אכיפת הנחיות הקורונה: היום (שני) פורסם ברשתות החברתיות סרטון בו נראית ילדה כבת 13 וחצי כשהיא בוכה, לאחר שקיבלה דוח על אי עטיית מסכה, כאשר אחת כזו נמצאת על פניה. בסרטון נשמע קולו של אדם שטען כי היא בת עשר, וזהו אינו גילה של הילדה. אמה טענה בשיחה עם "חדשות 12" כי "הילדה הייתה עם מסיכה. הורידה רק כדי לשתות. הם אמרו לה שהם רושמים דוח. הילדה שלי לא התחילה לבכות בגלל שהעירו לה. רואים ששאלו את המספר של האמא ואיפה היא גרה ומה השם שלה. בשביל מה? אם היו מעירים לה היו אומרים לה ׳שימי את המסיכה׳. היא הייתה שמה את המסיכה, היא הייתה מבינה את זה. היא ילדה בוגרת. היא בכתה כל הדרך הביתה וגם עכשיו לא מצליחים להרגיע אותה".

ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד מוחלט לנטען, השוטרים פגשו בנערה בת 13.5 ברחוב כשהיא ללא מסיכה על פנייה בניגוד לתקנות, אולם לא רשמו לה דוח כלל. השוטרים ביקשו ממנה לעטות מסיכה על פניה ושחררו אותה לדרכה. מדובר בעוד פרסום שקרי ומעוות לחלוטין במסגרת קמפיין מגמתי המתנהל בימים אלו נגד המשטרה והשוטרים הפועלים למען בריאות הציבור".

ח"כ יעקב אשר, יו"ר וועדת החוקה, הודיע כי זימן דיון דחוף בוועדה ליום רביעי הקרוב, בנושא "התנהלות המשטרה ואופי אכיפת חוקי הקורונה אל מול ילדים ואוכלוסיות מיוחדות". מלשכת הח"כ נמסר: "לדיון יזומנו משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים, הפרקליטות, המועצה לשלום הילד וגורמים נוספים, כדי לוודא את אי הישנותם של מקרים מעין אלה עד לרמת השוטר/פקח בשטח תוך הטמעת ההנחיות והדרישות בחוק המחייב שיקול דעת והסברה בטרם אכיפה".

סגן השר פרוש הגיב לסרטון ואמר: "מחזה קורע לב לראות שוטרים מבקשים לתת דוח לילדה בוכיה על אי עטיית מסיכה. אני מבקש מהציבור להביא תמונה כזו של שוטר נותן דוח לילדה חילונית. זאת מלבד העובדה שהכנסת אישרה הטלת קנס של 500 שקלים, שהוא אינו מידתי".

בתוך כך, היום פורסם סרטון בו נראים שוטרים כשהם מעכבים בשכונת רמות בירושלים את אהרן בוימל, המכנה עצמו "האדמו"ר מברדיטשוב", לאחר שהתנגד לקבל דוח על אי עטיית מסכה. בסרטון נשמע בוימל וכמה מהתושבים מתלוננים על כך שהשוטר עצמו לא עטה את המסכה כנדרש. בוימל עצמו חלה בנגיף לפני כחודשיים.

אהרן בוימל, המכנה עצמו "האדמו"ר מברדיטשוב", מעוכב על ידי המשטרה. צילום: מחאת החרדים הקיצוניים

מאוחר יותר פרסמה המשטרה סרטון ממצלמת אבטחה בסופרמרקט המקומי שמתעד את הרגעים לפני העימות עם השוטרים. בתיעוד נראה הגבר מתגרה בשוטרים ומסיר את המסכה מפניו שוב ושוב.

"האדמו"ר מברדיטשוב" מתגרה בשוטרים. צילום: מצלמות אבטחה

ממשטרת ישראל נמסר: "פי שניתן לראות בתיעוד המצורף, מדובר בעוד פרובוקציה פסולה נגד המשטרה והשוטרים הפועלים למען בריאות הציבור. במהלך פעילות אכיפה של השוטרים בקניון רמות, ניגש אליהם אדם כשהוא מוריד מפניו את המסיכה בקרבת אנשים באופן מכוון ומתריס על מנת לעורר פרובוקציה ודורש מהם לרשום נגדו דוח. השוטרים ביקשו מהחשוד לעטות מסיכה ללא הועיל. לאחר שהמשיך בסירובו לעטות מסיכה ועמד על דרישתו לרשום נגדו דוח, הם עיכבו אותו לצורך אכיפה".

"כשביקשו ממנו להזדהות מספר פעמים, הוא סירב, ובהמשך סירב גם לעיכוב לצורך זיהוי. השוטרים נאלצו לעוצרו ומשהתנגד למעצר - נאזק. לאחר שזוהה והושגה תכלית המעצר, הוחלט להסתפק ברישום הדוח בגין אי עטיית המסיכה והוא שוחרר לדרכו".

מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב מוטי כהן התייחס אתמול לסרטונים המופצים בימים האחרונים ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת, המתעדים מפגשים בין אזרחים לשוטרים ואמר: ״מתן דוח הוא אמצעי לצורך ביצוע משימת אכיפה במטרה לשמור על  בריאותו של הציבור. על השוטרים לבצע את משימת האכיפה במקצוענות, ברגישות, תוך הפעלת שיקול דעת. זוהי שעה קשה עבור כולנו. הציבור חווה אי ודאות כלכלית בריאותית וחברתית ואנחנו, שוטרים ומפקדים, חייבים להיות  מקצועיים וקשובים יותר מתמיד בשבילו ולמענו״.

כהן הדגיש כי ״לצד זאת התנהלות חריגה שאינה תואמת את ערכי הארגון ונורמות ההתנהגות המצופות מכל שוטר, תיבדק ותטופל בהתאם ע״י הגורמים המוסמכים לכך״.