בשבוע החולף התמקדה "הצינור" של גיא לרר במקרה של ליאם בת ה-12, ילדה מבאר שבע, שאביה מת ממחלה קשה לפני כשנה וחצי, אמה פוטרה מעבודתה בעקבות משבר הקורונה ולאחרונה עוקלו מהבית נכסים ויש לאם קשיים בתשלום שכר הדירה. מערכת התכנית הגיעה אל ליאם לאחר שזאת העלתה סרטון לרשת שבו היא חושפת את עצמה ואת הקשיים כלכליים שבהם היא ואמה נתונות. מה שמשך את תשומת לבי היא העובדה שבמסגרת הראיון שהתקיים עם הילדה בתכנית, גיא לרר בעיקר התעניין בשאלה האם יש לה טלפון סלולרי (ליאם ענתה שהיא נתנה את שלה לאמא שלה וקיבלה במקום זה סמארטפון מדור ישן יותר), מאשר בשאלה האם היא רעבה או מה עוקל מהדירה.

בעקבות ההחשיפה, נפתח קמפיין לגיוס 200,000 שקלים עבור המשפחה, ועד עכשיו כ-2000 אנשים תרמו כמעט 300,000 שקלים במסגרת המיזם, כשעדייו נותרו 26 ימים לסיום מבצע ההתרמה.  

יום לאחר הראיון, שודר בתכנית אייטם שמבסגרתו נשלח צוות של התכנית לביתה של המשפחה, כדי לבדוק את ההירתמות לעזרה של אזרחים וגורמים עסקיים. מסתבר שהמון אזרחים פרטיים וגם חברות עסקיות תרמו למשפחה שפע של שקים עם מזון מהסופרמרקט ומכשירי חשמל למינהם, כולל שלושה סמרטפונים. בעוד שהראיון יום קודם לכן צולם רק בחדרה של ליאם, כתבת ההמשך צולמה בכל שטחי הדירה ומה שמשך את תשומת לבי הפעם, הייתה העובדה שמדובר בווילה מרובת קומות, עם מכשירי חשמל משוכללים ויקרים.

מבלי לנקוט עמדה, יש כמה שאלות שעלו בראשי לאחר הצפיה: 
1. האם עוני של בן אדם נמדד בסוג הסמארטפון שהוא מחזיק ברשותו?
2. אם משפחה של שתי נפשות לא יכולה לשלם שכר דירה עבור וילה רב קומתית, מדוע היא לא מחליפה את הבית במשכן קטן וצנוע יותר?
3. איך נקבע הרף של 200,000 שקלים במסגרת קמפיין ההתרמה ובעצם למה, משנחצה הרף הזה, אנשים עדיין ממשיכים לתרום? הרי בוודאי יש עוד אנשים עניים במדינה, שאפשר לתרום גם להם. 
4. האם ליאם תתרום את הטלפונים העודפים שברשותה למשפחות עניות אחרות? 
5. האם אנשים טורחים לבדוק במה מדובר כשהם נתקלים בקמפיין תרומה מהסוג הנ''ל, או שיש כאלה שממהרים לתרום בלי לוודא את האותנטיות של המקרה המדובר?

אחרי ששאלתי את השאלות שניקרו במוחי, יש לי גם מסקנה אחת:
כשמדובר בעסקה שכל הצדדים מרוויחים ממנה, סביר להניח שלא יהיו הרבה אנשים שישאלו את השאלות הנ''ל. ובמקרה הזה באמת שכולם מרוויחים מהעניין: מצד אחד, סיפורים אישיים מרגשים מעלים את הרייטינג. מצד שני, פרסום בערוץ מסחרי בתמורה להענקת סמארטפון משתלם בריבוע לחברות המסחריות, שבדרך כלל משלמות עשרות אלפי שקלים לפרסומת בודדת. מצד שלישי, אותם אנשים פרטיים שתרמו כסף בטח ישנו יותר טוב בלילה והרי כבר נאמר שאין דבר יותר חשוב לבריאות מאשר שינה טובה.