"28 שנים השקעתי בעסק. בניתי עסק מדהים שמעסיק המון עובדים, שעושה טוב לעיר תל אביב, שהוא אחלה עסק ושנמצא בסכנה. בגלל מה? בגלל מי? בגלל איזה וירוס שכולם נכנסים מתחת לשולחנות ומפחדים ממנו? וואלה, די", אומרת המסעדנית הוותיקה ושופטת הריאליטי "MKR מטבח מנצח", רותי ברודו, שבמשך שנים רבות נחשבת מוסד בתל אביב בזכות עסקיה הרבים, בהם "בראסרי", "הוטל מונטיפיורי", "דליקטסן", רשת "הבייקרי" ואחרים, שהיא מפעילה במסגרת קבוצת R2M יחד עם הגרוש שלה מתי ברודו.

"צאו לאכול במסעדות, אחרת לא נהיה", כך כתבה ברודו בחשבון האינסטגרם שלה וצירפה תמונה מהבראסרי כשהוא כמעט ריק. "אתמול בערב הייתה לי פגישה, ישבנו במסעדה ואכלנו וזה מה שראינו", היא מספרת. "בסופו של דבר, במהלך הערב היו 50 איש במסעדה, היו אנשים, אבל זו מסעדה שהמהות שלה היא לארח יותר אנשים". 

ברודו מבהירה כי היא לאו דווקא התכוונה שאנשים יביעו סולידריות, אלא "כל מה שאני רוצה זה שאנשים ימשיכו ביומיום שלהם, שלא יפחדו". 
"לא כתבתי על המסעדה שלי, אלא על הענף", היא מבהירה. "אם אתם תחליטו להסתגר בבית, אז לא יהיו מסעדות. אנחנו לא נשרוד. אנחנו חיים בשביל לקוחות. בשביל זה פתחנו את העסקים האלה. אנחנו צריכים לקוחות. אין לקוחות, אין עסק. וזה נכון לא רק לגבי מסעדות".

את בטח יכולה להבין שחלק מהאנשים לא מגיעים למסעדות כי הם מפחדים מהקורונה.
"לא, אני לא יכולה להבין, אני מצטערת. אתם יכולים לרדת עליי. לסקול אותי באבנים. אני לא מאמינה בפחד משום דבר. אני לא מאמינה שמשהו צריך לגרום לך להתחבא, להסתתר ולהפסיק את החיים שלך, את היומיום שלך. לא מאמינה בזה. מי שמרגיש לא טוב, מי שמרגיש שהוא נדבק, שיישאר בבית, שיהיה בבידוד. כל השאר, תחיו את החיים. די! כמה אתה יכול להסתתר ממשהו? אני באמת לא מבינה את זה. לאן זה יוביל בסוף?".

MKR המטבח המנצח (צילום: עודד קרני)
MKR המטבח המנצח (צילום: עודד קרני)

אסון כלכלי

לדבריה, היא טרודה מאוד בימים אלה. "עבור כל מי שמתעסק במסעדנות בתקופת הקורונה זו לא מכה כלכלית, זו מכת מוות. הורגים את העסקים האלה לגמרי. הם פשוט לא יהיו", היא קובעת.

איך המצב כרגע בעסקים שלך?
"פתחנו שוב אחרי הסגר, חזרנו לעבוד ביוני והעבודה חזרה. הבראסרי למשל היה מלא כל צהריים וכל ערב. אומנם זה לא היה בהיקפים כמו לפני הקורונה, אבל זה היה משהו שאפשר לנו לעבוד ולהחזיק את הצוות שלנו. הייתה איזושהי תחושה שאנחנו יכולים לשרוד את המצב. ואז מגיע מה שקוראים לו הגל השני".

את כבר מרגישה את ההשלכות של הגל השני?
"אני מרגישה שמאמצע השבוע שעבר התחיל דיבור על הגל השני, על זה שמסוכן לאכול במסעדות, מין מהלך הפחדה חדש וחסר היגיון. זאת אחרי שלקוחות חזרו לאכול במסעדות. שלושה אחוזים מהאנשים שחלו בקורונה היו במסעדות. אז למה להגיד את זה? מישהו מבין כמה אנשים עובדים בתחום הזה? מישהו מבין כמה אנשים יצאו למעגל האבטלה? מישהו מבין איזה אסון כלכלי זה יכול להיות? מישהו מעביר לציבור הפחדה. משרד הבריאות, הממשלה, והתקשורת במיוחד הופכת את זה לאיזושהי חגיגה. זה פשוט עושה בסופו של דבר נזק שלא יתואר לאנשים. אני לא חושבת שהדרך הנכונה לטפל בקורונה היא לגרום לאנשים לא לצאת מהבתים שלהם או לא לחיות את החיים הרגילים. כשאנחנו נלחמים בטרור, אחד הדברים שכל הזמן אומרים לנו זה תחיו בשגרה, אל תפחדו".

לדברי ברודו, מה שחשוב לה כרגע הוא המשך העסקת צוות העובדים שלהם בקבוצה: "זה מה שחשוב לי עכשיו. אני לא רוצה להוציא אנשים החוצה למעגל האבטלה. זה לא נעים לבעל עסק לעשות את זה לעובדים שלו. אף אחד לא מדבר על רווחים, אף אחד לא רוצה להרוויח. כל מה שאתה רוצה זה לשמור על מקום עבודה לאנשים שלך שעובדים איתך כל כך הרבה שנים".

לדבריה, במגוון עסקיה עובדים 850 איש ואישה. "כשנסגר מפעל לקילוף עגבניות עם 50 עובדים באיזשהו מקום, ישראל עומדת על הרגליים, מקילים עליהם, הם לא משלמים מסים, תומכים בהם", היא אומרת. "ומה איתנו? אני מדברת על 850 עובדים שכולם גרים באזור תל אביב. מה הם יעשו? בסוף באמת לא יהיה להם מה לאכול וזה לא יהיה חארטה".

מסעדה בתל אביב פועלת בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
מסעדה בתל אביב פועלת בצל משבר הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

החלטת חירום

את ברודו ראיינתי שעות ספורות לפני כינוס הממשלה אתמול (שני) לדיון חירום, שבו הוחלט לבסוף על שורה של צעדים נוספים במאבק בנגיף הקורונה, לנוכח הנתונים החמורים על היקף התחלואה, בהם הגבלת הנוכחות במסעדות עד 20 בני אדם בתוך חלל המסעדה ועד 30 בשולחנות מרווחים בחוץ. "זה לא קשור בכלל לכמות", היא אומרת. "הם יכולים להגיד 20, יכולים להגיד 50, יכולים להגיד 100. בזמן שאתה מפחיד את הציבור ואומר לו אל תצא החוצה, ואם תיכנס למסעדה ירוצו עליך עכשיו 200 נגיפים ויאכלו לך את הראש, אז הלקוח מפחד מזה. אם אתה מפחיד, הוא מפחד. אנשים פחדנים, מה לעשות. הם רוצים לחיות, ואתה אומר להם שהם בסכנת חיים. אבל הם לא בסכנת חיים. את זה אף אחד לא אומר. אף אחד כאן לא בסכנת חיים. מי שבסוף בסכנת חיים זה העסקים. שוברים אותם, גומרים את כולם, חבל מאוד. למה זה צריך לקרות?".

את באופו אישי לא חוששת מהקורונה?
"לא, ממש לא, לא מפחדת מקורונה, לא מפחדת משום דבר. אני בעיקר מרגישה שפועלים לא נכון. התחושה שלי היא שנעשית כאן טעות רצינית בדרכי הפעולה ובמלחמה בקורונה. אני באמת חושבת שזה יצא מכל פרופורציה. אני בעיקר עסוקה בלנסות להבין איזה יתרון או איזו מחשבה הגיונית יש למישהו שפועל בדרך שפועלים עכשיו. בדרך הזאת באמת גומרים עסקים. גומרים את כולנו".

כרגע, היא מספרת, כל העסקים שלה פתוחים. "אנחנו שינינו שעות פעילות, אנחנו סוגרים בימי ראשון בערב", היא אומרת. "אתה מנסה לשרוד את התקופה הזאת ואני אומרת לך עוד פעם, הייתה תחושה שאנחנו יכולים לעשות את זה, שזה יקרה, שיהיה בסדר. זאת הייתה התחושה עד לפני כמה ימים, עד שהכל שוב פעם בער מחדש, ולמה? אתמול, כשהסתכלתי על הבראסרי, הבנתי שכבר לא מעניינת אותי הממשלה ואף אחד אחר. דיברתי בפוסט שלי אל הקהל, אל הלקוחות שלנו, שאם אתם לא תצאו ותהיו שבויים בתוך מהלך ההפחדה הזה, אנחנו ועוד רבים אחרים לא נצליח לשרוד את זה. זה נכון לא רק לעסקי מסעדנות. אי אפשר להמשיך להפחיד את הציבור. זו הפחדה מיותרת, לא נכונה, טעות מרה וכולנו נשלם על זה".

איך מרגישים העובדים שלך בימים אלה?
"חוששים לפרנסתם כמובן, מפחדים על מקום העבודה שלהם. גם אין מסעדה אחרת שתיקח אותם, אין להם לאן ללכת. במקום שהמדינה תשלם דמי אבטלה, שיסייעו לעסקים האלה לשרוד ויסתמו קצת את ההפחדה. בסוף ישתחררו אלפי אנשים נוספים למעגל האבטלה והממשלה תצטרך להתמודד עם זה. אנשים פוטרו ויפטרו כי מישהו הכניס את העולם לפאניקה לא נכונה ולא רצויה שכולנו נאכל ממנה קקה".