שר הבריאות יולי אדלשטיין קיים הערב (שני) מסיבת עיתונאים מיוחדת בלשכת משרד הבריאות, בה התייחס לעלייה בתחלואה בנגיף הקורונה ולהחמרה בהגבלות. השר אמר כי "הצעדים הלא פשוטים נותנים תקווה, כדי שעוד שבוע או שבועיים לא נצטרך להכריז על סגר. איש לא רוצה בכך". אדלשטיין ציין כי ימנה מנהל מיוחד שיהיה אמון על המאבק במגפה, והוסיף כי "נתגבר את מערך החקירות האפידמיולוגיות ובהמשך השבוע פיקוד העורף יתגבר במאות חיילים את המוקדים השונים ומשך ההמתנה יתקצר משמעותית".

בפתח דבריו אמר השר כי "המאבק בנגיף הקורונה הוא מאבק סבוך, קשה ומורכב – מול מגיפה שלא תמיד יודעים לצפות את התנהגותה. אויב חמקמק שיודע להסתתר היטב. התחושה שמלווה את העולם כולו היא תחושת אי הוודאות שיוצרת תסכול רב. אל מול המגפה הזאת – 
אנחנו מקבלים את ההחלטות בכובד ראש, לאחר דיונים מעמיקים, באופן שיאפשר לנו התנהלות דינאמית. ממש כמו מפקד בשדה הקרב!".

עוד אמר אדלשטיין, כי "אנחנו חייבים לשטח את העקומה. מצב המשק והמצב הבריאותי תלויים זה בזה. ואנחנו חיים באיזון בין שניהם. צריך להבין – הצעדים הלא פשוטים שהממשלה עשתה היום נותנים תקווה, ומציין – רק תקווה, שבעוד שבוע או שבועיים לא נצטרך להכריז על סגר למשך תקופה ארוכה. אין איש שרוצה בכך".

השר ציין כי "הטיפול בקורונה הוא כתף לצד כתף של הממשלה ושל הציבור. רק ביחד ננצח את המגפה! אז מה אנחנו עושים? ראשית, החלטתי למנות מנהל מיוחד למערכה נגד מגפת הקורונה. בזמן הקרוב ביותר אודיע על בחירתי. תפקידו יהיה לתכלל את הנושא, החל ממערך הבדיקות, דרך קטיעת שרשרת ההדבקה ויתר הפעולות הקשורות לנגיף".

"בנוסף לכך, אני מבקש להתנצל בפני אזרחים רבים שלא קיבלו מענה בימים האחרונים", המשיך אדלשטיין והוסיף: "אני רוצה להודיע על תגבור משמעותי של כוח אדם במוקדים הטלפונים של משרד הבריאות. זאת, על מנת לתת מענה לאלפי אלו שנמצאים בבידוד בשל האיכון הטלפונים. בהמשך השבוע פיקוד העורף יתגבר במאות חיילים נוספים את המוקד ומשך ההמתנה יתקצר בצורה משמעותית מאוד. אנחנו מתגברים כל הזמן גם את מערך החקירות האפדמיולוגיות כדי לקצר את שרשראות ההדבקה. לתגבור זה נוסף כלי עזר חשוב שפותח על ידי מערך המחשוב שלנו".

לדבריו, "מדובר במערכת חכמה עם בינה מלאכותית שמסוגלת להתחקות אחר כל שרשראות ההדבקה שנחקרו, ולהראות בלחיצת כפתור את כל שרשראות ההדבקה וכמה דורות היו לאותה שרשרת הדבקה. המערכת נכנסת לפעולה בימים אלו ותסייע אף היא בקטיעת שרשרת ההדבקה. אני רוצה לומר לסיום: אנחנו לומדים את המגפה, אנחנו נערכים גם לגל נוסף, קשה יותר, בחורף. אבל ביחד – ננצח!

"עלייה שצפויה להימשך"

מוקדם יותר היום אמר אדלשטיין במליאת הכנסת כי "אפשר לספר אלף ואחד סיפורים על בעלי העסקים שקורסים ונשאר להם רק להתאבד, אבל בואו נזכור שיש עליה של פי שתיים בחולים קשים, כאשר העלייה הזו צפויה להימשך". הוא הוסיף כי "הסבל של חולי הקורונה גדול אבל אותו לא רואים, הם לא מפגינים". בהמשך אמר: "לא מעניין אותי יותר התו הסגול. בפועל לא שמרו על ההנחיות ולא הייתה ירידה בתחלואה".

"אני שומע מפעם לפעם את הטיעון הזה, שהממשלה משנה את ההחלטות, היא לא עקבית, היא משנה את דרכה. אני חייב לומר, שצריך להבין שמי שמשנה כל הזמן את ההתנהגות זה הנגיף, זאת לא הממשלה. ואני דווקא שומע, גם בדיונים פנימיים שלא נחשפים לתקשורת, שצריך במאבק הזה מול הנגיף להיות מאוד מאוד גמיש", אמר, "נגיף הקורונה לא שייך לתנועת ה-BDS, נגיף הקורונה לא אנטישמי. הוא פועל בכל העולם בצורה שלא מבדילה בין דת, גזע, מין, צבע. ולכן כל התהליכים האלה שעכשיו עוברים על מדינת ישראל או עברו או עוברים או יעברו על רוב מדינות העולם".

לדבריו, הטיפול הוא בכלים שלובים. "יש ענייני בריאות, יש ענייני כלכלה ומשק ויש ענייני חברה, והטיפול תמיד צריך להיות משולב", הוסיף אדלשטיין, "כשאני בא לישיבת ממשלה, אני לא אומר: ייחרב העולם, ואני מביא לכם ההחלטה לסגור את הכול ולבודד את כולם, כי זה מה שאני צריך כמערכת הבריאות. אני תמיד מנסה להגיע בעיניים פקוחות ולנסות לאזן עד כמה שאפשר".