קק”ל: "חזון ישראל 2040" להעתקת כמיליון וחצי ישראלים ב-20 השנים הקרובות לפריפריה בצל המשבר
במסגרת הפאנל הווירטואלי בנושא “קק”ל ישראל 2040: משבר הקורונה כהזדמנות ליהדות התפוצות", בכנס ג’רוזלם פוסט “נגיף קורונה והיהודים: אתגרים והזדמנויות” שנערך בשבוע שעבר בהנחיית עורך “ג’רוזלם ריפורט” סטיב לינדי, הציגו בכירי קק”ל את החשיבות האסטרטגית של תוכנית “ישראל 2040” מטעם הקרן, לאור מגיפת הקורונה העולמית.

יצחק מירון, ראש תוכנית “ישראל 2040”, טען שעלייתה של ישראל כאומת הסטארט־אפ וככוח הייטק עולמי לא הורחבה עדיין לאזורי הפריפריה, כמו הגליל והנגב. “ישראל 2040” שמה לעצמה למטרה להעתיק את מגוריהם של מיליון וחצי אנשים במהלך 20 השנים הקרובות לאזורים הללו, ולייצר מרכזי הייטק בדרומה ובצפונה של ישראל.

קארין בולטון, מנהלת הקשרים הבינלאומיים של קק”ל, ציינה כי על אף הטלטלה הכלכלית שמתרחשת כיום בעולם, הקהילות היהודיות ברחבי העולם “נענו לאתגר” ומשקיעים בתוכנית. היא הוסיפה שמאז פרוץ המגיפה חלה עלייה משמעותית בשיעור של 40%־30% ברמת העניין סביב עלייה לארץ בקרב עולים פוטנציאלים מארצות הברית.

לדברי מירון, במובנים מסוימים ההשפעה של הקורונה הייתה דווקא חיובית. היתרון של עבודה מהבית ממקומות מרוחקים גרם לכך שחברות הייטק בישראל לא נדרשות עוד לחשוש מהמרחק שבין עיר המגורים של העובד למקום העבודה. 

“מישהו יכול להעסיק עובד שגר בצפת או בקריית שמונה, זה בכלל לא משנה איפה העובד ממוקם”, אמר, והוסיף כי התוכנית תומכת ביזמות טכנולוגית שמתקשרת למגיפת הקורונה. ד”ר דן מרום, האסטרטג הראשי של “ישראל 2040” וחבר סגל בבית הספר לעסקים של האוניברסיטה העברית, הסביר שהתוכנית היא הרבה יותר מתיאוריה. רק בשבוע שעבר קק”ל השיקה את מרכז החדשנות הראשון בעמק הירדן (כנרת), ומרכזים נוספים צפויים לקום בעקבותיו.