טלטלה במשרד הבריאות: ראש היחידה לבריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, הודיעה היום (שלישי) כי הוא מתפטרת מתפקידה, זאת לאחר שאמש הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין על מינוי מנהל מיוחד לניהול המאבק במגפה הקורונה. 

סדצקי פירטה בפוסט בפייסבוק את הסיבות הלפרישתה, ומתחה ביקורת על הפתיחה הנרחבת והמהירה מדי, לטעמה, של המשק. "את תחילת ההתמודדות אפיינה אי ודאות עצומה", כתבה. "בשותפות עם עמיתים ממשרדים ומגזרים שונים, גיבשנו המלצות למדיניות להגנה על בריאות הצבור שהתבססה על מקצועיות והתייחסה למצב הייחודי של ישראל ולמאפייני האוכלוסייה המקומית. מזה זמן, הולכים ונצברים שינויים שמשפיעים באופן משמעותי על ניהול המשבר".

"בשלב הראשון לפרוץ המגפה ההתמודדות עמה התאפיינה בשרשרת קצרה יחסית של קבלת החלטות ובעדכון המדיניות בהתאם להתפתחויות בשטח. הישגי ישראל התבטאו בהשטחת עקומת התחלואה, והצעדים שנקטנו מבעוד מועד היו מקור השראה, שזכה לשבחים במדינות אחרות שהתמודדו עם המגפה. לעומת זאת, בשלב השני, שהתאפיין בפתיחה חיונית אך מהירה וגורפת של המשק, ההליך הפך למסורבל ואיזון השיקולים הגיע לממדים הדוחקים את שיקולי הבריאות".

"ישראל שנחלה הצלחה בהתמודדות עם הגל הראשון נפרדה ממדינות מובילות אחרות בכך שסטתה מהמדיניות שהן נקטו באמצעות שחרור מהיר מאוד של פעילויות חברתיות. לצערי המצאת הגלגל מחדש (ע"י פירוט כללי התו הסגול) לא צלחה. אבל, לאחר שדרך זו לא עבדה - שמספר החולים עולה, היה צריך לתקן - ומהר. לצערי, למרות אין ספור דיונים ארוכים והתרעות מפורשות - זה לא קרה למעשה עד אתמול. כולי תקווה, שכעת משהחלו צעדי תיקון הם יימשכו בכיוון הנכון ובקצב המתאים לניהול המגיפה".

"את הגל הראשון אפיינה מנהיגות מקצועית וערכית, ששמה את חיי האדם בראש ומעל לכל שיקול אחר. תחושתי היא שעם הזמן הפכנו מאנשי מקצוע המגיבים לאירועים בצורה פרואקטיבית לבעלי אחריות נטולי סמכות המגיבים באיחור אחר האירועים. לצערי, תוצאות השינוי ניכרות. מהניסיון העולמי בהתמודדות עם מגפות עולה מעשים ומהלכים שנמנעים מהם בשל החשש מהחלטות קשות וכואבות יעלו בהמשך במחיר קשה כפל מונים".

"לצערי, מזה מספר שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון. למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל. על רקע זה הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף. בשבועות האחרונים, ישראל נעה למקום מסוכן. הנתונים ומפת התחלואה הנוכחית והצפי לעתיד הקרוב מעידים על כך כאלף עדים".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בגיב להתפטרותה של סדצקי: "פרופ' סיגל סדצקי היא עובדת מסורה שפעלה לילות כימים למען בריאותם של אזרחי ישראל. אני מבקש להודות לה על עשייתה ומאחל לה הצלחה בהמשך הדרך".