"נתניהו מתנהג כמו ארדואן" כך אמר היום (שני) יו"ר מרצ, חבר הכנסת ניצן הורוביץ בתגובה להצעת החוק הממשלתית שתובא הערב בהליך בזק לאישור מליאת הכנסת, ותאפשר לממשלה לאשר באופן מידי תקנות לשעת חירום הנוגעות למאבק בקורונה מבלי להמתין לאישור הכנסת.

טיוטת ההצעה אושרה היום בישיבת הממשלה. לאחר מכן היא הועברה על ידי מזכיר הממשלה לוועדת הכנסת שאשרה להעלות אותה בשלוש קריאות כבר הערב במליאה.

בממשלה הסבירו שההצעה נועדה לקצר הליכים בשל הצורך הדחוף להכניס מיד לתוקף החלטות שקבלה במסגרת המאבק בקורונה, מבלי להמתין עד לאישור ועדות הכנסת, שידונו בהצעות רק בדיעבד.

ההצעה באה בהמשך לדבריו של ראש הממשלה בשבוע שעבר, שאמר כי "הכללים המשפטיים מחייבים אותנו, זה פשוט לא ייאמן,  צריך לעבור כל דבר בחקיקה". עוד אמר נתניהו, כי "עכשיו החקיקה מכניסה אותך לכנסת, יש כללים בחקיקה - כמה זמן לוקח, כל מיני הנחיות מהייעוץ המשפטי, תעשה ככה ותעשה ככה".

על פי הצעת החוק, שיש המכנים אותה "חוק עוקף כנסת", תקנות שיאושרו בממשלה וייכנסו לתוקף מיד ידונו בוועדות הכנסת הנוגעות בדבר בתוך שבעה ימים, עם אפשרות להארכה של עד שלושה ימים נוספים. 

במקרה והוועדה לא תאשר את התקנות שאושרו בממשלה בתוך פרק הזמן הזה, הן יועברו היישר לאישור מליאת הכנסת. אם תחליט הוועדה שלא לאשר את התקנות שהתקבלו בממשלה - תוקפן יפקע והאחריות הפלילית לעבירות הקבועות בתקנות יבוטלו.

שר המשפטים אבי ניסנקורן הופיע היום בפני ועדת החוקה, חוק ומשפט והתייחס לביקורת שהשמיעו חברי כנסת מהאופוזיציה על הצעת החוק החדשה: "ניסינו להבטיח איזון בין הצורך לעבוד מהר לטובת האזרחים, לבין הצורך לפיקוח פרלמנטרי".

אלא שבאופוזיציה לא קנו את ההסבר. ח״כ הורוביץ אמר כי ״נתניהו מתנהג כדיקטטור ומנצל את המצב כדי לנטרל את פיקוח הכנסת ולפגוע ללא פיקוח בזכויות הפרט. הכישלון בהתמודדות של נתניהו עם הקורונה עד כה רק מוכיח את הצורך בפיקוח של הכנסת על הממשלה. מצער שגם בכחול לבן משתפים פעולה ומאפשרים לרה"מ לנהוג כארדואן".

ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר: "הדיקטטור והדיקטטור הרזרבי רוצים להעביר בחקיקת בזק חוק שייתן לממשלה כוח לקבוע 'מגבלות', כלומר חוקים, ללא אישור הכנסת. אנחנו נילחם בהם עד הדקה האחרונה". 

לדברי ח"כ מרב מיכאלי (עבודה): "‏אחרי שנתניהו התלונן על הדמוקרטיה שכל כך מפריעה לו, מגיע החוק שיפטור אותו ממנה. הממשלה לא רק סגרה עכשיו מידית את המועדונים, חדרי הכושר ואולמות האירועים, אלא גם את כנסת ישראל. קיסרות נתניהו בחסות הקורונה וגנץ".

ד"ר עמיר פוקס, חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה , אמר כי "חקיקת המחטף שמטרתה להסמיך את הממשלה להטיל הגבלות נוספות מבלי לאשר זאת מראש בוועדה בכנסת, היא עוד מופע לכאוס וחוסר השליטה של הממשלה בניהול משבר הקורונה".

"מדובר בחוק שיעניק חופש רחב, הרבה יותר מדי, לממשלה, למשך חודש, ללא כל פיקוח פרלמנטרי. זאת, כאשר במקביל בוועדת חוקה, מתנהל הליך חקיקה של חוק סמכויות הקורונה, ובו נעשו איזונים עדינים הדורשים את אישור הכנסת והכרזה על מצב חירום מיוחד".