ישראל שיגרה לפנות בוקר (שני) את לוויין התצפית אופק 16, שלדברי האחראים לייצורו ולשיגור, יעצים את היכולת האסטרטגית של ישראל ושל אמ"ן. טל לב רם, הפרשן הצבאי של מעריב, שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והסביר מה החשיבות של הלוויין החדש, בעיקר לנוכח האיום האיראני. 

"במשחקים האלו שמתנהלים בין ישראל ואיראן, לפעולה כזאת יש את הצד השני שרואה", אמר לב רם. "השאלה היא כמה בישראל ימנפו את זה, מה יגידו על זה, מה יהיו הרמיזות - בטח שיש משמעות. מבחינת לוחות זמנים, צר לי לנפץ את האגדות, הדברים מתוכננים שנים מראש".

מה עושה הלוויין בשונה מהקודמים שנשלחו?
"כמו שהטכנולוגיות מתקדמות בעולם הרכב ובסלולר, כאן בעיקר בהיבט של האופטיקה והיכולת לזהות דברים והיכולת דרך זה לבנות תמונות מודיעין יוצאות דופן ברזולוציות יוצאות דופן. אי אפשר כרגע להיכנס לפירוט של עד כמה רואים ומאיפה, אבל אתם יכולים לנחש לבד לאיזה רזולוציות זה יכול להגיע. מכאן לקבל תמונת מצב עליה תרכיב עוד שכבות מודיעין נוספות של בינה מלאכותית, לוגריתמיקה וכדומה ותבין איך כלי של לווין הוא אחד מהאמצעים.."

לא רק מצלם ברזולוציה גבוהה אלא גם להבין איזה שינויים נעשו, משאיות שמגיעות, מה מובילים, כמה אנשים נכנסים לשטח, כמה קומות נוספו, הכול.
"אין לווין שעובד לבד, יש את המערכת, הכלי שנותן בסוף את היכולת לזהות ולראות. לראות בעולם המודיעין זה דרמטי, גם בעולמות שהכול לכאורה פתוח ויש רשתות חברתיות, ועל זה בסוף יש מעבדים, אנשי מודיעין, חוקרים, אנשים ממערכת הביטחון, הצבא, המוסד וכדומה. היום אנחנו עוברים מתקופות ריגול שבסוף החיבור והקשר לאנשים והפעלת סוכנים, שעדיין כמובן קיימת היום, העולם הטכנולוגי הולך ופותח עוד ועוד יכולות. זו בשורה שנדע להגיד עליה יותר בימים הקרובים".

מילה על הדרום?
"יש היבט משמעותי יותר בגל הקורונה הזה מהגל הראשון - רמת המתיחות הביטחונית. מרצועת עזה בדרום, כולל האירוע בלילה של שלוש רקטות שנורו בשני מטחים שונים שזה לא היה הרבה מאוד זמן, סביב יהודה ושומרון יש מתיחות, אפס תיאום ביטחוני, אפס תיאום רפואי, גם עם קורונה שמשתוללת שם עם 3,000 איש בחברון שזה נתון מטורף. לבנון בקטסטרופה כלכלית-חברתית עם שסתומי לחץ וכמובן איראן אחרי הציטוטים היום".

יש לנו כל כך הרבה בעיות מסביב חוץ מהקורונה.
"שמעתי אתכם מדברים על נושא צה"ל, אני אומר שצה"ל צריך לתרום בצורה דרמטית אבל צה"ל צריך להיות קודם כל עסוק בנושא הביטחוני. יש הרבה מתיחויות סביב הקורונה שעכשיו מתעצמות בגלל ההיבטים הללו, זה לא פותר את זה שכרגע אין מערך חירום מתפקד במדינת ישראל בהיבט הקורונה".

מישהו לקח אחריות לשיגור?
"לא, כנראה לא חמאס, יכול להיות ג'יהאד איסלאמי שירה לאחרונה או ארגונים נוספים. כרגע אין לקיחת אחריות ישירה אבל כנראה שזו לא המילה האחרונה בתקופה הקרובה".