משרד הביטחון והתעשייה האווירית הודיעו הלילה (בין ראשון לשני) כי הם שיגרו בהצלחה את לוויין התצפית 'אופק 16' לחלל. השיגור בוצע באמצעות משגר לוויינים מסוג 'שביט' משדה ניסויים במרכז הארץ.

עוד נמסר מדוברות המשרד כי "‏הלוויין 'אופק 16' הינו לוויין תצפית אלקטרואופטי בעל יכולות מתקדמות. עם כניסתו למסלול סביב כדור הארץ, יעבור הלוויין סדרת בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו".

שמשרד הביטחון נמסר בנוסף כי  הפיתוח וייצור הלוויין והמשגר נעשה באמצעות מינהלת החלל "אתגר" במינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית. עוד נמסר כי התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי של הפרויקט, כאשר חטיבת טילים וחלל, באמצעות מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט יחד עם "מלמ" המפתחת את המשגר.

שיגור לוויין אופק 16 (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
שיגור לוויין אופק 16 (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

"השיגור היה רהוט, ואני אומר זאת בגאווה", אמר אמנון הררי, ראש מנהלת החלל במשרד הביטחון, והוסיף כי "הוא עבר מעלינו לראונה בשעתיים האחרונות. השיגו הוא חלק מתכנית רב שנתית, שנגזרת מצרכים מבצעיים. הלווינים הישראלים נותנים מענה לאיומים המגוונים על המדינה". 

עוד הרחיב ואמר כי "הלווין מתקדם מסוגו ומחזק את היכולות האסטרטגיות של המדינה ושל אגף המודיעין של צה"ל. הוא העביר לנו תשדורות תקינות לאחר ששוגר מערבה בשיגורים קודמים. את הבדיקות וההרכבות האחרונות ללווין עשינו בשיא הסגר. לא עצרנו. נעשה לו עוד בדיקות עד שיועבר באופן מלא למערכת הביטחון". באשר להשוואה עם הלווינים הקודמים ציינו במערכת הביטחון: "אופק 16 דומה לאופק 11 מבחינת יכולות אך עשינו לו שיפורי דיוק. הוא ייתן תפוקה מבצעית מקסימלית".

לוויין אופק 16 (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
לוויין אופק 16 (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

שלומי סודרי, ממפעל חלל של התעשייה האווירית, אמר כי "הלווין יעצים את היכולת האסטרטגית של ישראל ושל אמן. עשינו את המשימה תוך כדי הקורונה. הוא העביר תשדורות תקינות כאשר חלף מעל תחנת הקרקע. הלווינים שלנו מאפשרים להביט על כל מקום במזרח התיכון ולאתר איומים. נעשה לו עוד בדיקות ונמסור אותו למערכת הביטחון. אנחנו בתנופה של בניית לווינים לשנים הקרובות". 

מצלמת הלוויין פותחה על ידי חברת "אלביט מערכות", כאשר חברת "תומר", החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית ייצרה את מנועי טיל השיגור, בשיתוף פעולה עם חברת "רפאל". בפרויקט, שיצא לדרך במהלך הלילה, שותפות חברות רבות נוספות, בהן "רוקר" ו"סיאלו".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ התייחס בחשבון הטוויטר שלו לשיגור הלוויין, וכתב: "הצלחת שיגור הלווין 'אופק 16' הלילה היא עוד הישג אדיר למערכת הביטחון, התעשיות הביטחוניות בכלל והתעשייה האווירית בפרט. העליונות הטכנולוגית והמודיעינית של מדינת ישראל היא אבן יסוד בביטחונה".