המדען הראשי של חברת MyHeritage, פרופ' יניב ארליך, שוחח הערב (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM אודות המעבדה לבדיקות קורונה שמפעילה החברה.

מה מצבנו?
"מצבנו שאנחנו עשינו ביום חמישי, היום האחרון שהמעבדה עבדה עד היום, עשינו 3,200 בדיקות ואנחנו רואים לצערנו הרב עליה באחוזים של החיוביים בתוך הבדיקות האלה, בתוך השלושה שבועות שאנחנו עושים בדיקות".

למה יום חמישי היה היום האחרון?
"קיבלנו ביום חמישי ואז בסוף השבוע אנחנו, זה השבוע האחרון שאנחנו לא עובדים בו בסוף השבוע, מעכשיו עובדים סופי שבוע. אנחנו עוד בהרצה כדי להגיע למקסימום תפוסה, אבל משבוע הבא זה יתחיל להיות גם בסופי השבוע".

חלק מהאנשים אומרים שיש יותר חולים כי יש יותר בדיקות, אבל אתה טוען שאחוז החיוביים עולה.
"נכון, האחוז עולה אנחנו לא עושים הרבה יותר בדיקות כמו שכמות החיוביים עולה, אנחנו בסך הכול עושים, בשיא של אפריל עשינו באזור של קצת מעל 10,000, היום ב-25,000 בדיקות זה לא שפתאום הגלדנו את כמות הבדיקות פי 10 או 20".

בשיא הקורונה היו כ-10% והיום רק 3%, אבל אז בדקו רק את בעלי התסמינים והיום הקריטריון לקבל בדירה הרבה יותר קל. לכן, להשוות לא נכון את האחוזים.
"נכון, כבר כמעט 5% אז ממשיכים לעלות".

חזית במרץ את הגל השני, אנחנו בגל שני?
"זה נראה שאנחנו בתוך גל שני, במרץ מה שעשיתי  זה היה דבר מאוד פשוט, אני ביולוג חישובי פשוט הסתכלתי על הדאטה ההיסטורית של מגפות אחרות, הייתה תחושה שזה יהיה זבנג וגמרנו, אבל כשאני מסתכל בעיקר על מגפות שפעת, כמעט בכל מקרה אתה רואה לפחות שני גלים של המגפות האלה. כתבתי פוסט והראיתי את כל המקרים האלה מתוך אינדיקציה שזה לא יהיה 'זבנג ונגמר'".

יש הבדל בין המגפות, האם אדם שחלה כבר מחוסן נגד הווירוס?
"יש הבדל, אנחנו יודעים היום כנראה יותר שהחיסוניות דועכת לאחר חצי שנה-שנה, נראה שזה לא בהכרח ממשיך לתקופה ארוכה כמו בווירוסים אחרים, אבל העניין של הפוסט היה להראות את הדינמיקה של איך מגפה מתנהגת כי בגל הראשון לא כולם מספיקים גם ככה לקבל את הווירוס וגם כנראה בגל השני, לא בהכרח מגיעים לחיסון עדר אבל בעיקר להראות את ההשפעה של מקבל ההחלטות שנמצאים במצב מאוד קשה, החלטות מאוד קשוחות בין סגר ומה שזה מטיל על הכלכלה ובין לשמור על הבריאות של התושבים, תמיד כנראה פותחים מוקדם מדי".

מבחינה היסטורית, המגפות באות בגלים, מקבלי ההחלטות פותחים את הסגר מוקדם מדי. אבל אומר פרופ' איטלקי שהווירוס לא אלים כמו בהתחלה. עושה רושם של איש רציני.
"אני לא חושב שיש דאטה אמפירית טובה שמציעה דבר כזה. יכול להיות שהירידה היחסית בתמותה כרגע היא כיוון שרוב  האנשים שנדבקים הם בגילאים היותר צעירים אבל אנחנו רואים השבוע שמתחילה זליגה לכיוון של בתי אבות. צריך לספור כמה שבועות אחר כך ואז רואים עליה במוות. בגלל שיש פה מידע חסר, אנחנו לא באמת יודעים איך הווירוס מתנהג ובגלל שמחיר הטעות כל כך גבוה לא הייתי קופץ למסקנות כאלה עדיף להיות יותר שמרניים ולא לחטוף כמות מתים מאוד גבוהה המאשר לטעות בדבר כזה". 

מוטציה של הנגיף בין ההתחלה בסין שהייתה D ולאחר מכן התפתח לזן G, שהוא פחות אלים אבל הרבה יותר מדבק.
"נכון, יותר מדבק. זה שינוי שהיה בסוף מרץ תחילת אפריל, ראינו את הזן החדש יותר תופס ומתקבע כמעט לחלוטין באוכלוסייה לעומת הגל הקודם".

אצלנו פרופ' רהב אמרה שהיא רואה מההתחלה רק את הזן היותר מדבק, גם בגל הראשון.
"כן כי אנחנו קיבלנו את זה יחסית מאוחר, ביחס למקומות אחרים בעולם. בסין זה התחיל לפני כן, יש עדויות שבאיטליה זה התחיל בחודש דצמבר."

שאלה אחרונה, אם מקבלי ההחלטות כמו שכינית קודם, שואלים אותך מה לעשות עכשיו – אפרופו סגר, מה היית ממליץ?
"הייתי מציע את התוכנית שיש ודאות מסוימת, כואבת אבל עם ודאות. כי חלק מה שמאוד קשה לאוכלוסייה זה חוסר הודאות. יש לך מסעדה אתה לא יודע אם לפתוח? לשמור מלאי? להביא עובדים? הייתי מציע לעשות סגר, למשל שבוע סגר שבוע לא, אבל תוכנית לחודשיים. להפעיל את התוכנית הזאת, לעצור את המגפה, הדבר האחרון שאנחנו רוצים להגיע לעונת השפעת עם המספרים האלה, והיא מגיעה עוד כמה חודשים".

זה לא או-או אלא גם וגם.
"יהיו לנו מקרים כאלה בחורף שאנשים יחטפו את שני הדברים האלה תחשוב על חולה קורונה עם שפעת שנכנס בטעות למחלקת קורונה ומדביק את כולם גם בשפעת - זה לא מוסיף בריאות לאף אחד".