כדי לא לסכן אף אחד ולא חיכיתי שיגידו לי להישאר בבית. בנוסף, ביטלתי את מסיבת יום ההולדת שלי שתוכננה ל־15 ביולי".

מיקה יוצאת אף היא נגד ההתמקדות במסיבות סלבס, כשפועל, לטענתה, אירועים רבים, נטולי סלבס, מתרחשים ברחבי הארץ. “הבעיה היא גדולה הרבה יותר מהשקות ואירועים", מוסיפה מיקה. “אומנם לסלבס יש השקות ואירועים מהסוג שלהם, אבל החגיגות הן בכל הארץ ומכל הסוגים. גם קשה מאוד לשפוט בתקופה כזאת כי המון בעלי מקומות ואנשי חיי לילה נמצאים במצב לא פשוט בכלל וללא עזרה כלכלית ומצד שני המגיפה מתפשטת. זה כמו בחתונה: מצד אחד מפחדים ללכת כדי לא להידבק או להיחשף להרבה אנשים, ומצד שני לא יודעים איך להגיד לחבר הכי טוב שלא נהיה בחתונה שלו. אני חושבת שכולם נמצאים בשלב כזה שלא יודעים איך להתנהג עם המצב הנוכחי ואיך בעצם לחיות בצל המגיפה".