בשנת 1983 החלו הניו זילנדים לעבור מייצור מועט של יין לא איכותי במיוחד, לנטיעה מאסיבית של זנים חדשים, בעיקר סוביניון בלאן – והשאר הוא באמת היסטוריה: בתוך כעשרים שנה – ועד עצם היום הזה, הפכה ניו זילנד למעצמת יין, ממש כך, כשהסוביניון בלאן שלה הפך למפורסם יותר ברחבי העולם, מוכר - ולעיתים קרובות אף איכותי - מהמקבילה האירופית, הסנסר הצרפתי.

הבנצ'מארק של הסוביניון בלאן 
אם סוביניון בלאן ניו זילנדי הפך לשם דבר, כדאי להכיר את ה"בנצ'מארק" שלו: יקב "קלאודי ביי", שמייצר כמובן גם סוביניון בלאן (עד היום הזן הנטוע ביותר באיים הניו זילנדים, כ-75% מענבי היין במדינה), אבל כפי שנראה מיד, לא רק את הלבן הריחני הזה. קלאודי ביי שוכן באזור מרלבורו, החלק הצפוני של האי הדרומי מבין השניים שמרכיבים את ניו זילנד, כלומר אזור אקלימי שבחלקו מזכיר מאוד את צרפת, ארץ המוצא של זנים כמו סוביניון בלאן, פינו נואר ושרדונה. למעשה, מדובר בנקודה הדרומית ביותר על פני כדור הארץ בה ניטעו זני יין. אז מצוידים בכל הידע התיאורטי הזה, מה נשתה?

קלאודי ביי, סוביניון בלאן  (צילום: יח''צ)
קלאודי ביי, סוביניון בלאן (צילום: יח''צ)

קלאודי ביי, סוביניון בלאן 2019
בגלל הבדלי העונות בין שני חצאי הכדור, הפרי נבצר במרץ 2019, עונת הסתיו בניו זילנד ולא ביולי, החודש בו מתחיל בציר הזנים הלבנים בישראל. כמו כל סוביניון בלאן ניו זילנדי, הוא מפציץ את האף בריחות טרופיים מהולים בדימוי שיהיה נהיר רק למי שאכל מנות קרב של פעם במהלך שירותו הצבאי: פלחי אשכולית משומרים. בפה הוא מקבל רוגע נעים שהופך אותו ליין לבן נפלא.
המחיר: 129 שקלים (או 119 לבקבוק בקניית זוג).
 
קלאודי ביי, סוביניון בלאן 2016 - TE KOKO
המילה היחידה לתאר אותו היא "אדיר". שמו של היין (בשפת המאורים שאכלסו את ניו זילנד לפני ההגירה מאירופה) הוא TE KOKO ומדובר בגביע הקדוש של חובבי הסוביניון בלאן הניו זילנדי. המחיר עדיין לא נקבע סופית, אך הוא יעמוד על כ- 210 שקלים. המון עבור יין לבן, אבל יש יינות שאין להם מחיר.

שרדונה - קלואדי ביי  (צילום: יח''צ)
שרדונה - קלואדי ביי (צילום: יח''צ)

קלאודי ביי שרדונה 2018
היין, שיושן קלות בחבית, הוא פשרה נוחה מאוד (ויש שיטענו נוחה מדי) בין השרדונה הקליפורני החמאתי ושופע טעמי העץ, לבין הז'אנר הראקציונרי שלו: אן-אוקד (כלומר, שלא יושן כלל בחבית עץ אלון). לי הוא היה מצוין, מהסוג שמחזיר את האמון המחודש שלי בזן שבשנים האחרונות נמנעתי ממנו.
המחיר: 139 שקלים (או 129 לבקבוק ברכישת זוג).
פינו נואר - קלואדי ביי  (צילום: יח''צ)
פינו נואר - קלואדי ביי (צילום: יח''צ)


קלאודי ביי, פינו נואר 2018
 
את הטעימה חתמנו עם פינו נואר, זן קליל יחסית של יין אדום שהוא ה"כוסברה" של עולם היין: מי שאוהב, מתמכר. מי שלא, סולד. אני מודה שאיני מחסידי הזן, אבל אפשר שדווקא הפינו נואר הניו זילנדי הזה פתח לי צוהר לעולם חדש, תרתי משמע. האף לקח אותי לבורגון, עם הארומה האופיינית לזן, כמו טבק או עור לח. בפה הוא מעט השתטח – ועבור מי שמנסה לרכוש חיבה לזן הזה, הייתה זו בשורה טובה מאוד.
המחיר: 175 שקלים (165 שקלים לבקבוק בקניית צמד).

קלאודי ביי, פינו נואר 2016 - TE WAHI
 פינו נואר גדול במלוא מובן המילה, התנסות חובה למי שהזן הזה חביב עליו – וגם למי שיכול להרשות לעצמו. הבקבוק הזה מבהיר את מה שנלחש מפה לאוזן כבר שנים: ניו זילנד מתכננת לעשות לזנים נוספים את מה שעשתה לסוביניון בלאן – ואפשר בהחלט שהבשורה תצא מהיקב המעולה הזה. 
המחיר: 249 ש"ח

את היינות של Cloudy Bay ועוד הרבה דברים טובים, אפשר להשיג בסניפי רשת 'יין בעיר' או כאן