מאות עצמאים מענפי התרבות, התיירות, התחבורה הציבורית והספורט מפגינים בשעה זו (שלישי) מול בנייני הנהלות הבנקים בשדרות רוטשילד בתל אביב, במחאה על החלטת הממשלה להטיל הגבלות חדשות על בתי העסק, בעקבות העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה.

המפגינים, מצוידים בדגלי ישראל ובשלטים שעליהם נכתב "ממשלת חרטא", "הרוב המתון כאן" ו"שחררו", צעקו: "איפה הכסף?" ודרשו "היום, כאן, עכשיו, פיצוי".

הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ישראל שפירא, מדריך טיולים במגזר החרדי והדתי, שוחח עם בן כספית וינון מגל על מצוקת העצמאים ואמר: "כל הטיולים התבטלו בחודש מרץ ועד לפני שבוע לא היה כלום. בשבוע שעבר חזרתי לעבודה והיום בבוקר התבטל לי טיול אז למעשה חזרתי לחל"ת". הוא הוסיף ב-103FM: "אני עצמאי, עסק זעיר. פרנסתי את עצמי, אשתי, ושלושת בנותיי". שפירא ציין עוד ב-103FM כי "אם אין עבודה אין כלום. בשנתיים האחרונות המדינה חייבה את העצמאים לעשות פנסיה, אז אני עדיין ממשיך לשלם".

העסק נעלם אין לך כלום, כמה קיבלת מהמדינה?
"קיבלתי את המענק של העצמאי הקלאסי ואת האבטלה. כנראה שהייתה אי הבנה הביטוח הלאומי שאמר שלא צריך לעדכן את שירות התעסוקה והבנתי שאת האבטלה שקיבלתי יחזירו כי לא הספקתי להירשם בזמן לשירות התעסוקה. התקשרתי אליהם אתמול, אמרתי להם - אתם יודעים שלא עבדתי בחודש חמישי ושישי, הם אמרו לי שאין מה לעשות ואם שירות התעסוקה לא עדכן אכלת אותה".

קיבלת?
"שתי פעימות כמו כל עצמאי - 3,300 בראשונה ו-1,100 בשנייה. קיבלתי גם דמי אבטלה של מרץ ואפריל שאתמול איימו עלי. באתי לבקש את של מאי  ולהודיע שחזרתי ב-1 ביולי, אבל אמרו לי בגלל שלא עדכנת ניקח ממך גם את השלישי והרביעי, כי המענק של האבטלה היה מותנה אם תירשם לשירות התעסוקה. אבל ביטוח לאומי אמר שלא צריך".

חשבת על הסבה מקצועית?
"כל מי שמתעסק בחינוך יודע שבמערכת החינוך המורים הסתדרו לגמרי, הם הארגון הכי חזק פה במדינה, וכולם אומרים שלהיות מורה מוכח הכי טוב. הם לא שילמו שקל".

טוב ישראל שפירא אני שואל אם מתאים לך לתת טלפון אם למישהו יש עבודה
"אני מתעסק לא רק בטיולים אלא גם בהפעלות ODT מגבשת החל מכיתות א' ועד חברות הייטק, סדנאות ובישולי שדה: 052-7115039".

שוק מחנה יהודה בירושלים בצל הקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שוק מחנה יהודה בירושלים בצל הקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך כינס הבוקר שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ פגישה של נציגי עולם התרבות, התעופה, האוכל, האירועים, התיירות והעצמאים לקראת בניית המתווה הכלכלי לסיוע. 

בפגישה השתתפו שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר התיירות אסף זמיר, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, השחקנית נלי תגר, אמיר חייק יו״ר התאחדות המלונות, נעם סמל מנכ״ל הבימה, רועי כהן יו״ר להב, תומר מור מנכ״ל מסעדנים חזקים יחד, שי ברמן מנכ״ל המסעדות והברים, יוסי פתאל מנכ״ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, טלי לאופר מנכ״לית התאחדות משרדי הנסיעות, ירון טראקס מנהל איגוד הברים והמועדונים, עמית קאופמן מהתאחדות האולמות והגנים ויוני פיינגולד יו״ר איגוד האמרגנים והמפיקים. 

בפתח הפגישה אמר גנץ: "אני פוגש אתכם ברגשות מעורבים, בעיתוי מורכב ובנסיבות מורכבות, אך מתוך מטרה אחת והיא למצוא את הפתרון הנכון ביותר עבורכם. לא ניתן לכם ליפול ולא נעסוק בדבר עד שלא נדאג לפרנסתכם. קיבלנו החלטות קשות אך נכונות אתמול ואני לא יכול להתחייב שאלה יהיו האחרונות. הן משפיעות עליכם ואנחנו כאן כדי לשמוע ולהבין יחד את המשמעויות. אני פוגש אתכם היום כדי שנייצר יחד רשתות ביטחון שיבטיחו את עתידכם ועתידנו".

שר התיירות אסף זמיר אמר, כי "מעבר להחלטות הרפואיות אנחנו צריכים לקבל החלטות כלכליות על מנגנוני הפיצוי המדויקים לכם ואנחנו כאן כדי להקשיב לכם".

הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

שר התרבות והספורט חילי טרופר: "הכאב גדול, המצוקה אמיתית. אנחנו מחויבים לפעול בכל הכוח ובכל דרך כדי לסייע לאנשי התרבות והאמנות ובכלל למאות אלפי הישראלים שאיבדו את פרנסתם. אני יוצא מהמפגש עם מחויבות עמוקה לפתרון ולכם״.

הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר כי ״העסקים והענפים שנפגעו קשות מההגבלות זקוקים לחבל הצלה, לא לחבל תלייה. המשוואה חייבת להיות ברורה והיא תהיה - אם סוגרים - מפצים, בלי להתמהמה. לאחר שהתעקשנו על כך בישיבת הממשלה, מתווה הפיצוי חייב להיות נדיב ומהיר כדי לוודא שאף ישראלי, עצמאי, שכיר ואחרים לא יוותר מאחור".