פאנל בנושא עסקים, משברים והזדמנויות, התקיים היום (ראשון) בוועידה הלאומית של מעריב לציון עשור להצטרפותה של ישראל ל-OECD, בהנחייתו של הפרשן הכלכלי שלמה מעוז ובהשתתפות גלית כהן, סמנכ"לית בכירה לתכנון ומדיניות, המשרד להגנת הסביבה, סגנית יו"ר הוועדה למדיניות סביבתית של ה־OECD, מומו מהדב, מנכ"ל מעלה וח״כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין, סגנית נשיא התאחדות התעשיינים.

"זו שעת מבחן. אני חושב שבשעת המבחן הזאת יש גם לא מעט חברות שעומדות יפה במבחן הזה", אומר מומו מהדב, מנכ"ל מעלה. "יש חברות שהתעקשו לא לפטר עובדים, חברות שעשו מאמץ גדול לדאוג לעובדים בכל הרכיבים המשמעותיים ויש חברות שלא. נוצר נורמל חדש שאנחנו עדיין לא מבינים עד הסוף. מה שנראה בריסטרט זה חברות ועובדים שמחפשים את האנושיות". 

"יש חברות שפעלו באחריות מאד גדולה. יש חברות שפעלו בפחות אחריות. אני מקווה לחשוב שלאט לאט נבין מי פעל יותר באחריות ומי פחות. אני חושב שעובדים מבינים שדיבור על שכר והבטחות הוא פחות במקומו כרגע אבל יש לראות לאן הדברים יתפתחו". 

"מה שאנחנו עושים בדירוג מעלה זה להציע לחברות מערכת מדידה משלימה שבודקת את הצד החברתי. יש דגש הרבה יותר רחב על הכשרות העובדים על השקעה בעובדים כשעולם העבודה משתנה, איך אתה לא מחכה שעובד יתייתר אלא מכשיר אותו מחדש במהלך עבודתו. מדידה נוספת היא גיוון בעסק, קהילות עם מוגבלות, מיעוטים וכו'". 

"בהתאחדות התעשיינים אנחנו מודאגים מאד במידת היכולת להכשיר עובדים לעבוד בתעשייה. זה נהיה פחות יוקרתי לעבוד בתעשייה", אומרת ח״כ לשעבר איילת נחמיאס ורבין, סגנית נשיא התאחדות התעשיינים. "עצוב שמשכורת ממוצעת בתעשייה עומדת על 14-13 אלף שקל והורים לא שולחים את ילדיהם לעבוד שם. אבל לא כולם יכולים לעבוד בהייטק. אסור שתהיה הסללה. הממשלה שלחה את התעשיינים לפריפרייה, היא מעסיקה למעלה מ-16.4 אחוז מכלל המועסקים בישראל לכן צריך לוודא שמביאים אנשים חדשים לעבוד בתעשייה. חייבים להכניס יותר תמיכה כדי להביא יותר אוטומציה".

"בישראל בהשוואה ל-OECD זה המקום שהכי קשה לעשות בו עסקים מבין המדינות המפותחות ואת הדבר הזה אי אפשר לשכוח. אי אפשר להעריך ולכבד את התעשייה רק כשבישראל לא חסר נייר טואלט ואנחנו וידאנו שבכל הארץ לא יהיה חסר כלום, ולפתע כשיש הקלה חשיבות התעשייה יורדת. התעשיינים אגב, לא מתנגדים לייבוא. בנוסף, לא תהיה דרך אלא למצוא את הדרך המשותפת לתעשיינים יחד עם המשרד להגנת הסביבה. לומר שרק התעשייה אחראית לזיהומים זה פשוט לא נכון".   

"אנחנו עושים עבודה מאד מעמיקה בישראל מול הרגולציה שלנו. אנחנו לא מעתיקים את הרגולציה האירופאית כמו שהיא. זיהום האוויר ברקע מבחינת חלקיקים – התקן נמוך יותר בישראל מאירופה בגלל הצרכים הישראלים", אומרת גלית כהן, סמנכ"לית בכירה לתכנון ומדיניות, המשרד להגנת הסביבה. "בואו נזכור גם שהכניסה שלנו ל-OECD, גרמה לשיפור מאד משמעותי ברגולציה, גם מבחינת הפרסום של הפליטות ועוד סוגיות חקיקה שונות, יחד עם זאת יש פערים משמעותיים ברגולציה הסביבתית. אנחנו התחייבנו לייצר רגולציה משולבת ולצערי וגם לצערם של התעשיינים לא הצלחנו להעביר את החקיקה הזו, אני מקווה שנצליח לגרום לשיפור".