יום השוקולד הבינלאומי מצוין ברחבי העולם מדי שנה ב־7 ביולי, והשנה היום המתוק הזה מצוין גם בסימן 470 שנה להבאת השוקולד לאירופה. הישראלים אוהבים שוקולד ומשנה לשנה עולה הצריכה השנתית. בשנים האחרונות חל שינוי של ממש בהרגלי צריכת השוקולד בארץ, מקילוגרם וחצי לשנה לנפש עלינו לכ־3.5 קילוגרמים לנפש.

עולם השוקולד מתפתח ומתרחב וצרכניו המושבעים כבר מכירים עינוגים מתוקים, כדוגמת פרלינים בוטיקיים, ואף משתתפים בסדנאות פיסול או הכנת ממתקים ומוצרים שונים משוקולד, בהדרכת שוקולטיירים בעלי שם (שוקולדאים, לפי האקדמיה ללשון עברית). בקיצור, יש תרבות שוקולד בישראל.

שוקולד כרמית (צילום: אסף אמברם)
שוקולד כרמית (צילום: אסף אמברם)

והוא אפילו בריא

שוקולד הוא ממתק העשוי מזרעים מותססים, קלויים וטחונים של עץ הקקאו הטרופי, והוא שילוב של מוצקי קקאו, סוכר ומרכיבים נוספים שמסייעים למסה להיות נוזלית יותר בהתכתו. עץ קקאו ממוצע מתחיל להניב פולים רק אחרי חמש שנים. עץ ממוצע מניב כ־2,500 פולי קקאו. ומה לגבי בריאות – תחום שמעסיק את רובנו ללא הרף בימים אלה? ובכן, מחקרים רבים מוכיחים ששוקולד, בפרט שוקולד מריר, הינו בעל סגולות רפואיות רבות. הוא תורם לשחרור אנדורפינים במוח ועל ידי כך הוא משרה תחושה טובה שמשפרת את ההרגשה ומסייעת להתגבר על דיכאון.

אכילת שוקולד מריר באופן קבוע בכמות קטנה, בקרב אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, עשויה להפחית את לחץ הדם באופן משמעותי ואף למנוע אי־ספיקת לב. בשוקולד מריר יש נוגדי חמצון רבים הנלחמים בהשפעה המזיקה של לחץ חמצוני על התאים השונים בגוף ונקשרים להגנה על הלב, הגנה מפני סרטן ומפני מחלות רבות נוספות.

מוס קרמו שוקולד רולדין, מחיר: 89 שקל (צילום: רונן מנגן)
מוס קרמו שוקולד רולדין, מחיר: 89 שקל (צילום: רונן מנגן)

ממותג השוקולד השוויצרי לינדט מביאים מעט היסטוריה על המוצר האהוב: בשנת 1502 יצא כריסטופר קולומבוס להפלגתו הרביעית לעבר העולם החדש והלא נודע בתקופתו. לאירוע שבו נתקל קולומבוס בקקאו יש ככל הנראה שתי גרסאות. האחת מספרת שקולומבוס עגן עם עובדיו באי גואנחה שליד הונדורס, שם התפתחו מיד יחסי מסחר. המקומיים הציעו לשלם לקולומבוס וצוותו בתרמילי קקאו, וכדי להמחיש את ערכם של הפולים הכינו הסוחרים משקה שוקולד. למרות שקולומבוס ויורדי הים שעמו סלדו מטעם המשקה, הם לקחו עמם לאירופה דוגמאות מהפרי המוזר. לפי הגרסה השנייה המתארת את מפגשו הראשון של קולומבוס עם הקקאו, במהלך מסעו להונדורס יירט קולומבוס סירה של תושבים ילידים, ובשלל שנלקח מהם היה גם שק מלא בפולי קקאו.

שוקולד מריר לינדט אסלנס 90% מוצקי קקאו. 15 שקלים (צילום: יח''צ)
שוקולד מריר לינדט אסלנס 90% מוצקי קקאו. 15 שקלים (צילום: יח''צ)

17 שנים מאוחר יותר, בשנת 1519, כבש הרנאן קורטז (ספרדי בעל צי של כלי שיט) את הממלכה שבשלטון מוקטסומה השני, מלך האצטקים, ובזז את אוצרותיו. קורטז שלח לספרד ספינות שופעות במזכרות מהעולם החדש. מלך ספרד קרלוס החמישי ומלכתו אהבו את משקה השוקולד, ומכאן והלאה החל המשקה להיות נפוץ במחוזות אחרים. משנת 1585 החלו לצאת משלוחים קבועים של קקאו מווראקרוס שבמקסיקו לסביליה בספרד. הספרדים למדו את טכניקת גידול העצים ועיבוד הפולים והיו הראשונים להוסיף סוכר למשקה השוקולד, לצורך כך נטעו מטעי סוכר במקסיקו ובהאיטי. הספרדים גם ידעו להעשיר ולגוון את טעמו של המשקה בהוספת קינמון, שקדים ואגוזי לוז.

 M&M's הפך לממתק הראשון בחלל, על פי בחירת האסטרונאוטים ב-1980. צילום: יח
M&M's הפך לממתק הראשון בחלל, על פי בחירת האסטרונאוטים ב-1980. צילום: יח

מאז ועד היום הממתק רק הלך והפך פופולרי, התפתחו אלפי סוגים שונים של שוקולד. ככל שאחוז מוצקי הקקאו עולה נחשב השוקולד איכותי יותר. בשוקולד מריר אחוז מוצקי הקקאו גבוה מ־35% ואינו מכיל רכיבי חלב כלל. שוקולד החלב, כשמו כן הוא, מכיל רכיבי חלב ומוצקי קקאו, ונחשב איכותי פחות משוקולד מריר, אך פופולרי לא פחות. שוקולד לבן לעומתם מכיל חלב, סוכר וחמאת קקאו, אך הוא נעדר מוצקי קקאו. 
תגלית חשובה ביותר בענף השוקולד מיוחסת לרודולף לינדט, שהמציא בשנת 1879 את מכונת הקונצ'ה, אשר בוחשת את ליקר הקקאו באינטנסיביות במשך שעות, ובכך שוחקת את חלקיקי הקקאו הטחון עד לדרגה שבה הלשון אינה יכולה לחוש בהם. תהליך זה, הנקרא קונצ'ינג, מעניק לשוקולד את מרקמו החלק והמשיי. המצאה זו שינתה את פני תעשיית השוקולד ברחבי העולם כולו.

כיצד תזהו שוקולד איכותי? בעזרת חמשת החושים

  • ראייה: שוקולד איכותי יתאפיין בגוון מאט, בעל ברק משיי ומרקם חלק.
  • שמיעה: כאשר בוצעים שורה צריך להתקבל קול פיצוח חד והקצוות לאחר השבירה צריכים להיות חלקים.
  • מגע: שוקולד איכותי נמס קלות כאשר מחזיקים אותו בידיים.
  • ריח: לצד רכיב הקקאו, שוקולד יכול להכיל מגוון רחב של תוספות – תבלינים, קרמל, פירות, וניל ועוד. בשוקולד איכותי כל הניחוחות מתאזנים לכדי ארומה נעימה.
  • טעם: בשוקולד איכותי כל טעמי הרכיבים משלימים אחד את השני וכל נגיסה היא הרמוניה מושלמת.

על פי נתוני מכון המחקר ''מדגם'' מינואר 2020 - 65% צורכים שוקולד יותר מפעם בשבוע. (צילום: יח''צ מארס)
על פי נתוני מכון המחקר ''מדגם'' מינואר 2020 - 65% צורכים שוקולד יותר מפעם בשבוע. (צילום: יח''צ מארס)

הרגלי הצריכה בישראל

  • לפי סטורנקסט (יוני 2020), השוקולד המריר הוא הפופולרי ביותר בישראל והצריכה שלו מהווה יותר מ־50% מכלל צריכת השוקולד, בעוד ששוקולד לבן מהווה כ־7% ממנה בלבד. 72% מהגברים מעדיפים שוקולד מריר, בעוד ש־64% מהנשים מעדיפות שוקולד חלב.
  • צרכני השוקולד הגדולים ביותר הם האירופים. שוויצרי ממוצע צורך כ־10 קילו בכל שנה. לשם השוואה, הצרכן הישראלי מסתפק בכ־3.5 קילו לשנה. 
  • הצריכה השנתית של שוקולד בארץ עולה משנה לשנה ועומדת כיום על כ־10 אלף טון שוקולד לשנה. 

הנתונים באדיבות חברת כרמית