הממשלה התכנסה היום (שני) בשעות הצהריים המוקדמות לדיון חירום, כדי להחליט על שורה של צעדים נוספים במאבק בנגיף הקורונה, לנוכח הנתונים החמורים על היקף התחלואה. השרים החליטו בישיבה לסגור באופן מיידי את הברים, המועדונים, מופעי התרבות, חדרי הכושר ואולמות האירועים. עם זאת, בניגוד להמלצת משרד הבריאות, הממשלה החליטה לא לסגור את בתי הכנסת, אך קבעה כי מספר המתפללים המותר יעמוד על 19 איש. נתניהו אמר לשרים בפתח הישיבה: "אנחנו כפסע מסגר מלא".

חלק מהמגבלות דורשות את אישור הכנסת, בהן: סגירת אולמות, מועדונים וברים, הגבלה של 20 איש בשטח סגור ועד 30 איש בשטח פתוח בשולחנות מרווחים בחוץ. סגירה של חדרי כושר, בריכות שחייה ציבוריות ומופעי תרבות. כמו כן, גם ההגבלות הקשורות לתעשיית המלונאות והתיירות - איסור פעילות מועדונים וברים בשטח המלון, וכן הגבלה של המסעדות וחדרי האוכל עד 20 איש בשטח סגור. 

כמה מהמגבלות דורשות צו של מנכ"ל משרד הבריאות, וצפויות להיכנס לתוקף בשעות הקרובות: הגבלת מספר המתפללים בבתי התפילה עד 19 איש, הגבלת התכנסויות והתקהלויות אחרות ל-20 איש בלבד, במרחק של 2 מטרים בין המשתתפים ותוך חבישת מסכות. פעילות ספורט מאורגנת תתאפשר רק ללא קהל, בדומה לקיים כיום. פעילות בית הספר של החופש הגדול תתאפשר לגילאי גן עד כיתה ד, כאשר הממשלה הסמיכה את מנכ"ל משרד הבריאות לקבל החלטה בנושא פעילויות חינוכיות לכיתות ה ומעלה - בהתייעצות עם השר להשכלה גבוהה.

מספר הנוסעים באוטובוסים יוגבל ל-20 איש בלבד, כאשר בסמכותה של שרת התרבות לקבוע מספר אחר בהסכמת שר הבריאות והמל"ל. ההגבלה המדוברת נכנסה לתוקפה באופן מיידי. כמו כן, בנושא עבודת משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות נקבע כי לפחות 30 אחוזים מהעבודה תתבצע מהבית, על פי כללים שייקבע נציב שירות המדינה.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

לא רק אולמות האירועים והברים: רשימת ההגבלות המלאה 👇🏼

A post shared by MaarivOnline מעריב אונליין (@maarivonline) on

בתוך כך, הממשלה גם אישרה את טיוטת החוק לתיקון וקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (הגבלת פעילות), כך שההגבלות עליהן תחליט הממשלה יכנסו לתוקף באופן מיידי. הצעת החוק תועבר לאישור מליאת הכנסת באופן מיידי. לפי התיקון לחוק, הוועדה בכנסת תקיים דיון בהחלטות ותחליט אם לאשרן, כולן או חלקן, בתוך שבעה ימים מהמועד האמור (תינתן אפשרות להארכה של עד שלושה ימים נוספים). 

ככל שהוועדה הרלוונטית לא תאשר את החלטת הממשלה תוך פרק הזמן האמור, ההחלטות יובאו לאישור מליאת הכנסת בהקדם האפשרי. לצד הליך האישור בכנסת, ההחלטות ייכנסו לתוקפן וימומשו באופן מיידי עם אישור הממשלה. אם החליטה הוועדה או מליאת הכנסת שלא לאשר את הצו האמור או אם לא קיבלה החלטה בעניין בפרק הזמן שניתן – יפקע תוקף הצו.

גפני איים ובתי הכנסת לא ייסגרו

המלצות נוספות שהביא משרדו של אדלשטיין לישיבה הן סגירת מועדוני תרבות, הגבלת הנוכחות במסעדות לעד 20 בני אדם בפנים ו-30 בחוץ, סגירת הקייטנות ובתי ספר של החופש הגדול לתלמידי כיתות ה' ומעלה, סגירת חדרי כושר וברים והגבלת המשתתפים באירועים באולמות ל-50 איש. עם זאת, המלצת משרד הבריאות בנוגע לבתי הכנסת לא התקבלה, כאמור.

ההחלטה לא לדון בסגירת הישיבות התקבלה לאחר שח"כ משה גפני איים בפרישה מהממשלה במקרה שהממשלה תחליט לדון בסוגיה זו. גפני הדגיש כי הוא מוכן לסגירת הישיבות שבהן יש חולים: "אני אומר את זה חד משמעית - אם יש ישיבה שיש בה הידבקות ולא עומדים בהנחיות - לסגור. פיקוח נפש דוחה הכל. אבל, אני נגד האמירה הכוללת הזאת 'לסגור את הישיבות'. בישיבת 'חברון' לא נדבק אחד. אני אביא לכם רשימה של ישיבות כאלה. אמרתי לרה"מ נתניהו אמש, מה נבקש מהקב"ה כדי למנוע את המגיפה אם לא יהיה לימוד תורה? במקום שאי אפשר - שייסגרו".

בתוך כך, יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון אמרה בערוץ הכנסת כי תפעל למנוע את ההגבלה ל-20 איש במסעדות אם הממשלה תאשר זאת.

גפני נגד סגירת הישיבות. צילום: ערוץ הכנסת

נתניהו: "אם לא נפעל - נקבל למעלה מ-1,000 חולים בשבועות הקרובים"

"אנחנו לא מרפים לרגע מהמאמצים שלנו בנושא הביטחון" אמר ראש הממשלה נתניהו בפתח הישיבה. "ההצלחה של הלוויין אופק 16 מגדילה מאוד את היכולות שלנו לפעול נגד אויבי ישראל, אויבים קרובים ואויבים רחוקים כאחד. היא מרחיבה מאוד את היכולות שלנו לפעול בים, ביבשה, באוויר וגם בחלל. אבל במקביל, אנחנו נדרשים לטפל במגפת הקורונה על הקרקע. המגפה מתפשטת, זה ברור כשמש. היא עולה בעלייה תלולה מדי יום, היא סוחבת איתה, בניגוד למה שנאמר לנו, שובל של חולים קשים. היום יש כ-90 חולים קשים, וזה מכפיל את עצמו כל ארבעה ימים. אם לא נפעל עכשיו - אנחנו נקבל מאות, ואולי למעלה מאלף חולים קשים בשבועות הקרובים, דבר שישתק את המערכות שלנו. לכן אנחנו נדרשים לצעדים מיידיים שימנעו מאיתנו את הצורך לעשות צעדים הרבה יותר קיצוניים בהמשך. 

ברוב הדברים שמובאים לפניכם כאן, אנחנו לא נגענו. ההתמקדות שלנו היא בעיקר בהגבלות בהתקהלות במרחבים סגורים. זה לא קל. כל שר מייצג כאן ציבור כלשהו, כזה או אחר. גם אני, כולנו. אבל אנחנו מייצגים גם את כלל אזרחי ישראל, וכלל אזרחי ישראל יודעים, או צריכים להבין, שאנחנו חייבים כרגע לעשות פעולות מצומצמות עם הפגיעה הכלכלית המינימלית ביותר שאפשר, כדי להימנע מאותם צעדים קיצוניים שישתקו את הכלכלה. לכן, עלינו לעשות מעשה. כמנהיגים אנחנו נדרשים לטפל בכלל הציבור, בכלל אזרחי המדינה, ולכן ההחלטות האלו באות כחבילה". 

הוא חתם את דבריו באומרו: "אני מציין שבנפרד אנחנו נעבוד ונביא בקרוב מאוד חבילת קורונה כלכלית, כדי לעזור לכל מי שנפגע גם מהצעדים האלה שאנחנו עושים היום, וגם מדברים אחרים. לעזור לעסקים, לעזור לעצמאיים, לעזור לעובדים. אלה שני צעדים שאנחנו צריכים לעשות, צעדי שמירה על הבריאות ומניעת סכנה לחיים, וצעדי עזרה לכלכלה. אני מבקש את הסיוע של השרים, ואני מבקש להעביר החלטות כבר בישיבה הזאת".

פתיחת המסעדות (צילום: אבשלום ששוני)
פתיחת המסעדות (צילום: אבשלום ששוני)

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ הציג בישיבת הממשלה את מתווה "מגבילים ומפצים". פרץ אמר: "עשרות אלפי בעלי עסקים עצמאים מחכים להחלטות כי מפעל חייהם בסכנה , אלה שסגרו ופתחו ועכשוו יסגרו בשנית , ספק אם יוכלו לפתוח מחדש ולכן יש לאמץ את מתווה צוק איתן שעבד יפה מול המעסיקים ודבר נוסף להפעיל את המודל הגרמני מול העסקים שמקבלים הנחיות לסגירה שלא יפטרו את העובדים ולא ישלחו אותם לחל״ת אלא ימשיכו לשלם את שכרם ויערכו התחשבנות עם האוצר כך שאם יצטרכו לחזור יוכלו לעשות זאת במהירות.

מוקדם יותר היום ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה ברוב של שבעה תומכים מול ארבעה מתנגדים את הצעת החוק להעלאת הקנס על אי עטיית מסכה מ-250 ל-500 שקלים. הצעת החוק להגדלת הקנס תעבור כעת, ייתכן שאף היום, לאישור מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית.