האיום על שיעורי התמיכה בישראל בקרב אוכלוסיית ארצות הברית איננו מוגבל למפלגה הדמוקרטית ואיננו תלוי בהתחזקות האגף הרדיקלי- פרוגרסיבי במפלגה. מי שחושב כך טועה. מי שכותב ומשווק את הטיעון הזה גם מטעה. הסכנה האמיתית, המוחשית להיקף ועומק התמיכה והאהדה לישראל מרחפת כענן שחור על כלל הלכי הרוח בדעת הקהל האמריקאית, שבאופן מסורתי אוהדת את ישראל. מקור האיום, מאגר התחמושת שלו, הגורם שמחזיק בהגה הניווט שלו, נחשף ביום העצמאות האמריקני. אלו לא גורמים קיצוניים בשולי החברה, אלו לא אנטישמים, אלו לא מפגיני "חיי השחורים חשובים", אלו לא הרשתות החברתיות.

האיום והסכנה לשיעורי התמיכה והאהדה לישראל בארה"ב נתגלו במלוא עוזם, במלוא כיעורם ועוצמת המתח הגנוזה בהם בנאום שנשא הנשיא דונלד טראמפ, בטקס יום העצמאות, בעמדו למרגלות הר ראשמור על רקע דיוקנותיהם של ארבעה נשיאי ארה"ב החקוקים על הסלע.

זה לא היה נאום. זה היה אוסף של דברי בלע, של הסתה גלויה, של הטפה לפלגנות, של ריאקציונריות, של עידוד לשנאת הזר. חמור מכל, הורגש מצד הנשיא מאמץ מיוחד להפצת, החדרת והעצמת גזענות. פרשנים באמצעי התקשורת בארה"ב הגדירו את דבריו כחסרי תקדים. מה שמפחיד, הוא שההופעה בהר ראשמור התפרשה והתקבלה כפתיחה של מסע הבחירות של טראמפ -  הופעה שתחזור על עצמה ותשנה בארבעה החודשים שנותרו עד ליום הבחירות. "זה מה שצפוי ומחכה לנו בשבועות ובחודשים הקרובים", קונן אמש פרשן בערוץ ציבורי.

טראמפ לא הזכיר את מגיפת הקורונה, לא היה בפיו מילה של ניחומים והשתתפות בצערם של אלפי המשפחות שאיבדו את יקיריהם במגיפה, לא שבריר של בשורה למיליוני המובטלים. כל מה שהיה לנשיא טראמפ לומר לעם האמריקאני ביום חג העצמאות שהדמוקרטים והשמאל הם האיום הגדול על אמריקה, שהתקשורת היא האויבת הגדולה. הוא תקף את מה שכינה "הפאשיזם של השמאל הרדיקלי", והעריך ש"צפויה מלחמת תרבות באמריקה". ממש בשורות שהעם האמריקאי חיכה-ציפה להן ביום העצמאות. הוא לא שכח ללעוג ולבוז להפגנות המחאה שצעדו בערים הגדולות נגד אלימות המשטרה ובתביעה לשוויון  זכויות. "הוא (הנשיא) ניצל את יום העצמאות להחרפת הפילוג והשסע, להרעלת הלכי הרוח, ולא מוגזם לומר שהוא עודד עימותים בין מגזרי האוכלוסיה", אמר פרשן בערוץ ציבורי. ההופעה ביום העצמאות הזכירה לאמריקאים את הנאום שנשא טראמפ ב-2016, במעמד שבו הצהיר על מועמדותו לנשיאות – נאום שכלל התקפה בלתי מרוסנת נגד מהגרים ובני מיעוטים. 

בדיוק נאומים כאלה מעודדים ומגבירים גילויי אנטישמיות. "אנטישמיות היתה תמיד באמריקה ותמיד תהיה", נוהג לומר אברהם (אייב) פוקסמן, מי שעמד כמעט יובל שנים בראש הליגה למניעת השמצה. "אבל הצהרות גזעניות, ביטויים נגד קבוצות אוכלוסיה, גידופים נגד יריבים פוליטיים והסיסמה 'אמריקה תחילה' – כל זה יוצר אווירה שמעודדת אנטישמיות ומעניקה לאנטישמיים ולגורמים קיצוניים להגיח מהחורים ולהרים ראש", אומר פוקסמן, החתום על עשרות דו"חות תקופתיים על גילויי אנטישמיות בארה"ב ובעולם.

למאבק נגד אנטישמיות הקהילה היהודית הגדולה מנוסה, מוכנה וערוכה. איומים על שיעורי התמיכה והאהדה ליהודים ולישראל בדעת הקהל מפחידים ומבעיתים בכירים יהודיים. "מזה אני הכי חושש ופוחד", אמר בשיחה עמו בכיר יהודי, פעיל ותיק ומוערך בקהילה. "וזה מה שצפוי לקרות כתוצאה מקמפיין בחירות גזעני חסר מעצורים של טראמפ. אני מאד מקווה שאתבדה".

אריק יופה, מי שכיהן כנשיא התנועה הרפורמית, נוקט במלים קשות המגנות את מה שיופה מכנה "הרס הקונצנזוס" בחברה האמריקאית בתום האהבה והתמיכה בישראל שהנשיא טראמפ גורם. "אהבה לישראל והתמיכה בה הן חלק מהקונצנזוס האמריקאי הבסיסי, חלק מהערכים האמריקאיים ומתפקידה של ארה'ב בעולם. הנשיא טראמפ, כמפלג ומסית, מערער את הקונצנזוס הזה. אם ייבחר שנית הקונצנזוס ייהרס".